بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان درس : مبانی جامعه شناسی رشته های اقتصاد,حسابداری,روان شناسی وعلوم تربیتی (3واحد) منبع : درآمدی به جامعه شناسی بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی چاپ بیست وهفتم : 1385 تهیه کننده : مژده کیانی
اهداف درس
هدف جامعه شناسی مطالعه وشناخت علمی زندگی اجتماعی انسانها است.
دراین برنامه دانشجو با مفاهیم زیر آشنا می شود :
تعریف وانواع جامعه شناسی
روش پژوهش در جامعه شناسی
اصطلاحات جامعه شناسی
وانتظار می رود:
جامعه شناسی را تعریف کند.
روشهای پژوهش در جامعه شناسی را نام ببرد.
تفاوت روشهای پژوهش را شرح دهد.
اصطلاحات جامعه شناسی را تعریف کند.
سازمانهای رسمی را تعریف کند.
ویژگیهای دیوانسالاری را نام ببرد.
مفاهیم قدرت ,جنبش ودگرگونی اجتماعی را توضیح دهد.
عوامل موثر در دگرگونی اجتماعی اجتماعی را نام ببرد.
کاربرد درس
دانشجویان رشته های حقوق , مدیریت , اقتصا د, تاریخ , روان شناسی , علوم تربیتی و .... و حتی شاخه های گوناگون رشته های علوم پایه وپزشکی که به فهم عمیق و علمی مسائل اجتماعی علاقمندند , با این درس آشنا می شوند . این درس ابهاماتی را که شیوه طرح مسائل و ذهن نقاد دانشجو با آن روبرواست برطرف می کند . این درس برای رشته های اقتصا د ,روان شناسی و علوم تربیتی پایه محسوب می شود.
دانشجوی گرامی
در این نرم افزار آموزشی صرفا از مطالب پیچیده فصول کتاب درسی اسلاید تهیه شده است واز پرداختن به مفاهیم ساده خودداری شده است .
عناوین
جامعه شناسی
پژوهش جامعه شناختی
فرهنگ
منزلت ونقش
اجتماعی شدن وشخصیت
گروههای اجتماعی
نهادهای اجتماعی
خانواده
نظارت اجتماعی
رفتار انحراف آمیز
طبقات اجتماعی
تحرک اجتماعی
جمعیت وبوم شناسی
اجتماع روستایی واجتماع شهری
رفتار جمعی
روابط نژادی وقومی
سازمانهای رسمی
قدرت اجتماعی
جنبش های اجتماعی
دگرگونی اجتماعی وفرهنگی
فصل 1
مقدمه
اهداف درس
از دانشجویان انتظار می رود پس از پایان این برنامه :
تعریف علمی جامعه شناسی را بیان کند .
اهمیت وفایدة جامعه شناسی را بیان کند .
اهداف عمدة جامعه شناسی را توضیح دهد .
منابع جامعه شناسی را نام ببرد .
ارتباط جامعه شناسی وعلوم دیگر را شرح دهد .
نقش اسپنسر , دورکیم و وبر در تحول جامعه شناسی بیان کنند .
تعریف جامعه شناسی
جامعه شناسی را می توان به عنوان بررسی علمی گروهی زندگی انسانها تعریف کرد .
جامعه شناسی به عنوان یک رشته علمی , فلسفه اجتماعی نیست ونیزنظامی از ارزشها نیست که به مردم بگوید چه رفتاری باید داشته باشند .
اهمیت و فایده جامعه شناسی
فایده جامعه شناسی از چند جهت قابل بررسی میباشد:
نگاه تازه به محیط اجتماعی؛
شناخت جایگاهمان در جامعه؛
آشنایی با گروههای اجتماعی؛
شناخت دیدگاههای متفاوت با خودمان؛
تخفیف تعصبها و پیشداوریها.
اهداف عمدهی جامعه شناسی
یکی از هدفهای عمده جامعه شناسی پیشبینی رفتار اجتماعی و نظارت بر آن است.
پیشبینی رفتار اجتماعی
نظارت بر رفتار اجتماعی تغییر نگرش دقت بیشتر
منابع جامعه شناسی
1- یکی از منابع جامعه شناسی، عقل سلیم است. به باور روزمرهای که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود، عقل سلیم گویند.
عقل سلیم
مثال این که گفته میشود، جوانان طبقه متوسط کمتر از جوانان طبقه پائین مستعد بزهکاریاند، از نظر جامعه شناسی نادرست است.
بنابراین عقل سلیم اگر در معرض آزمون و تحلیل علمی قرار گیرد، معتبر و پذیرفتنی است.
2- یکی دیگر از منابع، ادراک شهودی است. این ادراک مبتنی بر اطلاعات نیمه موثق و منابع مهم است.
ادراک شهودی یک دانش غریزی است. ادراک شهودی و عقل سلیم در جامعه شناسی جایی دارند، زیرا در تحول فرضیهها غالباً نقش دارند.
جامعه شناسی به عنوان یک علم
جامعه شناسی نیز مانند علوم اجتماعی دیگر، از بیشتر رشتههای علوم اجتماعی دقت کمتری دارد. این مسأله چند دلیل اساسی دارد:
1. روش علمی به تازگی در بررسی رفتار اجتماعی به کار گرفته شده است،
دلایل دقت پائین جامعه شناسی
2. در برخورد با موضوعهای انسانی مسائل بسیاری مطرح میباشد که در بررسی فیزیک یا زمین شناسی وجود ندارد،
ادامه بحث
3. رفتار افراد دستخوش دگرگونیهایی است که همین دگرگونیها میتوانند در رابطه آنها با دیگران و نیز با دانشمندانی که میخواهند آنها را مورد بررسی قرار دهند، تأثیر شایانی بگذارند.
ویژگیهای روش علمی در جامعه شناسی
روش بررسی علمی باید شرایطی داشته باشد:
1- شواهد تحقیق پذیر: تحقیق علمی به مشاهدات عینی و واقعی نیاز دارد که بتوان صحت و سقم آنها را آزمود.
از آنجا که شواهد تحقیق پذیر برای هرگونه تحقیق علمی ضرورت دارند، بررسی مسائل گوناگون مابعدالطبیعی، مانند حــــدوث در تحقیق علمی جامعه شناسی جایی ندارد.
ادامة بحث
2- طرد حقایق مطلق: حقیقت علمی همیشه باید پذیرای تجدید نظر باشد. دانشمند باید آماده آزمودن شواهد تازه باشد.
ادامة بحث
3 بیطرفی اخلاقی: علم به پرسشهای راجع به واقعیات پاسخ میگوید، ولی نمیتواند اثبات کند که یک ارزش از ارزشی دیگر بهتر است
این ارزشهای اجتماعیاند که در نهایت تعیین میکنند که دانش را چگونه باید به کار بست. دانشمند نباید اجازه دهد که ارزشهای شخصیاش بر طرح و انجام تحقیق حرفهاش تأثیر گذارند.
ادامة بحث
4- عینیت: ثبت همه مشاهدات بدون موضعگیری را عینیت گویند. یعنی بدون اینکه ارزشها و نظرات شخصی دخالت داده شود، واقعیت بررسی شود.
ادامة بحث
5- روشهای بررسی دقیق و استاندارد شده: جامعه شناسی باید توصیفهای درست و دقیق از دادههای تحت بررسیش به دست دهد، باید طرح منتظمی برای گردآوری دادهها در دست داشته باشد و روشهای گردآوری دادهها و یافتههایش را به دقت مشخص کند.
ادامة بحث
6- مهارت حرفهای: مشاهدات علمی باید بهوسیله مشاهدهگران تعلیم دیده انجام گیرند، زیرا مشاهدهگر تعلیم ندیده ممکن است مشاهداتش را درست بیان نکند.
ادامة بحث
7- شرایط کنترل شده: فرض کنید یک جامعه شناس بخواهد تأثیر کاربرد دو پلیس گشت را به جای یک پلیس گشت مورد بررسی قرار دهد. در یک چنین بررسی همه شرایط از جمله حوزه گشت، آموزش، آمادگی جسمانی، سابقه کار و ... پلیس گشت، باید بدون تغییر باقی بماند.
ادامة بحث
تنها تغییری که باید پیش بیاید، استفاده از یک پلیس اضافی است. در صورتی که همه شرایط دیگر ثابت باشند، اگر نتایج گشت با کاربرد پلیس اضافی تغییر کند، پس وجود پلیس اضافی را باید عامل این دگرگونی دانست.
تحول تاریخی جامعه شناسی
جوانترین علم رشته علوم اجتماعی، جامعه شناسی است. واژه جامعه شناسی را در سال 1838 اگوست کنت فرانسوی در کتاب فلسفه اثباتیاش، بدعت گذاشت. کنت را عموماً بنیانگذار جامعه شناسی میدانند.
کنت معتقد بود که علم جامعه شناسی باید بر پایه مشاهده منتظم و طبقه بندی استوار است.
هربرت اسپنسر در سال 1876 نظریه تکامل اجتماعی را تحول بخشید که پس از پذیرش و رد اولیه، اکنون به صورت تعدیل شده دوباره پذیرفته شده است.
اسپنسر نظریه تکاملی داروین را در مورد جوامع بشری به کار بسته بود. او معتقد بود که جوامع انسانی از طریق یک تکامل تدریجی، از ابتدایی به صنعتی تکامل مییابند.
اسپنسر در نوشتههایش یادآور شده بودکه این جریان یک فراگرد تکامل طبیعی است که انسانها نباید در آن دخالت کنند.
فصل 2
پژوهش جامعه شناختی و روشهای تخصصی آن
اهداف درس
از دانشجویان انتظار می رود پس از پایان این برنامه :
دلایل پائین بودن دقت جامعه شناسی را نسبت به علوم طبیعی توضیح دهید .
شرایط روش علمی جامعه شناسی را بیان نمایند .
مراحل روش علمی تحقیق درجامعه شناسی را توضیح دهند.
فنون پژوهش جامعه شناختی
چهار فن که در بیشتر پژوهشهای جامعه شناختی عموماً به کار برده میشوند، عبارتند از: آزمایش، مشاهده، نمونهگیری و بررسی موردی.
به نظر شما اگر محققی بخواهد تأثیر تسهیلات سمعی-بصری را روی دانشجویان دوره لیسانس آزمایش کند، از چه فنی استفاده میکند؟
آزمایش
در آزمایش که هم در آزمایشگاه و هم در میدان تحقیق انجام میگیرد، همه متغیرها به جز متغیر مستقل، ثابت باقی میماند. محقق متغیر مستقل را تغییر میدهد تا ببیند که چه دگرگونیهایی در موضوع تحقیق، بوجود میآید.
تفاوت بررسی مشاهدهای با آزمایش این است که در این روش، محققق متغیر مستقل خود را در کارش دخالت نمیدهد، بلکه موضوع کارش را در یک موقعیت طبیعی به دقت مورد مشاهده قرار میدهد.
جامعه شناس به دو شیوه میتواند گروه کنترل و آزمایش را انتخاب کند:
ادامة بحث
1. روش گزینــش زوجهای همانند: در این شــیوه، آزمایش کننده گروهها را به گونهای نظم میدهد که در برابر هر شخص از گروه کنترل، یک فرد همانند او در هر کدام از گروههای آزمایش قرار گیرد .
ادامة بحث
- منظور از افراد همانند افرادی است که برحسب برخی متغیرهای عمده، درست شبیه هم باشند.
2. فن گزینش تصادفی: در این شیوه، افراد بر حسب تصــادف آماری، در هر یک از دو گروه کنترل یا آزمایش پخش میشوند.
متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.
نوع فایل : word فایل زیپ شده
تعداد صفحات 40
حجم : 58 kb
مبلغ قابل پرداخت 40000 ریال
پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.