عنوان مستندات تجربیات مدون : روش تدریس و کلاسداری دینی و عربی
چکیده
هر یک از معلمان یکی از روشهای کلاسداری)مدیریت کلاس) را متناسب با روحیات و نوع نگاه خود به محیط و دانشآموز انتخاب کردهاند. روشکلاسداری علاوه بر معلم برای دانشآموزان هم بسیار مهم است
کلیدواژه
تدریس ، کلاسداری ، آموزش ، دینی ، عربی ، قرآن
مقدمه
اگر دانشآموزی در درک روش کلاسداری معلم اشتباه کند، احتمالا عواقب سوئی را باید تحمل بکند. به همین علت آنان در یکی دو جلسهی اول سعی میکنند روش کلاسداری معلم را حدس بزنند و رفتار خود را با آن متناسب کنند، معلم هم سعی میکند با شفافیت روش خود را چه با کلام و چه با اعمال خود برای دانشآموزان مشخص سازد.
محورهای بحث
در تدریس و روشهای مربوط به آن، چون در یک طرف معلم است و در طرف دیگر، شاگرد، در این میان، علم و تجربه است که با استفاده از « بیان » و « ابزار » انتقال مییابد. از این رو، نکات مربوط به « روش تدریس » در محورهای زیر خلاصه میشود:
الف. نکات عاطفی، روحی، فکری، اخلاقی و رفتاری
ب. نکات علمی، تخصصی و مهارتهای تجربی
ج. نکات تدارکاتی و ابزاری و وسائل آموزشی.
به تعبیر دیگر: این نکات شامل چند بخش میشود:
1. آنچه به معلم مربوط میشود
2. آنچه به شاگردان مربوط میشود
3. آنچه به فضای آموزشی و کلاس مربوط میشود
4. آنچه به زمان، ساعت و مقدار درس مربوط میشود
5. آنچه به متن آموزش مربوط میشود
6. آنچه به موضوع درس مربوط میشود.
تذکر:
برخی از نکات یاد شده و نیز آنچه به طور مبسوط آورده میشود، مختص تدریس در کلاسهای جدید و با استفاده از تخته سیاه است و برخی نکات عام تدریسی است که شامل هر نوع تدریس، در هر جا و هر موضوع، حتی تدریس به سبک سنتی حوزهها هم میشود.
آنچه به معلم مربوط میشود؟
این ویژگیها، مستلزم داشتن:
الف. اطلاع از اصول روان شناسی
ب. معلومات کافی در رشته مورد تدریس
ج. مهارت علمی و تجربه کاری است.
به تعبیر دیگر میتوان چنین ترسیم کرد:
چگونه باید باشد؟
متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید
نوع فایل : word فایل زیپ شده
تعداد صفحات 60
حجم : 100 kb
مبلغ قابل پرداخت 60000 ریال
پس از واریز وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید
http://nyfiresh.blogsky.com