بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود پایان نامه ارشد قالب word با عنوان بررسی روند توسعه فیزیکی شهر سرابله 133 ص

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  «M.A»

گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی شهری


1-1- بیان مسئله

هیچ کانون جمعیتی بطور مستقل وجود ندارد و تمام تغییرات داخلی جوامع انسانی از تعلق به مجموعههایی که به اصطلاح، فضای جغرافیایی، سیستم یا شبکه  به آنها اطلاق میشود ناشی  میشوند. (کلود، 1372، 15)

 

 

شهر واحدی است که به لحاظ نقش و سیمای ظاهری در فضای جغرافیایی دارای هویت بوده و محل وقوع آنها در فضا کاملاً مشهود است. از این رو به عنوان یک ساخت اکولوژیکی محسوب میشود که حرکت و هدایت آن توسط یک نظام اداره میگردد. در این میان وظیفه جغرافیدان بررسی و تحلیل ساختار اکولوژیکی شهر به شکل مجموعهای از اجزاء و عناصری است که در نظام شبکه در کنار یکدیگر و بصورت سازمانبندی اشکال و جمعیتها با هم روابط متقابل دارند، پس مجموعه شهری در جریان تکامل و توسعه تاریخی خود با توجه به بستر مکانی، زمانی، بعنوان اکوسیستمی نمود پیدا میکند که در آن روابط خود را به وضوح نشان میدهند.  (تولایی، شماره 33، 102)

تراکم بیش از اندازه جمعیت، تمرکز فعالیتهای و فراوانی ساخت و سازها، رشد و گسترش فیزیکی کانونهای شهری و تخریب اکوسیستمهای طبیعی را در پی داشته است. هر چند توسعه شهری در کشورهای صنعتی در قرون گذشته به آرامی صورت گرفته است اما در کشورهای در حال توسعه بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفته است و شهرهای جهان سوم با شتاب و سرعت بیشتری از شهرهای ممالک صنعتی توسعه مییابند. (شکویی، 1373، 176)




با نگاهی به روند توسعه فیزیکی شهرها بویژه در نیمه ابتدای قرن حاضر معلوم میگردد که این عنصر محدود (زمینهای قابل سکونت) تحت تأثیر عوامل چون ازدیاد جمعیت (رشد طبیعی و مهاجرت از روستا به شهر) ادغام روستاها در بافت فیزیکی شهرها،‌ گستردگی و پرشمار شدن واحدهای تولیدی و خدماتی و مسکونی،‌ تغییر الگوی مصرف زمین، افزایش حرص و طمع انسانها، زمین خواری و سوء مدیریت و مانند آن با آهنگی سرسام آور کاهش مییابد.

به دنبال رشد فیزیکی شتابان مجتمعهای زیستی، بخش وسیعی از مرغوبترین،  مناسبترین و بالطبع با ارزشترین اراضی بلافاصل شهرها- که از دیر باز شرایط زیست محیطی لازم و کافی برای تجمع انسانها در آنها وجود داشته در معرض نابودی قرار میگیرد.  (محمد زاده، 1376، 222)

برای تحلیل هر چه بهتر شهر بعنوان یک واحد اکولوژیک میتوان آن را در چهارچوب یک سیستم داده- ستانده بررسی کرده بدین صورت که شهر برای پاسخگویی به نیازهای متنوع شهروندان خود ناگزیر به استفاده از دادههایی در حجم زیاد بوده مهمترین آن انرژی، غذا و آب میباشد.

نتیجه استفاده از این داده ها، با توجه به جمعیت فزاینده شهر نشین، ایجاد و ستاندههایی در قالب اثرات زیست محیطی از نوع تغییرات آب و هوایی، آلودگی آب- تغییر در سیستم هیدرولوژی آلودگی صوتی و آلودگی هوا میباشد. (فصلنامه مجموعه آبادی، 1374، ش1)

روند شهر نشینی در سطح ملی یا کشوری در دهههای اخیر توسعه و ظهور کلانشهرها توأم با مشکلات و تنگناهایی است که چنین روندی در پی داشته و دارد، همین اهمیت یافتن مراکز شهری برای سازمان دادن به رشد جمعیت و توسعه اقتصادی، لزوم نگرش مجدد بر ساختار کهن شهری توسعه را در اوایل قرن حاضر مینماید.

در واقع توسعه شهری فرآیندی است پویا و مداوم که طی آن محدودههای فیزیکی و کالبدی شهر در جهات افقی و عمودی از حیث کمی و کیفی افزایش مییابند و اگر این روند سریع و بی برنامه باشد و در آن فاکتورهای مناسبی از نظر توسعه متناسب در نظر گرفته نشود در نتیجه  سیستمهای شهری را با مشکلات عدیدهای روبرو خواهد ساخت. در ایران بعلت عدم پیشرفت برنامههای توسعه و فاصله میان اهداف توسعه و بستر آن مشکلات زیست محیطی بوجود آمده است.

توسعه فیزیکی شهر سرابله با توجه به موقعیت آن که در منطقهای کوهستانی واقع شده است که در چند دهه صورت گرفته است. ناموزون بودن و نامتناسب بودن این توسعه فیزیکی منتج از عواملی مانند مهاجرت روستائیان حوزه نفوذ و مرکزیت اداری سیاسی شهرستان شیروانچرداول و نبود برنامه خاص مدون شهری است.

1-2- اهداف و انگیزه تحقیق

رشد سریع جمعیت و به دنبال آن توسعه و گسترش فیزیکی شهرها مسئله تنظیم و هدایت حجم عظیم توسعه را در زمان حال و برای دهههای آتی مطرح ساخته است و نیاز به ایجاد شرایط اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مناسب برای نسلهای آینده را بعنوان مسئلهای ملی درآورده است. شهرنشینی گرایش و روند رو به رشدی است و آنچه که در این روند اهمیت دارد هدایت صحیحی جریان و حل مسائل ناشی از آن است مشکلات ناشی از گسترش و توسعه فیزیکی شهرها باید بررسی و راه حلهای مناسب برای آن پیش بینی کرد.

هدف از این مطالعه و تحقیق دست یافت به مجموعه از اندیشهها و خواسته های ذیل است:

1- شناخت رشد نامتناسب و ناموزون فیزیکی شهر سرابله و ارائه راه حلهایی برای توسعه آتی شهر که کمترین مشکلات شهری داشته باشد.

2- برای رسیدن به توسعه پایدار شهری مطالعات مقدماتی لازم انجام پذیرد.

3- ارائه راه حلها و پیشنهاداتی در راستای رفع مشکلات شهری و رشد و توسعه موزون.


1-3- سئوالات و فرضیات تحقیق

فرضیه عبارت از حدس و گمان زیرکانه و علمی مبتنی بر نظریههای بطوریکه بتوان موضوع مورد مطالعه را از لحاظ پیشامدهای تجربی پیشبینی کرد.(بهفروز - ف، 1376، 19) به عبارت دیگر فرضیه عبارت است از یک ایده غیر طبیعی و آزمایش یا حدس زیرکانه و عملی که برای نتیجه تحقیق میزنیم و پیشنهادی است که در محک آزمایش علمی سنجیده میشود.  (نبوی، 1372، 77)

از اینرو با توجه به مطالب فوق سئوالات و فرضیات پژوهش به شرح زیر ارائه گردیده است:

1- توسعه ناموزون شهر سرابله منتج از چه عامل یا عواملی است؟

2- عامل موثر در توسعه فیزیکی شهر سرابله چه می باشد؟

 فرضیه1- به نظر میرسد مهاجرت روستائیان حوزه این شهر به علت نبود امکانات و خدمات در روستاها، و برنامهریزی ضعیف شهری باعث توسعه ناموزون شهر سرابله گردیده است.

فرضیه2- به نظر میرسد مرکزیت اداری و سیاسی بودن شهر سرابله بعنوان مرکز شهرستان شیروان چرداول عامل مهم در توسعه فیزیکی میباشد.

1-4- پیشینه تحقیق

اگر نگاهی مختصر به تاریخ موضوع مربوطه بیفکنیم، متوجه میشویم که چگونه این موضوع مدنظر محققان قرار گرفته و تا چه اندازهای در مطالعات شهری به آن توجه شده است. توسعه فیزیکی و گسترش بیرویه شهرها موضوعی است که در سالهای اخیر نظر دانش پژوهان علاقمند به مسایل شهری را به خود جلب کرده است. چرا که در گذشته روند رشد شهرها به گونهای بوده است که این رشد و توسعه، مسائل و مشکلات خاص امروزه را برای شهرنشینان به ارمغان نمی آورد. در حالی که بعد از تحولات جدید شهرنشینی، رشد بیرویه شهرها مشکلاتی را بوجود آورده است از جمله نابودی اراضی حاصلخیز و کشاورزی اطراف شهرها با شکل گیری بدون ضابطه و بیبرنامه شهرها، افزایش سرسام آور قیمت زمین و رانت خواری توسط یک گروهای خاص و آلودگی زیست محیطی و تخریب اکوسیستمهای طبیعی و...

به هر حال کمتر شهری است که با این مسأله درگیر نباشد اما در مورد چاره اندیشی لازم برای مسائل فوق به طور خاص و ویژه مطالعات صورت گرفته است از جمله این مطالعات در مورد تهران و بیشتر شهرهای ایران صورت پذیرفته است در مورد شهر تهران مطالعات زیادی انجام پذیرفته چه در سطح دانشگاهها و غیره دیگر شهرهای ایران هم تا حدودی مطالعات و تحقیقات انجام گرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود و بررسیهای صورت گرفته تاکنون مطالعات سیستماتیک و مدون در منطقه مورد مطالعه صورت نگرفته اما پژوهشهای در قالب موضوعات مختلف مانند هیدرولوژی خاک شناسی و توریسم که معمولاً فراتر از محدوده مورد مطالعه را شامل میشود انجام شده که  میتوان از آن در این پژوهش به عنوان مطالعات پایه استفاده کرد.

عمده مطالعاتی در موضوع فوق در سطح کشور و شهرهای مختلفی صورت گرفته است که به شرح زیر میباشد:

1- شوهانی، محمد، بررسی روند توسعه فیزیکی شهر ایلام و تأثیرات زیست محیطی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1379.

2- قربانی کوتنائی، آرش، بررسی روند توسعه فیزیکی شهر سقز تعیین عوامل و توسعه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی و احد تهران مرکز، تابستان 1385.

3- حسن نژاد عمرانی، مهدی، بررسی روند توسعه فیزیکی شهر آمل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تابستان 1385.

4- طرح هادی شهر سرابله، 1375.

4- طرح توسعه و عمران (جامع9 شهر سرابله، 1385.

1-5- روش و مراحل تحقیق

کلیه وسایل مراحل جمع آوری سیستماتیک اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل منطقی آنها، برای رسیدن به یک هدف معین را روش تحقیق علمی میگویند.

روش بررسی تحقیق توصیفی- تحلیلی است. نوع تحقیق کاربردی- توسعهای است و محدوده مورد مطالعه شهر سرابله می باشد. برای انجام این تحقیق چند مرحله اساسی مورد توجه قرار گرفته است؛ مرحله نخست از طریق مطالعه کتابخانهای نسبت به جمعآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق اقدام شده، در این رابطه اطلاعات آماری مورد نیاز از آمار نامه، و سالنامههای آماری مرکز آمار ایران و استان جمعآوری شده است. در مرحله دوم از روشهای مناسب تحقیق جغرافیایی نظیر مطالعات میدانی و از روش مشاهدهای و مصاحبهای و از نوع استقراء میباشد. قابل ذکر است که مشاهده مستقیم به عنوان یک منبع عمده اطلاعات در تاریخ جغرافیا ریشه ای عمیق دارد و کار میدانی بر روی زمین علاوه بر مشاهدات مکرر و مصاحبه شامل تهیه نقشه از مناطق مختلف شهر بوده است. البته شناخت محقق نسبت به شهر سرابله تأثیر زیادی در روند تحقیق داشته است برای تکمیل این شناخت و برای مشخص کردن نسبت شهر سرابله از افراد مصاحبه به عمل آمده و برای نشان دادن شرایط فیزیکی شهر اقدام به بازدید و مطالعات میدانی از مناطق مختلف شهر شده است.

1-6- روش جمع آوری اطلاعات

اطلاعات و دادههای مورد نیاز این تحقیق بر اساس مطالعات کتابخانهای و عملیات میدانی جمعآوری شده و تنظیم و طبقه بندی شدهاند.

1-7- تنگناها و محدودیتهای تحقیق

هر پژوهشی در مراحل کار خود معمولاً با مشکلات و محدودیتهایی مواجه است جهت دستیابی به اطلاعات و دادهها با موانعهای روبرو میگردد که متأسفانه به علت عدم همراهی و همکاری برخی از دستگاههای برخوردار از اطلاعات با مشکلاتی جهت پیشبرد و تحقق و بدست آوردن حقایق و ارائه راه حلهایی و راهبردهای علمی مواجه میشویم که این تحقیق از این مشکلات مستثنی نیست نبود اطلاعات مبنایی و اسنادی کافی و در اختیار نگذاشتن اطلاعات در رابطه با موضوع تحقیق و عدم حس مسئولیت پذیری برخی از افراد مسئول منجر به مخاطرات و مشکلات عظیمی میگردد که بنده در این تحقیق با مشکلات فوق مواجه بوده ام.

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 133 

حجم :  19540   kb

مبلغ قابل پرداخت 83000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنید در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد