بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب word با عنوان برنامه بهداشت یاران مدارس ۱۷ ص


درحال حاضر بیش از نیمی از کودکان ایرانی در مدارس ابتدایی به تحصیل مشغولند. براساس آمار موجود حدود 10 میلیون دانش آموز فقط در مقطع ابتدایی به تحصیل اشتغال دارند. مدرسه کانون تعلیم و تربیت, پایگاه دانش و دانایی و مظهر فرهنگ وتمدن بشری است. دانش آموزان در محیط مدرسه با انواع دانشها, مهارت ها, ارزشها, هنجارها, قوانین و مقررات و شیوه های ارتباط اجتماعی و آئین مشارکت اجتماعی آشنا می شوند.

 

 

 بنابراین یکی از اهداف اساسی تعلیم و تربیت عمومی این است که کودکان و نوجوانان را با راهها, شیوه ها و روشهای مقابله با مسائل و مشکلات زندگی آشنا نموده و روحیه مسئولیت پذیری آنان را در مقابل سرنوشت اجتماعی خویش و دیگران برانگیزاند. مشارکت در فعالیتهای جنبی مدرسه و اجتماع از طرف دانش آموزان از یک سو به تکوین شخصیت اجتماعی آنان مدد می رساند و از سوی دیگر اداره محیط آموزشی را آسان و دلپذیر می گرداند ومهمتر از آن, آنان را برای پذیرش مسئولیتهای مهم و بزرگ اجتماعی درآینده آماده می سازد. کودکان یکی از مهمترین منابع نیروی انسانی هر جامعه هستند و امروزه در آموزش و سایر فعالیتهای مشارکتی مربوط به بهداشت از آنها استفاده می شود تحقیقات زیادی نشان داده است که شرکت دادن و درگیر ساختن کودک در روند یادگیری و آموزش سطح یادگیری آنان را ارتقاء می بخشد. مهمترین مزایای استفاده از رویکردهای مشارکتی برای کودکان, صرفه جویی در هزینه ها و منابع نیروی انسانی است. تجربه نشان داده است که اگر مسئولیتهای بهداشتی را در حد توانایی کودکان به ویژه در سالهای 6 تا 12 سالگی به آنها واگذار کنیم آنها قابلیتهای خود را بهتر از سایر گروههای سنی نشان می دهند همچنین کودکان مطالب آموزشی را از همسالان خود بهتر فرا می گیرند.  طرح روان بهداشتیاران مدارس درحال حاضر مدارس با حمایت کامل خانواده و اجتماع بهترین محل برای برنامه های جامع بهداشت روانی است. زیرا تقریباً تمام کودکان در دوره ای از زندگی خود به مدرسه می روند و برنامه بهداشت روانی مدارس در بهبود یادگیری سلامت روان و درمان اختلالات روانی موثر و موفق بوده است. هدف مداخلات مبتنی بر مدرسه فراهم آوردن تجاربی است که از طریق آن بر توانایی های مقابله ای کودکان در رویارویی با استرس های محیطی و شرایط نامساعد زندگی بیفزاید. نتایج برنامه های آموزش بهداشت روانی بر پایه یادگیری مشارکتی متنوع بوده است نظیر افزایش حضور در مدر, کلاس, موفقیت های تحصیلی و کاهش رفتارهای ضداجتماعی و مصرف الکل, مواد مخدر و سیگار. در همین رابطه به منظور آموزش موضوعات بهداشت روانی به کودکان در کنار آموزشهای بهداشت جسمی با همکاری کارشناسان معاونت امورفرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی تشکل جدیدی تحت عنوان (روان بهداشتیار) به تشکل بهداشتیاران اضافه گردید. در برنامه روان بهداشتیاران مدارس مطابق با چهارجوب بهداشتیاران, پیامهای بهداشتی و فعالیتهای آموزشی درجهت ارتقای بهداشت روانی و پشگیری اولیه از آسیب های روانی- اجتماعی تهیه شده است. در این برنامه دانش آموزان می آموزند که نه تنها به عنوان آینده سازان جامعه اهمیت دارند بلکه کسانی هستند که درحال حاضر می توانند مشارکت ارزنده ای در بهبود سلامت خود و دیگران داشته باشند. 

بیان مسئله: 


در سال 1371 اداره کل مشاوره و بهداشت مدارس‌ (تغذیه و بهداشت مدارس) اقدام به اجرای طرح بهداشتیاران مدارس نمود که براساس آن کودکان تحت عناوین بهداشتیار کلاس, محیط, مواد غذایی و آموزشیاران بهداشت زیرنظر مربی بهداشت فعالیت می کردند که این فعالیتها تنها بر حفظ و ارتقاء سلامت جسمی دانش آموزان استوار بود.


 با توجه به اینکه کودکان از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و همانطور که جسم آنان احتیاج به محافظت دارد روان آنان نیز نیازمند مراقبت است, بنابراین ارتقاء سطح آگاهیهای کودکان در زمینه بهداشت روانی امری ضروری بوده و باعث افزایش کارایی و توانمندیهای آنان می گردد. کودکان کنجکاو و با نشاط, با انرژی و فعال بوده و دوست دارند به دیگران کمک کنند از طریق گفتگو و بازی, اطلاعات خود را منتقل می سازند و اگر نقش فعال خود را حفظ نمایند آموخته هایشان پایدار شده و به تدریج جزئی از باورهایشان می شود. زمانیکه کودکان در مرکزیت قرار گیرند اطلاعات را بخوبی منتقل نموده و روحیه مسئولیت پذیری, اعتماد به نفس, درک و شکیبایی و رفتار اجتماعی در آنان تقویت می شود و همانطور که اشاره شد می توانند آنچه را که آموخته اند به دیگران منتقل ساخته و علم را به عمل تبدیل کنند. بنابراین با تجارب کسب شده و ارزشیابی به عمل آمده ضرورت ایجاد بهداشتیار جدیدی با عنوان (روان بهداشتیار) بیش از پیش احساس گردید که از پاییز 1377 بصورت آزمایشی در هفت استان به اجرا درآمد و در سال 78 در یازده استان کشور اجرا شد. 

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 17

حجم :  269   kb

مبلغ قابل پرداخت 20000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد