بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

طرح درس قرآن سوم ابتدایی

« بسمه تعالی »

نام درس: قرآن        موضوع درس: آیات 35 تا 41 سوره ی ابراهیم             پایه: سوم ابتدایی

آموزشگاه: شهید رجایی گرمه                نام آموزگار:  محسن شریفیان                     مدت: 30 دقیقه

« بسمه تعالی »

نام درس: قرآن                       موضوع درس: آیات 35 تا 41 سوره ی ابراهیم             پایه: سوم ابتدایی

آموزشگاه: شهید رجایی گرمه                نام آموزگار:  محسن شریفیان                     مدت: 30 دقیقه

1

عناصر ترکیبی سیستمی تدریس

- تعیین مفهوم محوری: آشنایی باآیات 35 تا 41 سوره ی ابراهیم

2

تحلیل مفهوم:

- آشنایی با آیات 35 تا 41 سوره ی ابراهیم

- آشنایی با قدرت مطلق خداوند و داستان حضرت ابراهیم (ع)

3

تنظیم اهداف جزئی وتعیین ساختار دانش

الف) حیطه شناختی (دانش)

- توانایی خواندن درس به صورت روان یا شبیه نوار (طبقه دانش)

- توانایی بیان کردن نمونه هایی از قدرت خداوند (طبقه فهمیدن)

- توانایی نوشتن داستانهایی که نشان دهنده قدرت مطلق خداوند می باشد (طبقه ترکیب)

ب) حیطه عاطفی (نگرشی)

-  به شنیدن قرائت زیبای سوره ها و عبارات قرآنی و زیبا خواندن آنها علاقه مند است (طبقه دریافت کردن)

-  به حفظ آیات قرآنی علاقه مند است (طبقه دریافت کردن)

- علاقه مند به شنیدن داستان های قرآنی است (طبقه دریافت کردن)

- پذیرش این عقیده که هنگام قرائت قرآن با دقت به آن گوش کرد و ساکت بود (طبقه ارزش گذاری)

- پذیرش این عقیده که قرآن را یاد گرفت و به دیگران نیز آموخت (طبقه ارزش گذاری)

پ) حیطه روان حرکتی(مهارتی)

- درس را به صورت روان یا شبیه نوار می خواند.

- برخی از عبارات ساده وکوتاه قرآن را معنا می کند.

- داستان حضرت ابراهیم (ع) را برای دوستان خود تعریف می کند.  

-  نمونه هایی از قدرت خدا را بیان می کند.

4

تعیین سطح ادراکی وپیش دانستنیها

- در سالهای ماضی با برخی از قدرتهای خداوند و برخی از داستانهای پیامبران آشنا شده است.

ارتباط درس با موضوعات دیگر

زیستی: توجه به آیه ی قرآنی و درک این مطلب که خداوند دعاهای انساها را برآورد می کند.

هنری: تلاوت کردن قرآنی به صورت آهنگین.

دینی: اعتقاد به مطلق بودن قدرت خداوند.

اجتماعی: در گروه مشارکت دارد و به حقوق دیگران احترام می گذارد.

ارتباط درس با روش های هفتگانه

بدنی حرکتی: فراگیران درآماده کردن وسایل و انجام دادن فعالیتهای مربوط در گروه مشارکت می کند.

منطق ریاضی: با نظم و انسجام مخصوص درگروه فعالیت می کند.

وزنی موسیقیایی: از خواندن قرآن شبیه نوار لذت می برد.

لفظی زبانی: با همدیگر گفتگو می کنند- می خوانند - پاسخ می دهند- سئوال می کنند.

فضایی تجسمی: خوب و با دقت کافی می بیند و مشاهده مستقیم دارد.

درون فردی: درخواندن آیات اعتماد به نفس دارد- به علایق خود توجه دارد و بیشتر به قدرت خدا فکرمی کند.

برون فردی: در گروه با یکدیگر فعالیت می کنند و به احساسات همدیگر توجه دارند.

5

الگوی تدریس: پیش سازمان دهنده                                                                    25 دقیقه

روش تدریس: توضیحی-  همیاری (تلفیقی)

مدل کلاس: به صورت نعلی (U) و بهتر است هر گروه از چهار نفر بیشتر نباشد.

مواد آموزشی: کتاب، دستگاه CD، تلویزیون، نوار CD قرآن، کاست و پاورپوینت و رایانه

گام اول: ارائه ی پیش سازمان دهنده

الف) روشن ساختن منظورهای درس: معلم موقعیت درس را مشخص کرده وبیان می کند که در این درس با آیات 35 تا 41 سوره ابراهیم که نشان دهنده قدرت مطلق خداوند و داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع) است.

ب) ارائه سازمان دهنده: در این مرحله با بیان نمونه ای از قدرت خداوند مثل جوشیدن چشمه زمزم یا نمونه هایی از قدرت خدا در طبیعت و... فراگیران را برای درس جدید آماده می سازیم.

پ) برانگیختن آگاهی از دانش مربوط: برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان سوالاتی در مورد نمونه های از قدرت مطلق خداوند می پرسیم و فیلم کوتاهی که درباره معجزات پیامبران آماده کردیم نمایش می دهیم.

گام دوم: ارائه ی مطالب یا وظیفه مورد نظر.

الف) پیش خوانی آیات درس: به دانش آموزان چند دقیقه فرصت می دهیم که هرکدام آیه درس را آهسته برای خود بخوانند.

ب) رو خوانی آیات درس: از هر دانش آموزمی خواهیم یک سطر از آیه درس را با صدای بلند بخواند و سایر دانش آموزان نیز از روی کتاب خود خط ببرند و آموزگار بر خواندن و خط بردن دانش آموزان نظارت   می کند و در صورتی که دانش آموزی در خواندن کلمه یا عبارتی اشکال داشته باشد آموزگار نباید مستقیماً خواندن صحیح کلمه یا عبارت را به او بگوید بلکه از سایر دانش آموزان کمک بگیرد در غیر این صورت آموزگار کلمه یا عبارت را به تخته نوشته و به صورت بخش بخش وبا کمک دانش آموزان رفع اشکال می نماید.

ج) قرائت همراه با نوار: قرائت آیه درس را از نوار آموزشی پخش می کنیم، درحالی که دانش آموزان از روی کتاب خط میبرند، بار اول گوش کرده و بار دوم همراه با نوار می خوانند به صورتی که صدای آنها از صدای نوار آموزشی پایین تر باشد.

د) فرد خوانی آیه درس: از دانش آموزان قوی تر و یا داوطلب بخواهید که هر کدام یک سطر از آیه درس را حتی الامکان شبیه به نوار بخوانند.

گام سوم: تحکیم سازمان شناخت

الف) بررسی موضوع از جنبه دیگر: از دانش آموزان می خواهیم تا نمونه های دیگری از قدرت خدا را بگوید.

و بیان می کنیم کار هایی را که انسان ها انجام می دهند ویا آنها را می آفرینند ناشی از قدرت خدا است.

ب) بهبود فعالیت های یادگیری درس در کلاس: در این مرحله ضمن قرائت آیه توسط دانش آموزان معنی هر سطرکه با پاورپوینت نوشته شده است نیزخوانده می شود.

پ) مطرح شدن انتقاد های دانش آموزان به محتوای درس: دراین مرحله به سئوالاتی که از طرف دانش آموزان بیان می شود پاسخ داده خواهد شد تا رفع اشکال گردد.

ت) واضح وروشن کردن موضوع: دراین مرحله با توجه به داستان ومعنی آیه درس،آنهایی که نشان دهنده قدرت مطلق خداوند است بیان می کنند.

6

تعیین تکلیف:                                                                                                         5 دقیقه

و در پایان از دانش آموزان می خواهیم که برای جلسه آینده داستانی را که نشان دهنده قدرت خدا باشد از خواندن کتاب های دیگر یا با کمک گرفتن از بزرگترها نوشته و به کلاس ارائه دهند.

قرائت درس برای پدر و مادر و آماده تر شدن برای جلسه بعدی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد