فعالیت های قبل از تدریس
طراحی آموزشی شامل :
1- طراحی آموزشی
2- اجراء
تعریف تدریس
1- بیان صریح معلم درباره ی آنچه باید یاد گرفته شود.
2-فرایند هم کاری متقابل بین معلم ، فراگیر ومحتوای درسی درکلاس درس .
3-فراهم آوردن موقعیت،فرصت ها وشرایطی که یادگیری رابرای فراگیران آسان می کند .
بنابراین ، تدریس به مجموعه ی فعالیت های هدفمند،منظم وبرنامه ریزی شده ای توسط معلم گفته
می شود که موجب درگیری عینی وذهنی دانش آموزان با کتاب درسی و دیگر منابع اطلاعاتی می شود.
روش تدریس چه تعریفی دارد؟
پیش از هر چیز معلم باید با انواع روش های تدریس آشنا باشد، تا در مرحله ی عملی بتواند آن روش ها را مناسب با مقتضیات وهدف درسی به کارگیرد.
بنابراین , ( روش تدریس )به مجموعه ی شیوه هایی اطلاق می شود که با اجرای آن بتوان به اهداف برنامه ی درسی رسید .
انتخاب روش تدریس مناسب به موفقیت برنامه وعملی شدن آن کمک موثری می کند
عوامل موثر در انتخاب روش تدریس :
1- نوع درس واهداف آموزشی آن .
2- نوع سازمان دهی محتوا (مفهومی,استقرایی و....)
3- توانایی معلم .
4- دوره ی تحصیلی .
5- منابع , شرایط , امکانات ومحدودیت ها.
6- عملکرد دانش آموزان پس از تدریس
انواع روش های تدریس
مکاشفه ای- سخنرانی - - مباحثه ای - پژوهش گروهی- تمرین وتکرار -آزمایشگاهی,- پرسش وپاسخ - حل مساله , -واحد کار- گردش علمی -ایفای نقش-بارش مغزی-کاوش گری-یش سازمان دهنده -روش تدریس تلفیقی و....
تدریس یک واحد درسی برچه منابعی متکی است؟
منابع:
الف - انسانی :
معلم , فراگیران , مدیر , معاون , دبیران , متصدی کارگاه , متصدی آزمایشگاه و ...
منابع:
ب- منابع غیر انسانی :
کتاب درسی , کتاب های کمک درسی, مجله و روزنامه ونرم افزارهای رایانه ای وپایگاه های اطلاعاتی اینترنت
امکانات مورد نیاز تدریس :
فضاهای آموزشی :
کلاس درس , آزمایشگاه و کارگاه ،کتابخانه ،زمین ورزش ،سایت رایانه ،سالن سخنرانی ،جامعه .
محدودیت ها ی تدریس :
شناخت محدودیت ها باعث می شود که دراجرا به واقعیت ها هم توجه داشته باشیم.برای اجرای برنامه تابتوانیم محدودیت ها رابه حد اقل برسانیم و از حد اقل امکانات وشرایط موجود حد اکثر استفاده کنیم .
ضرورت واهمیت ارزشیابیدرفرایند یک واحد درسی چیست ؟
3- ارزشیابی
ارزشیابی,یکی ازبخش های بسیارمهم در فرایندیاددهی-یادگیری است.
ازاین راه می توان به میزان موفقیت معلم ودانش آموزان درفرایند یاددهی-یادگیری پی بردونسبت به نقاط قوت وضعف برنامه واقف گردید
ارزشیابی برنامه ی درسی کوششی است برای تبیین دو سئوال:
1- آیا برنامه ی درسی وفعالیت های گروهی به هرصورتی که تهیه وتنظیم یافته است واقعا نتایج
موردنظر را به دست آورده است ؟
معلم چه ویژگی هایی بایدداشته باشد؟
1- سرمشق خوب باشد .
2- قاضی خوب باشد .
3- مجری خوب باشد .
4- اطلاعات عملی زبان داشته باشد .
5- تربیت زبانی داشته باشد .
6- اطلاعات فرهنگی داشته باشد .
7- اطلاعات روانشناسی تربیتی داشته باشد .
8 -آشنایی با تکنیک های روش های تدریس وکلاس داری .
80 نکته مهم در تدریس موفق معلمان و مربیان مدارس
امروزه آموزش و پرورش رسمی در پی آمادگی برای زندگی آینده از طریق یادگیری مفید و مؤثر است وکلا" تدریس عبارتست از:
تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار برای ایجاد تغییرات مطلوب و تسهیل یادگیری فرد و شناخت او از جهان است.
و تدریس خوب : تدریسی است که به خوب یاد گرفتن فراگیران کمک کند. در این فرایند یادگیرنده باید فعال باشد. به بحث بپردازد،مسائل را حل کند و با استفاده از راهنمایی های معلم به کسب تجربه بپردازد.
معلمان در حالی که به شاگردان در کسب اطلاعات ، مهارتها، راههای تفکرو ابراز نظرات خود کمک می کنند، باید به آنان نحوه ی یادگیری را نیز درس دهند.
چگونگی انجام تدریس اثر بسیاری بر توانایی شاگردان برای آموزش خودشان دارد . معلمان موفق تنها ارائه دهندگان مطالب نیستند بلکه آنان شاگردان خود را به تکالیف شناختی و اجتماعی وادار می نمایند و به آنان چگونگی کسب، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را می آموزند تا چگونگی فراگیری را یاد بگیرند و منابع را به طور مؤثر به کار ببرند.لذا نقش عمده تدریس ،خلق یادگیرندگان فعال ، خلاق و قدرتمند است.
توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.
2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.
3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.
4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.
5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.
6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
7- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.
8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.
9- تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.
10- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.
11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.
12- به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم.
13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم.
14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.www.zibaweb.com
15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
17- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.
18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.
19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.
20- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.
22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.
23- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.
24- آرام و شمرده تدریس کنیم.
25- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.
26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.
27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.
28- بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.
29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.
30- به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.
31- با دانش آموزان همدردی کنیم.
32- از تشویق به موقع غافل نشویم.
33- سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.
34- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.
35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.
36- به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.
37- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.
38- پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم.
39- بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم.
40- به کار خویش ایمان داشته باشیم.
41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم.
42-مقررات خشک و افراطی را زا کلاس دور کنیم.
43- نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.
44- در تدریس از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.
45- بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
46- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.
47- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.
49- برنامه ریزی درسی داشته باشیم.
50- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.
51- از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.
52- به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.
53- به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم.
54- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.www.zibaweb.com
55- در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.
56- سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.
57- دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.
58- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم.
59- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.
60- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
61- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.
62- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.
63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.
64- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.www.zibaweb.com
65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.
66- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.
67- دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد.
68- در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.
69- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.
70- خلاصه ی درس را در انتهای تدریس بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم.
71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است .
72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم.
73- نتایج ازمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.
74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
75- در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم.
76- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.
77- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنیم.
78- فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهیم.www.zibaweb.com
79- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم ، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.
80- تجارب تازه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی ، خود کمتر تدریس می کند ، ولی دانش آموزان بیشتر یاد می گیرند.مأخذ : ابراهیم هاشم لو