بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود پایان نامه ارشد قالب ورد با عنوان رابطه روابط انسانی و بهبود عملکرد مدیران مقطع ابتدائی ۱۰۰ ص

مقدمه

اساس و مبنای یک اجتماع سالم همانا میزان رعایت اصول و موازین اخلاقی و انسانی است.با وجودی که درعصر ما تکنولو‍ژی نقش حساس و مهمی را درخدمات سازمانی برعهده گرفته است.هنوز هم انسانها به عنوان مهم ترین عامل تشکیل دهنده یک سازمان اجتماعی و ایفا کننده نقش اساسی درتحقق اهداف مورد نظرحیات سازمانها را پایدارمی سازند.کارآیی واثربخشی هر سازمان بطورقابل ملاحظه ای به نحوه مدیریت وکاربرد صحیح و

 

 

 مؤثر منابع انسانی بستگی دارد.طبیعی است که هرچقدرسازمانها و مؤسسات و بنگاهها وسیع ترگسترش یافته تر و متنوع ترمی شوند.به مشکلات واهمیت اداره این نیروی عظیم افزوده می شود.بنابراین مدیران باید به دانش و بینش لازم جهت مواجه شدن وحل مشکلات این عامل پیچیده و ناشناخته و حساس مجهز شوند.نظریه های نوین مدیریت انسان را با ارزشهای مادی و معنویش سازمان را با همه ابعاد عملکردهایش و بلاخره محیط سازمان را با همه دگرگونیها وتحولاتش مورد توجه قرارمی دهد (میر سپاسی ، 11:1372) نیازهای بشری ،انسانهارا برمی انگیزند که از راه پیوستن به سازمانهای رسمی و غیر رسمی همزیستی و سازگاری خویش را درجهت بکارگیری و هماهنگ سازی کلیه نیروها و امکانات خود با رعایت اصول تعاون و همکاری و معاضرت حاصل نماید.و از آن طریق به ارضاء نیازهای فردی وگروهی خود بپردازند..همچنن ماکوال گفت حیاتی ترین مسئله  اداره امور یک گروه انسانی و یک سازمان اجتماعی ایجاد حسن رفتار به منظور بهبود روابط انسانی مطلوب بین اعضاء می باشد.((نیروی انسانی درسازمانهااجتماعی مهم ترین منبع سازمانی بشمارمیروند.اقتصاددانان از دید زمان به این نکته معترف بوده اندکه دانش مهارت و توانایی انسانها مهم ترین عامل افزاینده بهره وری فعالیت ها می باشد.(پرهیزگار:36:1368)  

 موضوع روابط انسانی از زمانی که انسان به صورت گروهی و دسته جمعی در جهت حصول به اهداف مشترک اقدام کرده مطرح بوده است . و جهت این روابط در بهره کشی واستثمار طبقه کارگر در افزایش باز دهی و سود صاحبان سرمایه بوده است .بویژه در آغاز انقلاب صنعتی نیروی انسانی همراه با سرمایه ی ماشین آلات و مواد عینا مانند یک ابزار تولید و خدمات درنظرگرفته می شد.مدیریت عملی هم تمام توجهش بر بازدهی وکارآیی سازمانها بود که بهترین راهها بهره دهی از انسانهارا دراختیارصاحبان سرمایه و سازمانها قراردهد.بیشتربه ساختار    می پرداخت وعامل انسان کمتر درنظرگرفته می شوند.افراط در ان سوی باعث گردیدکه دانشمندان و صاحبنظران چندی به موضوع انسان درسازمانها بپردازند.از ان جمله خانم فالتLmaryparke rFoLLe ttIe  تحقیقات و نظرات ارزشمندی را ارائه دادند وی مسئله اصلی درهرسازمانی را ایجاد و نگهداری روابط انسانی پویا و هماهنگ می داند.از این رو معتقداست که((مدیریتها بایستی موقعیت و شرایطی را به وجود آوردند.که افراد داوطلبانه تمایل به همکاری با مدیریت داشته باشند.او از نخستین کسانی بودکه درمورد عزت وآزادی انسانها و ارزش  و اهمیت کارگران سخن راند.(شیرازی،47:1373) دانش تئوری روابط انسانی همزمان با تحقیقات پروفسورالتون میو  ( eiton mayo )  استاد دانشگاه هاروارد و همکارانش که به مطالعات هاثورن  (haw Thorne )معروف شده است .در حدود سالهای32_1923پایه ریزی شده آنان در یافتند که توجه به شخصیت کارگران واینکه آنان احساس کردند انسانهای محترم و با ارزشی هستند که حق انتخاب ،مشارکت ،آزادی ،برقراری روابط غیر رسمی دارند باعث بازدهی وتولید بیشتر گردید .از آن زمان تئوری روابط انسانی بطوررسمی و جدی مورد توجه صاحب نظران و دانشمندان علم مدیریت قرار گرفت .دانش روابط انسا نی روی موضوعاتی همچون روحیه ،رهبری ،انگیزش ارتباطات ،تصمیمگیری مشارکتی ،سازمانهای غیر رسمی ،نیازها ،پویایی گروهی و مدیریت دموکراتیک و بلاخره رفتار سازمانی تکیه و توجه دارد .کیمبل وایلز مدیریت آموزشی را مترادف با مهارت در روابط انسانی می داند و معتقد است رهبر آموزشی باید نسبت به ارزش وجود شخصیت معلمان مؤمن باشد او باید معتقد باشد که هر معلم با دانش آموز دارای ارزشی است و می تواند در مدرسه منشاءخدمتی شود .( طوسی ،92:1370)

بهر حال نظرات ارزشمندی در باره اهمیت وجایگاه روابط انسانی در مدیریت از سوی دانشمندان وعلمای مدیریت ارائه گردیده است که ذکر همه آن در این مقوله نمی گنجد . در حال حاضر بدون توجه و مراقبت از ارزشهای والای انسانی مفهوم بهره وری کامل نیست و به عبارتی باید به مفهوم بهره وری سازمانها کیفیت برتر زندگی کاری را افزود و به نظر دکتر طوسی کیفیت زندگی کاری از آن زمان مورد توجه قرار گرفته است .که برای بسیاری از مردمان کنونی جهان کار دیگر فقط وسیله کسب درآمد بشمار نمی رود بلکه وسیله ای برای رشد کردن شکوفا شدن و به راستی رساندن هستی واقعی و با لقوه انسانی بحساب می آید (طوسی،5:1370) درخاتمه یادآورمی شود عمد ترین عامل خوشبختی و موفقیت و سعادت فرد وگروه دربرقراری روابط انسانی مطلوب است . 

بنابرین مدیران سازمانها بویژه مراکزاموزشی باید ضمن پاسداری از روشهای انسانی در جهت تحقق اهداف سازمانی وکارکنان تلاش نمایند.چرا که بدون توجه به نیازها واهداف کارکنان واهداف سازمان تحقق نخواهد یافت و بالعکس در صورت عدم تحقق اهداف سازمانها از حرکت باز ایستاده   و به سوی از هم پاشیدگی سوق پیدا خواهند کرد که در آن حال حقوق کارکنان نیز آسیب خواهد دید .  

          

1-2 بیان مسئله تحقیق : 

از آنجا که انسان به عنوان مهمترین عنصر سازمانی در کارایی و اثر بخشی سازمانها نقش تعیین کننده را دارد لذا روابط انسانی و این که چگونه با انسانهای درون سازمان رفتار شود تا آنها بتوانند با حداکثر توان و با عشق و علاقه در جهت نیل به اهداف کوشش نمایند از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است بدون تردید چگونگی روابط انسانی در مدیریت تابع نگرش به انسان است .در مکتب اسلام که بیش از تمام مکاتب برارزش انسان و رشد وتعالی مادی و معنوی او تأکید گردیده است .لذا بدیهی است روابط انسانی در مدیریت نیز مورد توجه بوده است پیامبر اکرم (ص)در حدیثی مدیر را نیازمند سه ویژگی می داند . 

1- تقوا که او را به خدا متصل نماید و از موجهای شیطانی برخاسته و از هوای نفسانی دور نماید 

2-سعه صدر که زمینه ظرفیت روحی وروانی او را ارتقاء می بخشد 

3- مهارتهای ارتباطی که بتواند همکارانش را همچون پدری مهربان در زیر چتر محبت خویش قرار بدهد .

در حالی که تنها از ابتدای قرن بیستم به تدریج تئوری های روابط انسانی در مدیریت شکل مدرن و آکادمیک پیدا می کرد از روزهای آغازین ظهور اسلام تشکیل مدیریت نبوی در قلمرو اداره جامعه اسلامی موضوع روابط انسانی در مدیریت مورد اهتمام وافر آموزه های اسلامی بود روابط انسانی از نظر مفهوم شناسی به معنای ایجاد مناسباتی انسانی سالم به منظور ارتقای رضایت خاطر ونیرومند کردن روحیه افراد و ایجاد اشتراک مساعی بیشتر انسانها می باشد مهارتهای روابط انسانی در مدیریت شریان حیات مدیریت و قلب تپنده سازمان است .در عصر عجایب فن آوری ما می توانیم به ماه پیام بفرستیم و فضاپیماهایی را بر سطح مریخ بنشانیم ولی برقراری رابطه انسانی با افرادی که در کنار هم هستیم دشوار می یابیم تعارفی که در مورد روابط انسانی در مدیریت گردیده بیان آن است تا آنجا که امکان دارد وظیفه کادر رهبری و یا مدیریت را در توسعه وگسترش روابط حسنه بین کارکنان که منجر به کارایی وپویائی سازمانی و رضامندی اعضا می شود .روشن سازد .در بیان ساده می توان گفت که مفهوم روابط انسانی عبارتست از ایجاد توسعه وگسترش روابطی که بتواند انگیزه های پر ثمری را از راه موفقیت گروهی در راه نیل به هدفهای سازمانی از طریق ایجاد رضایتمندی در اعضا بوجود آورد (پرهیزکار، 50:1368)

نهضت روابط انسانی با پژوهشهاییکه در کارخانه هارثون (haw    thorne)وابسته به شرکت وستون الکتریک در اواخر دهه 30-1920 تا اوائل دهه 40- 1930 توسط پرفسور التون میو (eltone     may )و همکارانش در شیکاگو به عمل آمد آغاز گردید . به طور کلی عقیده این نظریه پردازان این بود که علاوه بر یافتن بهترین روشهای تکنولوژی جهت بالا بردن بازده کاری نفع مدیریت در آناست که به امور انسانی نیز توجه نماید و ادعای آنان این بود که مراکز واقعی قدرت در سازمانها مناسباتی است که در میان افراد در درون واحدهای کاری بوجود می آید (پال هرسی –کنت بلانچارد ترجمه قاسم کبیری،127:1368)آزمایشات هارثون که برای تعیین اثر شرایط فیزیکی محیطی مثل روشنایی ،گرما،حرارت ،پاداشهای مادی برکار وتولید کارگران انجام شد نشان داد که برقراری روابط انسانی ،جو دوستانه ،مشارکت ،پذیرش ،احترام به افراد و عزت و آزادی انسانها ،رشد گروهها ،رهبری دموکراتیک و داشتن روابط غیر رسمی صمیمی سبب افزایش روح همکاری و بازدهی و تولید بیشتر گردیده است .دانش مهارت روابط انسانی نه تنها به مطالعه و بررسی آنچه که بین انسانها رخ می دهد اکتفا نکرده بلکه همیشه در ایجاد و  همزیستی مسالمت آمیز کوشا بوده وچه بسا افراد یک اجتماع می توانند از این راه با برقراری سیستم همکاری نزدیک کلیه مشکلات و معضلات خود را مرتفع نماید و در حل دشواری های زندگی کامیاب شوند .

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 100

حجم :  1090   kb

مبلغ قابل پرداخت 65000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد