دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی ،گروه علوم تربیتی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
گرایش:تاریخ وفلسفه آموزش وپرورش(تعلیم وتربیت اسلامی)
عنوان:
تربیت جهانی انسان از منظر اسلام
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول : کلیات طرح
مقدمه 2
بیان مسئله 4
اهداف تحقیق 9
ضرورت و اهمیت تحقیق 10
سوالات پژوهش 11
فصل دوم :مطالعات نظری
2-1 مبانی نظری تحقیق 13
بررسی مفهومی 13
الف- تربیت 13
تربیت از دیدگاه فلاسفه و علمای اخلاق 14
تربیت از نظر روانشناسان 14
تربیت از نظر جامعه شناسان 14
تربیت از نظر دیگر دانشمندان 15
تربیت از دیدگاه اسلام 15
ب- تربیت اسلامی 16
ج- اسلام 19
د- انسان 32
- ارزش های انسان 34
- ضد ارزش ها 37
- میدان آزادی و ارادۀ انسان 38
ه- تربیت جهانی 40
2-2 پیشینه تحقیق 40
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1 طرح تحقیق 53
3-2 روش تحقیق 53
3-3 جامعه و نمونه آماری 53
3-4 ابزار اندازه گیری 54
3-5 روش انجام تحقیق 54
3-6 محدودیتهای تحقیق 55
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
مقدمه 58
4-1 فردی 59
4-1-1 جسم 59
- یک دستور مهم بهداشتی 61
- غذای حرام و فلسفۀ آن 62
- ضرر به خویشتن 65
- پاکیزگی 65
- مسواک زدن 66
- عطر 66
- ورزش 67
4-1-2 روان 68
- اراده 69
- تغییرات هنگام سختی ها 69
- الهامات و وحی 70
4-3-1 ذهن 71
- افعال عقل 72
- ارزش خرد در میزان قرآن 73
- مقام عقل در روایات اسلام 77
4-1-4 بعد عاطفی 79
- محبت 79
- ملاک ها و ضوابط محبت 80
- دین و محبت 81
- سفارش به محبت در روایات اسلامی 81
4-1-5 جنبه های عالی رشد 82
- زیبادوستی 82
- حقیقت جوی 84
4-2 اجتماعی 85
4-2-1 خانواده 85
- تاکید بر ازدواج در اسلام 85
4-2-2 نیکی به پدر و مادر 87
4-2-3 احسان و تفقد و رسیدگی به همۀ مردم 92
4-2-4 حسن خلق 98
- خوش رویی ،خوش خویی 98
- خوشگویی 104
4-2-5 صبر 106
4-2-6 فرو بودن خشم 111
4-2-7 آداب عمومی یا آداب معاشرت 114
4-2-7-1 آداب ورود به خانه ها 114
4-2-7-2 سلام 118
4-2-7-3 آداب مجالس 121
4-2-7-4 راه رفتن با تواضع 122
4-2-8 حیات اجتماعی و روابط انسان ها ذیل عدالت 124
4-2-9 ادای حقوق دیگران 135
4-2-9-1 امانت داری 135
4-2-9-2 وفای به عهد 138
4-2-10 نظارت اجتماعی 140
4-2-11 احترام به حقوق بشر 150
4-2-12 امنیت کامل و همه جانبه اجتماعی 159
4-3 فرهنگی 166
4-3-1 علوم و اهمیت آن 166
- اهمیت علم ،منحصر به علوم دینی نیست 170
- مقام علما و جایگاه معلم 177
- ادب شاگرد واستاد 178
4-3-2 افکار 180
- عدم تکیه بر اخبار غیرموثق یا اخبار فاسقان 183
- مذمت تقلید کورکورانه در تربیت اسلام 183
4-3-3 منطق آزاد اندیشی اسلام 185
4-3-4 برخورد منطقی با همه مخالفان 187
4-3-5 هنر و ادبیات 189
- شعر و شاعری در اسلام 189
- موسیقی 190
4-3-6 داستان 181
4-3-7 سنن و مناسک 194
4-3-8 کار 199
4-4- اقتصادی 203
4-4-1 معامله و مبادله و شرایط آن 203
- تنظیم اسناد تجاری 203
- بستگی سلامت اجتماع به سلامت اقتصاد 208
4-4-2 مالکیت در اسلام 209
4-4-3 اسراف 210
4-4-4 اقتار 212
4-4-5 اتراف 213
4-4-6 انفاق 214
4-4-7 پرهیز از ربا ،رشوه ، کم فروشی 220
4-4-8 جمع آوری مال 229
4-4-9 مال یتیم 230
4-5 سیاسی 234
4-5-1 حکومت 234
4-5-2 صلح 240
4-5-3 روابط بین الملل 248
4-5-4 آداب جهاد 256
4-5-5 اسیران جنگی 267
4-5-6 انتظار 270
4-5-7 آزادی 274
4-5-8 وحدت سیاسی 281
4-5-9 مشورت 285
4-6 معنوی 291
4-6-1 اثبات وجود خدا 291
- برهان نظم 291
- برهان حرکت 292
- برهان وجوب و امکان 293
- برهان علت و معلول 294
- برهان صدیقین 294
4-6-2 رابطه خدا با انسان 299
4-6-2-1 رازقیت 299
4-6-2-2 خالقیت 307
4-6-2-3 احیاء و اماته 310
4-6-2-4 کرامت به انسان 313
4-6-3 رابطه انسان با خدا 315
4-6-3-1 تسلیم 315
4-6-3-2 عبادت 315
4-6-3-3 اطاعت 317
4-6-3-4 توکل 317
4-6-3-5 اخلاص 317
4-6-3-6 استعانت 318
4-6-3-7 تشکر 319
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 خلاصه رساله 322
5-2 پاسخ پرسش های تحقیق 326
5-3 نتیجه گیری 327
5-4 پیشنهادها 327
فهرست منابع و مآخذ 329
متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.
نوع فایل : word فایل زیپ شده
تعداد صفحات 333
حجم : 471 kb
مبلغ قابل پرداخت 130000 ریال
پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنید در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.