چکیده
در این مقاله،به استناد پژوهش های انجام گرفته،به بررسی نقش آزمایش در آموزش اثربخش علوم تجربی و نیز جایگاه مهم مدیران مدارس در استفاده بهینه از آزمایشگاه و امکانات موجود در مدارس می پردازیم.
هر چند در انجام آزمایش و آموزش اثر بخش علوم تجربی در مدارس،مشکلات و موانع متعددی وجود دارند؛اما باید توجه کرد که در چند دهة اخیر،هیچیک از موضوع های درسی در سطح جهان،به اندازة علوم تجربی دچار تغییر و تحول نشده است.گر چه محتوای درس علوم تجربی،خود به خود به دلیل پیشرفت فزاینده ی علم و دانش بشری روز به روز جدیدتر می شود.ولی این تغییر تنها از جنبه محتوای آموزشی علوم را در بر نمی گیرد.این نکته مورد قبول است که دانش آموزان در آینده در شرایط متفاوت باش رایط کنونی زندگی خواهند کرد.و با مسائل کاملاً جدیدی رو به رو خواهند شد.بسیاری از مسائلی که در آینده با آنها مواجه خواهند شد.هم اکنون یا اصلاً وجود ندارند و یا آن قدر به نظر ما مهم نمی آیند که قابل طرح در برنامه درسی باشند.
کلیدواژه
آزمایشگاه ، علوم تجربی ، آموزش
مقدمه
تغییر رویکردهای آموزشی،نوآوری در روشهای تدرسی و ارائه ی محتوا با روش های اثر بخش،از حیاتی ترین برنامه های توسعه و پیشرفت علوم تجربی در هر جامعه ای محسوب می شود .
بیان مسئله و موضوع تحقیق
انجام آزمایش و یاددهی در یادگیری علوم تجربی
انجام آزمایش به مجموعه ای از اعمال و فعالیتها گفته می شود که به منظور شناخت پدیده ها برای سنجش فرضیه ها انجام می گیرد و موجبات دست ورزی و کسب مهارت و تجربه را فراهم می سازد.در انجام آزمایش ممکن است از ابزار و وسایل خاصی استفاده شود.بیشتر فعالیتهای مربوط به انجام آزمایش در محیط ویژه ای بنام آزمایشگاه صورت می گیرند.آزمایشگاه می تواند از اتاقی مجهز به ابزار،وسایل و مواد آموزشی گوناگون تا مکانی مربوط به زندگی روزمره متغیر باشد.پس هر جایی را که امکان پژوهش علمی(ساده و پیچیده)وجود داشته باشد.می توان آزمایشگاه تلقی کرد.فعالیتهای آزمایشگاهی برای رسیدن به هدف های گوناگونی انجام می شوند و بستگی به دوره های تحصیلی و نیز آموزشی یا پژوهشی بودن آنها دارند.منظور اساسی از این فعالیتها،آشنا ساختن دانش آموزان یا ماهیت روش پژوهش علمی،از قبیل مشاهده،جمع آوری و سازماندهی اطلاعات و نتیجه گیری منطقی از آنهاست.فعالیتهای آزمایشگاهی همواره نقشی کانونی و برجسته در برنامة درسی آموزش علوم تجربی داشته اند و دبیران علوم بر این باور بوده اند که از درگیر کردن دانش آموزان با فعالیتهای آزمایشگاهی بهره های فراوان می توان گرفت.انجام آزمایش در علوم تجربی،نقش مؤثری در یادگیری عمیق و پایدار دانش آموز دارد و این امر نه تنها سبب ایجاد انگیزه در دانش آموزان می ...
نوع فایل : word فایل زیپ شده
تعداد صفحات 60
حجم : 250 kb
مبلغ قابل پرداخت 60000 ریال
پس از واریز وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید