بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب word با عنوان تاثیر آزمایش در یادگیری علوم تجربی ۲۰ ص

مقدمه

در این مقاله،به استناد پژوهش های انجام گرفته،به بررسی نقش آزمایش در آموزش اثربخش علوم تجربی و نیز جایگاه مهم مدیران مدارس در استفاده بهینه از آزمایشگاه و امکانات موجود در مدارس می پردازیم.

 

 

هر چند در انجام آزمایش و آموزش اثر بخش علوم تجربی در مدارس،مشکلات و موانع متعددی وجود دارند؛اما باید توجه کرد که در چند دهة اخیر،هیچیک از موضوع های درسی در سطح جهان،به اندازة علوم تجربی دچار تغییر و تحول نشده است.گر چه محتوای درس علوم تجربی،خود به خود به دلیل پیشرفت فزاینده ی علم و دانش بشری روز به روز جدیدتر می شود.ولی این تغییر تنها از جنبه محتوای آموزشی علوم را در بر نمی گیرد.این نکته مورد قبول است که دانش آموزان در آینده در شرایط متفاوت باش رایط کنونی زندگی خواهند کرد.و با مسائل کاملاً جدیدی رو به رو خواهند شد.بسیاری از مسائلی که در آینده با آنها مواجه خواهند شد.هم اکنون یا اصلاً وجود ندارند و یا آن قدر به نظر ما مهم نمی آیند که قابل طرح در برنامه درسی باشند.

بنابراین تغییر رویکردهای آموزشی،نوآوری در روشهای تدرسی و ارائه ی محتوا با روش های اثر بخش،از حیاتی ترین برنامه های توسعه و پیشرفت علوم تجربی در هر جامعه ای محسوب می شود . 

بیان مسئله و موضوع تحقیق

انجام آزمایش و یاددهی در یادگیری علوم تجربی

انجام آزمایش به مجموعه ای از اعمال و فعالیتها گفته می شود که به منظور شناخت پدیده ها برای سنجش فرضیه ها انجام می گیرد و موجبات دست ورزی و کسب مهارت و تجربه را فراهم می سازد.در انجام آزمایش ممکن است از ابزار و وسایل خاصی استفاده شود.بیشتر فعالیتهای مربوط به انجام آزمایش در محیط ویژه ای بنام آزمایشگاه صورت می گیرند.آزمایشگاه می تواند از اتاقی مجهز به ابزار،وسایل و مواد آموزشی گوناگون تا مکانی مربوط به زندگی روزمره متغیر باشد.پس هر جایی را که امکان پژوهش علمی(ساده و پیچیده)وجود داشته باشد.می توان آزمایشگاه تلقی کرد.فعالیتهای آزمایشگاهی برای رسیدن به هدف های گوناگونی انجام می شوند و بستگی به دوره های تحصیلی و نیز آموزشی یا پژوهشی بودن آنها دارند.منظور اساسی از این فعالیتها،آشنا ساختن دانش آموزان یا ماهیت روش پژوهش علمی،از قبیل مشاهده،جمع آوری و سازماندهی اطلاعات و نتیجه گیری منطقی از آنهاست.فعالیتهای آزمایشگاهی همواره نقشی کانونی و برجسته در برنامة درسی آموزش علوم تجربی داشته اند و دبیران علوم بر این باور بوده اند که از درگیر کردن دانش آموزان با فعالیتهای آزمایشگاهی بهره های فراوان می توان گرفت.انجام آزمایش در علوم تجربی،نقش مؤثری در یادگیری عمیق و پایدار دانش آموز دارد و این امر نه تنها سبب ایجاد انگیزه در دانش آموزان می شود،بلکه آنها را با مراحل اکتشاف علم و روش علمی آشنا می کند تا مطالب را از نو کشف و تجربه کنند.

چالش های پیش رو در انجام فعالیت های آزمایشگاهی

بیشتر معلمان به اهمیت استفاده از فعالیت های آزمایشگاهی در آموزش اثر بخش دروس علوم تجربی واقف هستند اما در بیشتر مواقع ،این امر محقق نمی شود.موانع متعددی وجود دارند که سبب می شوند معلمان نتوانند به راحتی از فعالیتهای آزمایشگاهی در آموزش علوم استفاده کنند.به استناد پژوهش انجام گرفته،مشخص شده است که عوامل گوناگونی سبب کم توجهی به آزمایشگاه و انجام فعالیتهای عملی در مدارس شده اند.

سه مورد از مهمترین این مراحل عبارتند از:

1)                       کمبود امکانات،ابزار و وسایل آزمایشگاهی

2)    بی توجهی معلمان،مدیران و مسئولان نسبت به انجام آزمایش

3)    توجه کمتر به نمره ی آزمایشگاهی در ارزشیابی پایانی و آزمون های سراسری

کمبود امکانات،ابزار و آزمایشگاه مناسب،یکی از مهمترین علت های استفاده نکردن از فعالیتهای آزمایشگاهی در مدارس است.اما باید اذعان کرد که حداقل امکانات در همة مدارس کشور حتی دور افتاده ترین و محرومترین آنها نیز وجود دارد و در صورت وجود انگیزه لازم در معلمان،می توان از این وسایل به نحو مؤثری استفاده کرد. کمبود وسایل و ابزار لازم در آزمایشگاه،بهانه ای شده است برای برخورداری از انجام فعالیت های عملی مناسب در آموزش علوم تجربی در دروة راهنمایی.در حالی که بسیاری از آزمایش های درج شده در کتابهای درسی،با وسایل و ابزارهای موجود در مدارس قابل انجام هستند.مدارسی که منابع و امکانات محدودتری دارند،لازم است فعالیتهای آزمایشگاهی را که به حداقل امکانات آزمایشگاهی نیاز دارند و در کلاس درس قابل اجرا هستند و یا حتی به صورت مطالعه ی میدانی یا پژوهش هم می توان از آنها در بیرون از کلاس درس اجرا کرد؛انتخاب و اجرایی کنند.حتی هنگامی که بعلت محدودیت امکانات آزمایشگاهی معلم ناچار به اجرای نمایشی آزمایش می شود ، دانش آموزان می توانند به طور فعال در رویکردهای انتخاب شده شرکت کنند و یادگیری را از حالت غیر فعال خارج سازند.بیشتر مدارس فاقد متصدی آزمایشگاه ماهر هستند؛اما در غیاب آنها نیز می توان با بهره گیری از یک یا چند نفر از دانش آموزان بخش اعظم فعالیتهای آزمایشگاهی را انجام داد.بسیاری از معلمان علوم معتقدند که اگر بخشی از زمان کلاس درس را به انجام فعالیتهای آزمایشگاهی اختصاص دهند،نمی توانند کتاب درسی را در مدت زمان مقرر به پایان برسانند.در برنامة درسی مدارس ،انجام فعالیتهای آزمایشگاهی،بخشی از برنامه درسی است و زمان لازم برای انجام اینگونه فعالیتها در نظر گرفته شده است.با برنامه ریزی دقیق و منظم می توان از وقت کلاس به نحو شایسته ای هم برای آموزش مفاهیم و هم برای انجام فعالیتهای آزمایشگاهی،استفاده کرد.از آنجا که در برنامه درسی آموزشی علوم،حدود 20 درصد نمره پایانی هر درسی به فعالیتهای آزمایشگاهی اختصاص دارد،منطقی خواهد بود که 20 درصد کل زمان کلاس در یک سال تحصیلی به انجام فعالیتهای آزمایشگاهی اختصاص داده شود.همچنین باید دقت کرد که معلمان در چارچوب برنامه درسی فعالیت کنند.معلمانی که به انجام فعالیتهای آزمایشگاهی مبادرت نمی ورزند معمولاً مطالب و مفاهیمی فراتر از موضوع های مورد بحث برنامه درسی ارائه می کنند.این عمل نه تنها موجب اتلاف وقت کلاس درس می شود،بلکه در صورت ارائه ی مفاهیمی سخت و خارج از کتاب درسی،موجبات منفعل شدن دانش آموزان را نیز فراهم می سازد.

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 20

حجم :  200   kb

مبلغ قابل پرداخت 20000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 1 + ارسال نظر

نشان دوست نیکوآن است که خطای تو بپوشد و تو را پند دهد و رازت را آشکار نکند. پور سینا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد