بلوغ اجتماعی عبارتست از رسیدن فرد به هویت، استقلال و خودکفایی و گذر از منِ فردی بسوی منِ اجتماعی. به دلیل آنکه این مسائل اساسی ( هویت، استقلال و خودکفایی ) در نوجوانی آغاز می شود و رنگ می گیرد در زمینۀ بلوغ اجتماعی و نوجوانی مهم و مؤثر هستند.
هدف اصلی این پژوهش، بررسی برخی از عوامل مؤثرِ بلوغ اجتماعی نظیر سن، رشتۀ تحصیلی ، همسالان و ... در نوجوانان است .
جامعه آماری 100 نفر و ابزار تحقیق اسنادی و پرسشنامه بوده است. این پژوهش شامل 17 فرضیه بوده و متغیرها شامل: سن، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، رشته تحصیلی فرد، نوع مدرسه، استفاده از اینترنت، مطالعه، درآمده خانواده و ... می باشد.
در این بررسی، رابطه متغیرها با کاهش یا افزایش بلوغ اجتماعی سنجیده می شود.
داده های آماری توسط برنامه SPSS استخراج شدند و پس از تفسیر جداول دوبعدی و خی دو محاسبه شده، از فرضیات ارائه شده: تحصیلات پدر، شغل پدر، تعداد دوستان، ساعات تماشای تلویزیون، و مطالعه بلوغ اجتماعی رابطه معنادار و مثبت دارند و این فرضیات اثبات شدند. سن، رشته تحصیلی فرد، درآمدخانواده، تحصیلات مادر و ... رابطه معناداری با بلوغ اجتماعی نداشتند و این فرضیات اثبات نشدند.
مقدمه
در علوم اجتماعی بیشتر از روش مشاهده استفاده می شود که اهمیت چنین ابزاری مانند پر سشنامه در جهت جمع آوری نظرات افراد پیرامون موضوع تحقیق بسیار موثر است در این پژوهش به دلیل کمبود زمان و امکانات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پر سشنامه عبارت است از چارچوبی که معمولاً تعدادی از سؤالات را در درون خودجایی داده و معمولاً مبتنی بر یک ساختار و بافت کلی است هدف اصلی رسیدن به فرضیات و متغییرهایی است که در یک تحقیق از قبل مطرح بوده است.
نوع پژوهش، توصیفی و میدانی و روش اصلی آن پیمایش بوده که با بهره گیری از پرسشنامه و با حجم جمعیت نمونۀ 100 تراز جامعۀ آماری دانش آموزان نوجوان منطقۀ 2 شهر تهران و از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت گرفته است.
ضمناً به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و تبینی نظرات شاخص های مرکزی و پراکندگی آزمونهای آماری استفاده شده است. به طور کلی حاصل این تحقیق 28 جدول یک بعدی و 16 جدول و بعدی و بیش از 50 آماری بوده است.
روش پژوهش با توجه به معیارهای کلی در چهار چوب روش اصلی مطالعاتی
توصیفی و از روش تحقیق ابزارنگری اسنادی و پیمایشی با تکنیک غالب پرسشنامه استفاده است.
جامعۀ آماری
در این پژوهش جامعۀ آماری 100 نفر بوده است. جامعۀ آماری را تنها دختران تشکیل داده اند، همۀ جامعۀ آماری دانش آموز هستند، جامعۀ آماری دانش آموزان منطقۀ 2 آموزش و پرورش می باشند، همۀ جامعۀ آماری در مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی درس می خوانند. همۀ جامعۀ آماری مجرد بوده و درسه گرایش تحصیلی علوم انسانی
علوم تجربی و علوم ریاضی تحصیل می کنند.
جامعۀ آماری در این پژوهش دختران دانش آموز منطقۀ 2 آموزش و پرورش
می باشند که در مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی تحصیل می کنند. جامعۀ آماری مجرد بوده اند و در سه گرایش علوم انسانی، علوم تجربی و علوم ریاضی تحصیل کرده اند.
حجم نمونه و روش نمونه گیری :
حجم نمونه در این پژوهش تعداد 100 نفر بوده که از این 100 نفر 50 نفر در مقطع دبیرستان و 50 نفر در مقطع پیش دانشگاهی تحصیل می کنند. تمام جمعیت در حجم نمونۀ انتخاب شده دانش آموزان منطقۀ 2 آموزش و پرورش می باشند و جامعۀ آماری از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت گرفته است.
ابزار اندازه گیری (ابزار سازی)
ابزار نمونه گیری در این پژوهش شامل جداول گرایشی ، پرسشنامه، جداول یک بعدی (توصیفی)، جداول دو بعدی وخی دو محاسبه شده می باشد. برای پیدا کردن میزان بلوغ اجتماعی نوجوانان در سؤالات توصیفی از طیف لیکرت استفاده شده است.
طیف گرایشات کاملاً بلوغ یافته (مثبت):
اعتقادی:
داشتن احساس رضایت نسبت به خود.
پذیرفتن ارزشهای جامعه .
ارزشمند پنداشتن فرهنگ کشور خود.
رفتاری:
قابلیت تصمیم گیری صحیح در امور فردی خود.
بر قرار کردن ارتباط منطقی با خانواده، دوستان و دیگر افراد.
انجام به موقع و درست مسیولیت های محول شده.
درک کمبود و اعتراض نداشتن نسبت به آنها.
اطلاعاتی :
آگاهی داشتن نسبت به توانای ها و نقاط ضعف خود.
آگاهی داشتن در مورد امکان تاریخی ، هنر مندان، شعرا، نویسندگان و... کشورخود.
آگاهی داشتن در مورد تاریخ معاصر کشور خود.
طیف گرایشات کاملاً بلوغ نیافته (منفی)
اعتقادی :
نداشتن حس رضایتمندی نسبت به خود.
قبول نداشتن ارزشهای جامعه.
بی ارزش دانستن فرهنگ کشور خود .
رفتاری:
عدم قدرت تصمیم گیری صحیح در امور فردی .
نداشتن ارتباط منطقی و سالم با خانواده ، دوستان و سایر افراد.
بی اهمیتی و عدم انجام به موقع نسبت به مسئولیتهای محول شده.
اطلاعاتی:
نداشتن آگاهی نسبت به توانای ها و نقاط خود.
نداشتن آگاهی در مورد امکان تاریخی- باستانی، هنرمندان ، شعرا، نویسندگان و... کشور خود.
نداشتن آگاهی در مورد تاریخ معاصر کشور خود.
روش جمع آوری اطلاعات
قسمتی از اطلاعات جمع آوری شده در این تحقیق به صورت کتابخانه ای و از 26 منبع متفاوت تهیه شده است و همچنین قسمت دیگری از تحقیق از طریق پخش پرسشنامه در میان دانش آموزان منطقۀ 2 (جامعۀ آماری) بدست آمده. جداول توصیفی ، دو بعدی و نمودارهای دایره ای نیز از طریق اجرای برنامۀ spss بر روی داده های پرسشنامه تهیه و تنظیم شده است.
روش تجزیه و تحلیل (آماری) اطلاعات
تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات در جداول گرایشی صورت گرفته است. جداول گرایشی شامل فراوانی (f )، در صد فراوانی(pi)، میانگین(xi)، خی دو(x2)، درجۀ آزادی (f) جداول یک بعدی ، جداول یک بعدی، جداول دو بعدی و نمودارهای
دایره ای می باشد.
متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.
نوع فایل : word فایل زیپ شده
تعداد صفحات 145
حجم : 177 kb
مبلغ قابل پرداخت 90000 ریال
پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنید در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.