بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب word با عنوان تربیت قرآنی ۱۸ ص

تربیت قرآنی

مقدمه 

شناخت انسان مهمترین امر تربیت است. اینکه حقیقت انسان چیست واین موجود، از چه استعداد وظرفیت وجودی برخورداراست درجهت گیری تربیت نقش تعیین کننده ای دارد نتیجه این معرفت تا بدانجاست که حضرت علی «علیه السلام » می فرماید : « من عرف نفسه فقدانتهی الی غایة کلّ معرفة وعلم » « هر که خود را شناخت به نتیجه وغایت هر شناخت ودانشی دست یافته است».

 

 

علم بشر محدود است ونمی تواند تمام ابعاد وجودی ،هدف وغایت آفرینش خود را بشناسد ولذا برنامه صحیح وجامع برای تعلیم و تربیت انسان ، تنها از ناحیه وحی ممکن خواهد بود.ازاینرو در این نوشتار به بررسی تربیت از نگاه قرآن پرداخته  می شود.

مفهوم تربیت 

فراهم ساختن زمینه ها و عوامل برای فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب.(واژه «مطلوب » یعنی بیرون آوردن از حد افراط و تفریط و به حد اعتدال سوق دادن[1] )

اهمیت تربیت 

« و ما کان المومنؤن لینفرو ا کآفّّة فلولا نفر من کلّ فرقة مّنهم طآئفة لّیتفقّهوا فی الدّین و لینذروا قومهم اذا رجعو ا الیهم لعلّهم یحذرون [2]»  

« شایسته نیست مومنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند ، چرا از هر گروهی ، طائفه ای از آنان کوچ نمی کنند  ( و طایفه ای بماند ) تا دانش دین خویش را بیاموزند و چون بازگشتند و مردم خود را هشدار دهند ، باشد که از زشتکاری (مخالف فرمان خدا ) بترسند و حذر کنند». 

در اهمیت تعلیم و تربیت همین بس که جهادِ با جهل، همانند جهاد با دشمن بر آنها فرض است و اهمیت یکی کمتر از دیگری نیست[3].   

تعریف اخلاق 

« مجموعه معارف وفضائل انسانی » را اخلاق می گویند. 

تفاوت اخلاق با تربیت

با توجه به تعریف فوق ، تربیت واخلاق از جهاتی باهم متفاوتند : 

1- « تربیت» عام است زیرا همه موجودات زنده ( گیاه ، حیوان ، انسان) راشامل می شود . لذا هر موجود زنده ای تربیت پذیر است ، امّا هیچ گیاه وحیوانی اخلاق پذیر نیست[4] .

امّا «اخلاق » اختصاص به انسان دارد آن هم نه هر انسانی ، بلکه فقط انسانی که تحت هدایت انبیاء باشند . 

2- اخلاق زیر مجموعه تربیت است .زیرا تربیت مفهوم گسترده ای نسبت به اخلاق دارد وآن شکوفا کردن هرنوع استعدادهای انسان است ولی اخلاق شکوفا ساختن برخی از استعدادهای انسان ، آن هم استعدادهای الهی را گویند .

نتیجه : هرگاه استعدادهای انسان ، تحت «تربیت دینی» قرار گیرد « اخلاق» می شود.

تربیت بدون پشتوانه دینی

هرتربیتی که جنبه دینی ندارد ، « ناقص و بی دوام » است علت این امر آن است که تربیت دینی هماهنگ با فطرت وتربیت غیر دینی به صورت«عادت » شبیه است که قابل  تعویض و ضعف و زوال است [5].  

تربیت بدون دین انسان را درزندگی ، بامشکلات جدی روبرو می کند ازجمله :

1-  تقویت اعتقادات دینی درانسان مهمترین پشتوانه برای تکالیف فردی واجتماعی است زیرا هر تربیتی که جنبه دینی نداشته باشد ، ناقص و بی دوام است .

2-  بهترین شیوه تربیت آن است که مبتنی برشناخت همه ابعاد وجودی وهمه نیازهای «انسان » باشد .خداوندمتعال در قرآن سوره اسراء آیه 9می فرماید : « إنّ هذا القرآن یهدی للّتی هی أقوم » « همانا این قرآن به آیین درست تر ، واستوارتر راه می نماید» ولذا راه وحی بهترین آئین تربیت است.زیرا این آیین متضمن همه نیازهای بشری است « ونزّلنا علیک الکتاب تبیانا لکل ّ شیء [6]» « وفروفرستادیم برتو این کتاب را که روشنگر هرچیزی است» وهیچ گونه تغییرودگرگونی درآن راه ندارد « لاتبدیل لخلق الله[7] » زیرا آیین اسلام برطبق« فطرت» است وفطرت انسان هم تغییر پذیر نیست. « فطرة الله التی فطر النّاس علیها » پس روی خودرابه سوی یکتاپرستی استوار کن « فأقم وجهک للدّین حنیفا » درحالی که از همه آئین ها روی برتافته . چراکه مکتبهای دیگر ، به خاطر عدم شناخت ابعاد انسان نمی توانند برنامه تربیتی همه جانبه ای دهند ازاین رو تنها مکتب اسلام است که برنامه تربیتی کامل دارد .

حقیقت انسان 

انسان موجودی دو بعدی است : 1- بعد حیوانی 2- بعدانسانی 

1- دربعد «حیوانی» دارای سه قوّ? «شهویه» ، «غضبیه» و « وهمیّه» می باشد. دراین سه قوه با حیوان مشترک است .

2- در بعد « انسانی» دارای قوّ? «عاقله » است .

انسان دردو بعدش تا بی نهایت می تواندحرکت کند و هم اوموجودی انتخابگرومختاراست واجروپاداش اوبه میزان « عقل » اودرانتخاب است. به این صورت که: اگر بعدحیوانی اش به وسیله «عقل» کنترل ومهارشود وتحت حاکمیت عقل درآید ازفرشتگان بالاتر می رود به جایی می رسد که: « ثمّ دنا فتدلّی* فکان قاب قوسین أوأدنی[8] » « آنگاه نزدیک آمد پس نزدیک شد* بدان نزدیکی که بااو بقدر دو کمان یانزدیکتر ازآن شد» اما اگر ازقوای حیوانی خودپیروی کنند شامل: «أولئک کالانعم بل هم أضلّ.. [9]» « همچون چهارپایانند بلکه ازآنها پست تروگمراه ترند» . 

جنبه های تربیت اسلامی 

1- تربیت عقیدتی

اسلام انسان را به سوی پرستش خدای واحدی که هیچ شریکی برای او جود ندارد راهنمایی می کند [10] « وما خلقت الجنّ و الإنس إلّا لیعبدون [11]  » .

2- تربیت فکری 

تربیت فکری این است که به طرز تفکر و اندیشه انسان معیارها و ضوابطی حاکم باشد که از منابع اصیل اسلامی گرفته شده باشد [12]. «یکفربالطّاغوت ویؤمن بالله»

3- تربیت روحی 

روح انسان نیز همانند جسم و اندیشه اش نیازمند تغذیه است تربیت روحی یعنی  همزمان با رشد تفکر ، پیوند وی  با جهان غیب و بویژآفریدگار بزرگ برقرار شود تا ازاین طریق بتواند سیر تکامل و ملکوتیش را ادامه دهد[13]  .

« فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره * و من یعمل مثقال ذره شرّا یره [14] »

4- تربیت اخلاقی 

این ویژگی های بارز اسلام  است که توانسته در زمینه اخلاق و رفتار پسندیده ، بهترین و ارزنده ترین تعلیمات رادر دسترس پیروانش قرار دهد  « انّ اللّه یامر بالعدل و الاحسان » .

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 18

حجم :  712   kb

مبلغ قابل پرداخت 20000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد