بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب word با عنوان اختلال گفتاری ۱۷ ص

با وجود بمباران تصویری که امروزه در زندگی ما وجود دارد، باز هم زبان مهمترین وسیله ارتباطی به شمار می رود. بنابراین اگر در این حوزه آسیبی وجود داشته باشد حتما ارتباط فردی دچار اختلال می شود. صحبت کردن با یکدیگر و در میان گذاشتن افکار، جزء نیازهای اساسی انسان است. زبان به کودک این امکان را می دهد که نگرانی ها و احتیاجات خود را بیان کند، شادی هایش را در میان بگذارد و با انسان های دیگر ارتباط برقرار کند. برای کسی که می تواند بدون اشکال صحبت کند، صحبت کردن امری عادی است. به هر حال اگر رشد زبانی حاصل نشود یا بسیار کند پیش رود، جای تامل دارد (انله،۱۳۸۳ ، ص۴۲ و۴۳ ) یکی از پیچیده ترین پدیده های اختلالات گفتاری، عارضه لکنت است که اصولا در دوران کودکی، بویژه در دوران پیش از دبستان، به علل متعدد و ناشناخته ای به وجود می آید. 

 

 

● لکنت چیست؟ 

در این زمینه محققان تعاریف و تعابیر گوناگونی ذکر کرده اند، اما در اینجا به تعبیر دکتر (وان رایپر) که متداول ترین و جامع ترین تعریف راجع به لکنت است، اکتفا می کنیم. وی بر این باور است که لکنت زمانی پدید می آید که در جریان طبیعی گفتار، وقفه ای ناگهانی و غیر طبیعی به واسطه تکرار صداها، هجاها، کلمات و حتی عبارات، کشیده گویی صداها و نیز میان پرانی صداها، هجاها، کلمات و گیر یا قفل شدن دهان ایجاد شود که بعضا با رفتارهایی همراه است. بنابراین لکنت یک پدیده فوق العاده پیچیده روانی حرکتی است که در روند طبیعی گفتار فرد بر اثر تکرار، گیر، کشیده گویی و... بروز می یابد و به شکل های خفیف، متوسط و شدید ظاهر می گردد. در یک جمله می توان گفت: لکنت، اختلال در گفتار است که به صورت لحظه ای و موقتی در جریان گفتار پیش می آید و لحظاتی بعد، گفتار به شکل روان و سلیس ادا می شود. ناگفته نماند که در برخی از کتاب ها دو نوع لکنت به شرح زیر مطرح شده است: 

۱) لکنت آغازین (اولیه): 

این نوع لکنت به حالتی اطلاق می شود که در آن فرد، تنش و اضطراب ندارد و نسبت به مشکل خود ناآگاه است. در این نوع لکنت، فراوانی و شدت لکنت فرد و نیز رفتارهای وابسته به آن بسیار کم می باشد. 

۲) لکنت پیشرفته(ثانویه): 

به حالتی اطلاق می شود که فرد از مشکل خود آگاه است و دارای اضطراب و رفتارهای وابسته می باشد هم چنین فراوانی و شدت لکنت وی در سطح بالاست. (فرازی،۱۳۷۶ ، ص۵ ) لکنت زبان شایع ترین نوع اختلال کلامی کودکان است، اما در سنین بالاتر هم ممکن است به وجود بیاید که بیشتر وقت ها این مشکل ناشی از تصویری منفی از یک تجربه شخصی است. بر اساس تحقیقات انجام شده لکنت معمولا قبل از سنین۷ ۸ سالگی شروع می شود ۵۸(% موارد) و به ندرت در سنین بالاتر اتفاق می افتد. گاهی وقت ها لکنت زبان کودکان۲ ۵ ساله در اثر ترس کودک از صدایی خاص و حیواناتی مثل: سگ، گربه یا تهدید و کتک خوردن و غیره اتفاق می افتد. اما پدید آمدن لکنت در سنین بالاتر در اثر عوامل فیزیکی مانند: صدمات مغزی و آسیب روانی اجتماعی است. (فرازی،۱۳۷۶ ص۵ ) 

افرادی که دچار لکنت اند مشخصه ظاهری ندارند و تنها با صحبت کردن نمایان می شود که آنها لکنت دارند. به همین علت این قبیل افراد از صحبت کردن با افراد غریبه خودداری می کنند، چون می ترسند لکنتشان هنگام صحبت کردن با دیگران آشکار شود. فرد مبتلا به لکنت زبان برای رهایی از لکنت، نهایت سعی خود را می کند که در صحبت هایش دچار لکنت نشود، ولی با این حال باز هم دچار لکنت خواهد شد. بنابراین نباید به او تذکر داد که تمام سعی خود را به بکند تا هنگام صحبت، لکنت نداشته باشد. 

کودک لکنتی در دوست شدن با دیگران دچار مشکل می شود و این مسئله او را پریشان خاطر می کند، کودکی که دچار لکنت زبان است می خواهد دیگران به جای او صحبت کنند، زیرا در هنگام صحبت کردن احساس شکست می کند. او نمی خواهد به تلفن پاسخ دهد، زیرا می ترسد طرف دیگر او را مسخره کند. 

والدین اظهار می دارند که فرزندمان وقتی نزد ماست زیاد صحبت نمی کند، همچنین علاقه زیادی به تنهایی دارد. در حقیقت کودک سعی می کند از موقعیت هایی که مجبور به صحبت کردن می شود اجتناب کند و به تنهایی پناه می برد، زیرا از دچار شدن به لکنت می ترسد. احساس می کند که دیگران درک نمی کنند او چه احساسی دارد، زیرا خودشان در چنان موقعیتی نبوده اند. گاهی مواقع کودک لکنتی مایل به صحبت کردن نیست، با اینکه می داند چه می خواهد بگوید. گاه ممکن است در موقعیت های خاص از صحبت کردن اجتناب کند. 

اما در بیشتر مواقع دلیل ترس او از صحبت کردن، عکس العمل های طبیعی افراد است که در مقابل وقایع غیر طبیعی از خود نشان می دهند. 

دیگران باید درک کنند که این مسائل جنبه های خاصی از لکنت اند که کودک نباید به خاطر آنها خجالت بکشد یا درصدد پنهان کردن آن باشد. همچنین این موضوع را باید در نظر داشت که لکنتی بودن همراه با مسائل آن بدین معنا نیست که فرد لکنتی، آدمی غیرطبیعی است، زیرا کودک، عکس العمل هایی از خود نشان می دهد که در شرایط خاص طبیعی اند. 

● کودک لکنتی در مدرسه: 

لکنت کودک در محیط مدرسه در مقابل دوستان، معلمان، مدیر و دیگر افرادی که در مدرسه حضور دارند او را عذاب می دهد و به همین دلیل گاهی او سعی می کند خود را از دید آنها پنهان کند، از این رو باید به او کمک کرد تا با این مشکل کنار بیاید. به کودک بگویید درصدد آن نباشد تا لکنت زبان خود را در مقابل دیگران پنهان کند. باید به او آموزش داد که چگونه با مشکل خود کنار بیاید، آن را بپذیرد و برای رفع آن تمام سعی خود را بکند. 

● درس جواب دادن در کلاس: 

به طور تقریبی همه کسانی که لکنت دارند به جای اینکه در کلاس به سوالات جواب بدهند، می گویند: (نمی دانم)، در حالی که جواب سوال را می دانند. در آن لحظه کودک از ترس لکنت رها می شود، اما بعد احساس کسالت می کند، زیرا توانایی واقعی خود را ظاهر نساخته است. دانش آموز لکنتی معمولا به هنگام خواندن کتاب، برای پیشگیری از لکنت به خط های بالا و پایین توجه می کند، چون او نگران است که در خواندن دچار لکنت شود. در واقع دانش آموز لکنتی خواندن خود را پیش بینی می کند. علت قفل یا لکنت او هم از یک طرف ترس از لکنت و از طرف دیگر تجربیات تلخ گذشته است که به نحوی او را تهدید می کند. 

اگر در هنگام خواندن دچار مشکل شود و دانش آموزان دیگر به او بخندند، این تجربه تلخ در روند خواندن کودک از روی مطلب اثر نامطلوب به جا می گذارد و احساس ترس و تشویش بیشتری در او به وجود می آورد. 

دانش آموز لکنتی در هنگام خواندن مطلب در مقابل دانش آموزان دیگر، چون فکر می کند در هنگام مکث کردن و لکنت، شنونده خود را در انتظار گذاشته است، سعی می کند برای رفع این مشکل و فشار زمانی موجود سریع تر صحبت کند یا مطلب را بخواند به همین دلیل بیشتر دچار لکنت و مکث می شود. 

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 17

حجم :  690   kb

مبلغ قابل پرداخت 20000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد