بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

اندر ملاقات کنکورفروشان با مراجع قم

 دکتر محمّد‌علی فیاض‌بخش

پنج شنبه ٢٢ آذر ماه ١٣٩٧

همه‌جور سوژه‌ای را در ملاقات افراد با برخی مراجع عظام تقلید در قم و‌حومه شنیده‌بودیم جز این یک قلم را:

 ملاقات مدیران انتشارات کنکور و کتب کمک‌درسی. 

  

انصافاً این یکی ناز‌شست دارد. بی‌جهت نیست که تیراژشان درسال تا ۲۵ میلیون جلد می‌رسد؛ تیراژی که در میان کتاب‌خوان‌ترین ملل نیز شگفت‌انگیز است.

و اما این بار نیز یکی دو سه مرجع بزرگوار همچون سوژه‌های دیگر کم نگذاشتند و -به قول سعدیِ جانم -به سیاق مألوف و طریق معهود، در موضوع تخصصی و آموزشی-‌پرورشی تکلیف شب دانش‌آموزان از رهنمود کسر نیاوردند.

ملاقات افراد دست‌اندرکار حکومتی با مراجع برای جاانداختن منویّات مقدسشان چیز تازه‌ای نیست، و از بس درِ گشاده و روی نورانی این بزرگان پذیرای همگان است، همگان نیز این فرصت طلایی را غنیمت می‌شمارند و آنجایی که کارشان تنگنای قانونی می‌یابد، از فراخنای سعه‌ی صدر مراجع بزرگوار حسن استفاده را می‌برند؛ یا به توقیع و توصیه‌ای، یا گرفتن توبیخی بر رقیبی و یا تشویقی بر همدم و‌همراهی و یا در مضیقه‌های لاینحل، با فتوایی.

فقه پربار و‌ بدون بن‌بست ما به همت همین بزرگواران و شاگردان خاصشان توانسته در بسیاری از محال‌اندیشی‌ها اندیشه کند و در اغلب تنگناهای آینده نیز حکمی برآورَد؛ فاجعه‌ی نقصان و یا حذف تکلیف شب دانش‌آموزان که دیگر عددی نیست. لابد کنکوربازان به خیال خام اندیشیده‌اند که در ضرورت قطعا فتاوایی بر این امر مستحدثه نیز به دادایشان و کمک‌درسی‌چیان خواهد آمد و عمل بدان هم حتماً مُجزی خواهد بود . مشکلی که اخیراً حادث شد و لرزه بر بیضه‌ی اسلام افکند، ارتعاشی بود که احتمالا- آن هم نه قطعی- بر درآمد نجومی کتب کمک درسی افتاد، که می‌باید این نقیصه و ثُلمه بر دامن اسلام، همچنان از بیوت مراجع حل‌و فصل گردد و چه نیکو «سوراخ‌دعاشناسان کنکورباز» منفذ نافذه را یافتند و - بمیرم الهی برای خون دلشان- که چقدر نگران بیکار شدن بچه‌های ما از تکلیف و روی‌آوری به فضاهای مجازی هستند! حضرتی از این کنکور فروشان در محضر مراجع نالیده‌بود که:«آقا! وافنلاندا! وایوگسلاویا! وااسلاما! اگر بچه‌ها مشق شب نکنند یکسره در فضای مجازی آن‌کار دیگر کنند و ما - یعنی کمک‌درسی‌چیان- مسئول وزر و‌وبالشان در آخرت خواهیم بود؛ آخر این رسالت زمین‌مانده را به کجا بریم!؟»

برخی از بزرگان بزرگوار نیز، تو‌گویی درکنار فقه و اصول، سال‌ها در مسائل تخصصی آموزش و‌پرورش و از جمله فواید رونویسی و تکلیف شب تحقیق و‌ تفحص کرده‌باشند، فرموده بودند: «آری! بچه‌ها بدون تکلیف شب نُنر بار می‌آیند!»

انصاف می‌دهم، بیوت مراجع از دیرباز خانه‌ی امن مردم بوده و هست و مرجع تقلید، سکّان مردمان بی‌پناه بوده و‌خواهد بود؛ سخن در فرصت‌طلبی رندانی موقع‌شناس و وظیفه‌یاب است، که با چه هوش و فطانتی از این خانه‌های امن در جهت ناامن‌تر کردن آرامش و سلامت بچه‌های مردم سوء‌استفاده می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد