بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب word با عنوان آسیب شناسی دینی مطهری ۱۳ ص

منزلت تبلیغات دینی و آسیب شناسی آن از دیدگاه متفکر شهید استاد مطهری 

« باید روی افکار شهید مطهری , کار فکری بشود , یعنی جمعی اهل تحقیق علاقه مندبه کار علمی , بنشینند و نظرات و تفکرات شهید مطهری را در ابواب مختلف استخراج کنند ؛ درباره موضوعات بی شمار و متنوعی که ایشان در مباحثشان مطرح کرده اند از مجموع آثار ، نظر آن شهید را استخراج کنند این ، راه گسترش و پیشرفت و شکوفایی فکری جامعه بر مبنای آثار شهید مطهری (ره) است و امیدواریم این کار انجام بگیرد .»

 

 

با عنایت به این بیانات مقام معظم رهبری ، آنچه در پی می آید گذری است بر اندیشه های متفکر شهید استاد مطهری (ره) پیرامون منزلت تبلیغات دینی و آسیب شناسی آن که بمناسبت سالگرد شهادت آن شهید بزرگوار تهیه و تدوین شده است اینک با هم آن را از نظر می گذرانیم. 

از دیدگاه شهید مطهری نبوت به دو بخش ، نبوت تشریعی و تبلیغی تقسیم می شود و پیامبران « اولوالعزم » صاحبان قانون و شریعت عهده دار نبوت تبلیغی و هم تشریعی بودند و پیامبران غیر « اولوالعزم » صرفاً نبوت تبلیغی را بر عهده داشتند.

پیامبران تبلیغی کارشان تعلیم و ارشاد مردم بر اساس تعلیمات پیامبران صاحب شریعت بوده است. و تا زمانی که جامعه بشریت به بلوغ عقلی و علمی و تمدن نرسیده باشد نیازمند به وحی تبلیغی است. و در شرایط ظهور علم و عقل و به عبارت دیگر ، رشد و بلوغ تمدن انسانی که شایسته عهده داری دعوت و تعلیم و تبلیغ و تفسیر و اجتهاد گردید. نیاز به وحی تبلیغی خاتمه می یابد و علما جانشین پیامبران تبلیغی می گردند.

نبوت تبلیغی :

پیامبران مجموعاً دو وظیفه انجام می داده اند : یکی اینکه از جانب خدا برای بشر قانون و دستورالعمل می آورده اند ؛ دوم اینکه مردم را به خدا و عمل به دستورالعمل های الهی آن عصر و زمان دعوت و تبلیغ می کرده اند.

غالب پیامبران فقط وظیفه دوم را انجام می داده اند ؛ عده بسیار کمی از پیامبران که قرآن آنها را « اولوالعزم » می خواند قانون و دستورالعمل آورده اند. به عبارت دیگر ، دو نوع نبوت بوده است: نبوت تشریعی و نبوت تبلیغی. پیامبران تشریعی که عددشان بسیار اندک است صاحب قانون و شریعت بوده اند، ولی پیامبران تبلیغی کارشان تعلیم و تبلیغ و ارشاد مردم به تعلیمات پیامبر صاحب شریعت بوده است. اسلام که ختم نبوت را اعلام کرده است نه تنها به نبوت تشریعی خاتمه داده است بلکه به نبوت تبلیغی نیز پایان داده است. چرا چنین است ؟ چرا امت محمد و ملت اسلام از هدایت و ارشاد چنین پیامبرانی محروم مانده اند ؟ فرضاً این مطلب را پذیرفتیم که اسلام به واسطة کمال و کلیت و تمامیت و جامعیتش به نبوت تشریعی پایان داده است ، پایان یافتن نبوت تبلیغی را به چه حساب و فلسفه ای می توان توجیه کرد؟

حقیقت این است که وظیفه اصلی نبوت و هدایت وحی ، همان وظیفه اول است ، اما تبلیغ و تعلیم و دعوت ، یک وظیفه نیمه بشری و نیمه الهی است. وحی و نبوت ، یعنی اتصال مرموز با ریشه وجود و سپس ماموریت برای ارشاد خلق ، مظهری است از مظاهر « هدایت » که بر سراسر هستی حکمفرماست.

ربنا الذی اعطی کل شی خلقه ثم هدی الذی خلق فسوی ، والذی قدر فهدی 

موجودات با پیمودن پله های هستی ، به تناسب درجه کمالی که به آن می رسند ، از هدایت خاص آن درجه بهره مند می گردند ؛ یعنی خصوصیت و شکل هدایت بر حسب مراحل مختلف هستی متفاوت است. دانشمندان اثبات کرده اند که حیوانات هر اندازه از نظر ساختمان و تجهیزات طبیعی ضعیف تر و ناتوان تر از لحاظ نیروی مرموز هدایت غریزه که نوعی حمایت و سرپرستی مستقیم طبیعت است قوی ترند ، و هر اندازه که از لحاظ تجهیزات طبیعی و نیروهای حسی و خیالی و وهمی و عقلی مجهزتر می گردند و بر پله های وجود بالا می روند ، از هدایت غریزی آنها کاسته می شود ؛ درست مانند کودکی که در مراحل اول کودکی تحت حمایت و سرپرستی مستقیم و همه جانبه پدر و مادر است و هر اندازه که رشد می کند از تحت حمایت مستقیم والدین خارج و به خود واگذاشته می شود. بالا رفتن جانداران بر پله های هستی و مجهز شدن به تجهیزات عضوی و حسی و خیالی و وهمی و هوشی و عقلی ، بر امکانات و استقلال آنها می افزاید و به همان نسبت از هدایت غریزی آنها می کاهد. 

می گویند حشرات از همه حیوانات از لحاظ غریزه مجهزترند ، در صورتی که از لحاظ مراحل تکامل در درجه پایین قرار گرفته اند ، و انسان که بر بالاترین پله نردبان تکامل قرار گرفته است از لحاظ غریزه از همه ناتوان تر است.

وحی ، عالی ترین و راقی ترین مظاهر و مراتب هدایت است . وحی ، رهنمود آن هایی دارد که از دسترس حس و خیال و عقل و علم و فلسفه بیرون است و چیزی از اینها جانشین آن نمی شود. ولی وحیی که چنین خاصیتی دارد وحی تشریعی است نه تبلیغی . وحی تبلیغی بر عکس است.

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 13

حجم :  90   kb

مبلغ قابل پرداخت 15000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد