بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

سیستمهاى نوین خودرو

سیستم Cruise control

این سیستم کنترل سرعت , طراحی و تولید شده توسط کمپانی میتسوبیشی است البته سیستم  برای اولین بار توسط کمپانی جنرال موتورز و سپس فورد بر روی اتومبیل های گران قیمت نصب  گردید و نام اصلی ان سیستم "تامپومات" است این سیستم راننده را از گاز دادن در اتوبان های  طولانی راحت می سازد البته اگر پا روی ترمز و گاز قرار بگیرد  سیستم  از مدار خارج  می گردد

سیستم فوق با کمی تغییر cruise contor   نام گرفته است

سیستم اخطارگر فاصله

این سیستم فاصله اتومبیل را با اتومبیل های اطراف در هر لحظه گزارش می کند و اگر این فاصله  از حد مجاز و مشخص تجاوز نماید از طریق صفحه دیجیتال که جلوی دید راننده است به وی هشدار  میدهد

جدیدترین میل سوپاپ VVT

سازندگان اتومبیل به طور جدی و با صرف هزینه های بسیار زیاد درصدد طراحی و تولید میل سوپاپ  هایی هستند که قابلیت تغییر زمان در باز و بسته کردن سوپاپ ها را داشته باشد در حال حاضر  دانشگاه "کلمون" سیستم بسیار پیشرفته و موفقی را به نام VVT اختراع کرده است که در جهان  نظیر ندارد و این سیستم در مقایسه با سایر مدل های ارائه شده که از دو میل سوپاپ استفاده  می کردند بسیار پیشرفته تر و مقرون به صرفه تر  می باشد  همین امر قدرت پیچیدگی موتور را  زیاد کرده است از یک میل سوپاپ برای باز و بسته کردن سوپاپ های ورودی و خروجی استفاده  می شود 

میل سوپاپ کلمون حرکت شش پ بادامک را که برای سوپاپ ها ورودی و خروجی استفاده  می شود به طور مستقل به حرکت در می اورد وقتی شش پرهای بادامک جهت سوپاپهای خروجی  به طرف خارج قرار می گیرد شش پرهای بادامک جهت حرکت سوپاپ های ورودی توسط حلقه های  نشیمن سوپاپ که دنده ای هستند با محور دنده ای سوپاپ درگیر می شوند در قسمت پولی سر  میل سوپاپ یک نوع مکانیزمی وجود دارد که با دریافت علایمی از کامپیوتر  کنترل  کننده  اتومبیل  نحوه قرار گرفتن بادامک ها را با میزان دور موتور  هماهنگ می کند وجود چنین سیستمی  که با  دریافت علایم و سیگنال از کامپیوتر کار می کند در تمام شرایط رانندگی باز و بسته شدن سوپاپ ها  را انجام داده و علاوه بران تا 20 درصد میزان استفاده موثر از بنزین را افزایش می دهد

سیستم هشدار دهنده جلوگیری از تصادف

کمپانی اتومبیل سازی مزدا در ژاپن یک سیستم جدید جلوگیری از تصادف را که با استفاده از رادار  جاروب کننده لیزری کار می کند ابداع کرده است این سیستم جدید می تواند از وجود وسایل نقیله  وعابر پیاده اگاهی داده و در صورت عدم واکنش راننده به طور خودکار سیستم ترمز اتومبیل را وارد  عمل نماید

این نخستین سیستم در جهان است که  می تواند عابر پیاده را کشف کند  .  سیستم های قبلی  فقط قادر  به تشخیص  اشیا بودند  رادار فوق به طور مشترک توسط مزدا  و نک ساخته شده و  می تواند بدون توجه به ان جاده مستقیم یا مارپیچ باشد وظیفه خود را  انجام دهد  سیستم  یاد  شده به این ترتیب عمل می کند که پرتو  لیزر گسل یافته از دستگاهی که به  هر اتومبیل متصل  است به طور مدام منعکس می کند و در صورت برخورد با مانعی راننده را خبر می کند این سیستم  اتومبیل ها را از فاصله 140 متری و عابرین پیاده را از فاصله 60 متری شناسایی می کند  خودرو مجموعه ای از قطعات طراحی شده مختلف می باشد که با نظم خاص و در ارتباط با یکدیگر طوری کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامین نمایند بنابراین وقتی به شکل ظاهری ان نگاه می کنیم فقط تعدادی قطعات فلزی ثابت و  متحرک مانند لوله ها و بست ها و قطعات متحرک لاستیکی و فلزی و غیرو نظر ما را جلب می کند

به طور متوسط 13000 قطعه مختلف در یک اتومبیل  معمولی وجود دارد که حدودا 1500 قطعه ان متحرک بوده با شرایط خاص و با تلرانس خیلی  کم که  به  0.01 میلیمتر یا حتی کمتر نیز می رسد  با یکدیگر کار می کنند حدود شصت ماده مختلف از فولاد و فلزات رنگین گرفته تا مقوا و نایلون و غیره در یک خودرو بکار  گرفته شده  است قسمت های مختلف  خودرو را می توان در هفت گروه اصلی  تقسیم بندی کرد

1- سیستم فنربندی و تعلیق  در اتومبیلهای جدید دستگاه فنربندی و تعلیق در هر دقیقه بیش از 1000 تا 1200 بار  نوسان می کنند  تا اطاق و شاسی  , سرنشینان  را در  معرض  ضربه های  ناشی  از  ناهمواری های جاده قرار ندهد و اسایش سرنشینان خودرو را فراهم کند و تسلط راننده بر خودرو  نیز افزایش یابد

2- سیستم بدنه و اطاق و شاسی  بدنه اتومبیل ها جدید طوری ساخته  می شود  که بتواند  کلیه  قطعات دیگر را نگهداری کند در بدنه اتومبیلهای متوسط حدود 40 متر  مربع ورق فولادی با ضخامت 0.4 تا 1.2 میلیمتر به کار میرود تا بتواند تنشهای مختلف را بخوبی تحمل کند

3- سیستم هدایت و فرمان    نیروی  متوسطی  که  لازم است  تا بتوان  اتومبیلی را در  یک پیچ  معمولی  هدایت کرد  بین 5 تا 10 کیلوگرم  می باشد  ولی  سیستمهای  جدید فرمان این نیرو را به حدود 30 گرم تقلیل می دهند

4- سیستم  مدارات الکتریکی      از باطری های 6 و 12 و 24 ولتی برای  راه اندازی  و روشن کردن  موتور  استفاده  می شود  سیستم  جرقه زنی  ولتاژ باطری  را  تا 30000  ولت افزایش  داده برای  جرقه زنی  موتور اماده  می کند در این  گروه  همچنین  چراغهای  روشنایی  و علایم  برف پاکنها و  بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده است

سیستم تغذیه MVIC

این سیستم توسط کمپانی میتسوبیشی طراحی و تولید گردیده و به اصطلاح MVIC نامیده می شود علاوه بر این که قدرت موتوررا افزایش می دهد از مصرف سوخت اضافی جلوگیری می کند این سیستم تغذیه به صورت دو مجرای تغذیه با طول های مختلف برای هر سیلندر است که دریچه های الکترونیکی را به تناسب شرایط باز و بسته

می کند هدف از به کارگیری این سیستم علاوه بر افزایش قدرت گشتاور و سرعت عکس العمل موتور در تمامی محدوده دور موتور است ثانیا این سیستم از اصطکاک سوپاپ ها و اتلاف ناشی از حرکت های بی مورد ان می کاهد.
سیستم کنترل اتوماتیک قدرت موتوراز این سیستم در موتورهای توربو استفاده می شود در حقیقت این سیستم متعلق و تکمیل کننده موتورهای توربو است علت این که این سیستم را در موتورهای توربو به کار می برند وجود تکان هاو ضربه های خطرناکی است که در موتورهای توربو ناشی از مصرف بنزین با درجات اکتان مختلف به وجود می آید .این سیستم از بروز ضربه ها و تکان های شدید و خطرناک در موتورهای توربوجلوگیری می کند.با نصب این سیستم اتومبیل های مجهز به سیستم توربو می توانند از بنزین های مختلفی که دارای اکتان بین 91 تا 98 می باشد استفاده کنند طرز کار این سیستم به طور عملی به این صورت می باشد که در وحله اول نخست سنسورهایی که درون سیلندر قرار دارند شروع ضربه را احساس می کنند در این صورت این سنسورها سیگنال های الکترونیکی به سیستم الکترونیکی دستگاه می فرستند این سیستم در مدت چند دهم ثانیه عکس العمل لازم را به صورت های متفاوت جهت کنترل ضربه ارائه می دهد .
سیستم خنک کننده داخلی وظیفه این سیستم خنک کردن هوای گرم و داغ دستگاه توربین موتورهای توربو می باشد این سیستم که ناشی از عمل خنک کنندگی موتور است سبب می گردد که میزان حجم هوای دریافتی کاهش یابد و از انجا که هوای سرد فضای کمتری اشغال می کند لذا هوای بیشتری به داخل محفظه سیلندر هدایت می شود .در نتیجه سوخت زیادتری به سیلندر وارد شده و احتراق صحیح تر صورت گیرد .خوانندگان گرامی باید مطلع باشند که میزان معینی هوای داغ دارای حجم بیشتری از همان میزان هوای سرد و خنک است .وجود چنین سیستمی که ناشی از عمل خنک کنندگی سیستم است سبب کاهش هوای دریافتی می گردد ازمحاسن دیگر این سیستم که برای اولین بار در کامیونهای "ولو"نصب شد.خنک کردن موتور ،کاهش اسیب پذیری بدنه موتور و سیلندرها ناشی از به وجود امدن رسوبات و جرم گرفتگی ان از مزایای نصب سیستم اینتر کولر می باشد.
سیستم تفکیک قدرت موتوراین سیستم که برای اولین بار به صورت سری در شورولت کوروت (
ZA1) به کار گرفته شد به راننده این امکان را می دهد که در مواقع خاص نیمی از قدرت موتور را خاموش کرده و از نیمه دیگران استفاده نماید این سیستم که کلید ان به صورت یک سوئیچ دو حالتی جلوی چشم راننده قراردارد مصرف سوخت اتومبیل های مدل بالا را به شدت کاهش می دهد.در مواقعی که راننده نیاز به استفاده از تمام قدرت موتور را ندارد ، می توان سوئیچ را روی کلمه معمولی(Normal) بگذارد و ازنیمی از قدرت استفاده کند اگر شرایط به نحوی باشد که راننده بخواهد از حداکثر قدرت موتور استفاده کند کلید را روی فول(full)قرار می دهد.سیستم بیلشتاین در واقع از نظر تکنولوژی ، یکی از اخرین گام های تکنولوژی نوین در ابتدای دهه 90 است این سیستم که دراتومبیل های گران قیمت سوپر اسپرت و لیموزین نصب می گردد ، متعلق به سیستم تعلیق اتومبیل است.این سیستم کمک فنرها را در دو حالت متفاوت قرار می دهد1-حالت خیلی نرم 2-حالت کاملا سخت حالت اول برای استفاده در شهر با رانندگی معمولی و حالت دوم برای رانندگی سریع در یک جاده پرپیچ و خم و پردست انداز کوهستانی می باشد .در هر دو حال فنریت و راحتی اتومبیل در هر دو وضعیت غیر قابل توصیف است سیستم فنربندی فعال این سیستم که برای اولین بار توسط کمپانی لوتوس به روی اتومبیل نصب گشت . در ابتدای دهه90 برای اولین بار توسط دایملر بنز به صورت سری بر روی مدل های "اس کلاس" نصب گشت البته این سیستم در کمپانی دایملر بنز به مدت 10

سال مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و پس از اصلاح و تکمیل به روی مدل های "اس کلاس"نصب گردید.طرز کار این سیستم بدین شرح است که حرکات ناشی از حرکات چرخ ها به روی سطح زمین به صورت نیروی به بدنه منتقل می شودا ین حرکات بدنه به وسیله حس گرهای مختلف حس می شود .متناسب با ان حرکات چرخ هاتوسط یک کامپیوتر مرکزی به صورتی مستقل به وسیله عوامل هیدرولیکی یا نیوماتیکی کنترل می گردد.تماس و چسبندگی آنها به سطح جاده به بهترین نحو ممکن حفظ شده و قابلیت هدایت و کنترل بسیارخوبی برای اتومبیل تامین می شود در عین حال چنین سیستمی ، راحتی و کیفیت سواری دادن اتومبیل را تا حد فوق العاده ای تضمین می کند.چرا که این سیستم شامل هیدرولیک های کنترل شده ای توسط کامپیوتر می باشد که توسط کمپانی لوتوس انگلستان طراحی شده است بعدها ولو و بنز از ان در اتومبیل های خود سود جستند درسیستم های معمولی فنرها پس از برخورد چرخ با مانع جمع می شود و انرژی را در خود جذب می کنند پس از گذاشتن از روی بلندی انرژی خود را رها می نماید و چرخ را به حالت اولیه برمی گردانند .در مقایسه با سیستم های قبلی این سیستم دارای فنر و کمک فنر نیست و مجهزبه یک سیستم پیچیده کامپیوتری ، سنسورها ، کمک های هیدرولیکی ویژه ای و غیره می باشدسیستم هایی که مجهز به سیستم فنربندی عادی هستند ، اشکلات زیادی دارند.
از جمله این که هر چه بخواهید ماشین نرم تر حرکت نماید باید فنرهای نرم تری در ان به کار ببرید در نتیجه در پیچ های سریع ممکن است اتومبیل واژگون گردد.درمقابل هر چه فنرها را قوی تر نمایید نرمی فنرها در مواقع رانندگی عادی از بین می رود اما در سیستم فنربندی فعال این اشکالات هیچ یک وجود ندارد با کامپیوتری که درداخل اتومبیل تعبیه شده است ،می توانید هر کاری را با این فنربندی جدید انجام دهید ارتفاع اتومبیل را کم یا زیاد نمایید درهنگام پنچرشدن تایر ازکامپیوتر بخواهید یک چرخش را در هوا ازاد بگذارد .جهت درک کارایی این سیستم تجسم نمایید که دارید با سرعت رانندگی می کنید و تصمیم می گیرید که به طرف چپ بپیچید .انتظار دارید که ماشین در نتیجه چرخش به چپ به سمت راست متمایل گردد به همین علت بدن شما واکنش طبیعی نشان میدهد اما در نهایت ناباوری متوجه می شوید که اتومبیل نیز به سمت چپ خم و در نهایت جانتان در روی صندلی محکم تر از همیشه می شود تصور کنید با سرعتی زیاد در یک مسیر مستقیم مشغول رانندگی هستید و مانعی را در فاصله نزدیک مشاهده می کنید .دراین حالت به شدت ترمز می کنید طبیعی است انتظار دارید جلوی اتومبیل تان پایین رفته و شما به طرف فرمان خم شوید اما باز هم خواهید دید که موضوع بر عکس است یعنی جلوی اتومبیل به جای پایین رفتن به طرف بالا میرود این سیستم فنر بندی فاقد فنرمی باشد و کامپیوتر کنترل کننده سیستم چهار کمک هیدرولیک را کنترل می کند سیستم زمان یندی متغیر برای سوپاپهااین سیستم که برای اولین بار توسط کمپانی پورشه به روی مدل های نمونه ان نصب گشت .سیستمی است که تزریق سوخت را به صورتی منظم و زمان بندی شده برای سوپاپ هاممکن می سازد .طرز کار این سیستم بدین شکل است که یک پیستون هیدرولیکی که حرکت ان به وسیله سیستم الکترونیکی اداره موتور موتوونیک ساخت صنایع الکترونیک سازی بوش کنترل می شود به روی راهنماها حرکت زنجیری که میل بادامک سوپاپ های ورودی را به وسیله میل بادامک سوپاپ های اگزوز به گردش در می اورد عمل می کند.
از 150
rpm به بعد با تغییر تدریجی مسیر زنجیر بین دو چرخ میل بادامک زمان بندی باز شدن سوپاپ ها ورودی به تدریج با 15 درجه به جلو انداخته می شود ، یعنی اوانس می شود در نتیجه این اعمال قدرت و شتاب موتور چند

برابر شده و مصرف سوخت به نحو چشمگیری کاهش می یابد سیستم Cruise controlاین سیستم کنترل سرعت ، طراحی و تولید شده توسط کمپانی میتسوبیشی است البته سیستم برای اولین بار توسط کمپانی جنرال موتورز و سپس فورد بر روی اتومبیل های گران قیمت نصب گردید و نام اصلی ان سیستم "تامپومات"است این سیستم راننده را از گاز دادن در اتوبان های طولانی راحت می سازد البته اگر پا روی ترمز و گاز قرار بگیرد سیستم از مدار خارج می گردد سیستم فوق با کمی تغییرcruise contor نام گرفته است .
سیستم اخطارگر فاصله این سیستم فاصله اتومبیل را با اتومبیل های اطراف در هر لحظه گزارش می کند و اگر این فاصله از حد مجاز و مشخص تجاوز نماید از طریق صفحه دیجیتال که جلوی دید راننده است به وی هشدارمی دهد جدیدترین میل سوپاپ
VVTسازندگان اتومبیل به طور جدی و با صرف هزینه های بسیار زیاد درصدد طراحی و تولید میل سوپاپ هایی هستند که قابلیت تغییر زمان در باز و بسته کردن سوپاپ ها را داشته باشد در حال حاضردانشگاه "کلمون"سیستم بسیار پیشرفته و موفقی را به نام VVT اختراع کرده است که در جهان نظیر ندارد و این سیستم درمقایسه با سایر مدل های ارائه شده که از دو میل سوپاپ استفاده می کردند بسیار پیشرفته تر و مقرون به صرفه تر می باشد همین امر قدرت پیچیدگی موتور را زیاد کرده است از یک میل سوپاپ برای باز و بسته کردن سوپاپ های ورودی و خروجی استفاده می شود میل سوپاپ کلمون حرکت شش پرهای بادامک را که برای سوپاپ ها ورودی و خروجی استفاده می شود به طور مستقل به حرکت در می اورد وقتی شش پرهای بادامک جهت سوپاپهای خروجی به طرف خارج قرار می گیرد شش پرهای بادامک جهت حرکت سوپاپ های ورودی توسط حلقه های نشیمن سوپاپ که دنده ای هستند با محور دنده ای سوپاپ درگیر می شوند در قسمت پولی سر میل سوپاپ یک نوع مکانیزمی وجود دارد که با دریافت علایمی از کامپیوتر کنترل کننده اتومبیل نحوه قرار گرفتن بادامک ها را با میزان دورموتور هماهنگ می کند وجود چنین سیستمی که با دریافت علایم و سیگنال از کامپیوتر کار می کند در تمام شرایط رانندگی باز و بسته شدن سوپاپ ها را انجام داده و علاوه بران تا 20 درصد میزان استفاده موثر از بنزین را افزایش می دهد سیستم هشدار دهنده جلوگیری از تصادف کمپانی اتومبیل سازی مزدا در ژاپن یک سیستم جدید جلوگیری از تصادف را که با استفاده از رادارجاروب کننده لیزری کار می کند ابداع کرده است این سیستم جدید می تواند از وجود وسایل نقیله وعابر پیاده اگاهی داده و در صورت عدم واکنش راننده به طور خودکارسیستم ترمز اتومبیل را واردعمل نماید این نخستین سیستم در جهان است که می تواند عابر پیاده را کشف کند . سیستم های قبلی فقط قادر به تشخیص اشیا بودند رادار فوق به طور مشترک توسط مزدا و نک ساخته شده و می تواند بدون توجه به ان جاده مستقیم یا مارپیچ باشد وظیفه خود را انجام دهد سیستم یاد شده به این ترتیب عمل می کند که پرتو لیزر گسل یافته از دستگاهی که به هر اتومبیل متصل است به طور مدام منعکس می کند و در صورت برخورد با مانعی راننده را خبر می کند این سیستم اتومبیل ها را از فاصله 140 متری و عابرین پیاده را از فاصله 60 متری شناسایی می کند.

آشنایی با خودرو سواری مزدا3
امروزه در این دنیای مدرن و با وجود تکنولوژی های برتر، باید همگام با شرایط روز قدم برداشت، در همین رابطه صنعت خودرو نیز از این پیشرفت بی نصیب نمانده و جهش بزرگی در تولید خودروهای مدرن با تکنولوژی های برتر و با ایمنی و عملکردهای حرکتی بهتر ایجاد نموده است. یکی از خودروهایی که به صورت کامل از پیشرفت

تکنولوژی بهره برده است خودرو مزدا 3 می باشد.
مزدا 31 نمونه ای شاخص در خودروهای کامپکت و اسپرت کلاس
C می باشد.خودرویی مناسب خانواده که نمای زیبای ظاهر آن و قابلیت های خاص این خودرو جلوه های گوناگونی درآن ایجاد نموده است.
صنعت الکترونیک در طراحی این خودرو گامی بلند برداشته و وجه نمایز بسیاری در مقایسه با محصولات قدیم مزدا و حتی دیگر خودروهای موجود در این کلاس ایجاد نموده است. لذا این خودرو توانایی ایجاد رقابت بسیار خوب و نزدیک با بهترین خودروهای مشابه روز دنیا را پیدا نموده است.
بمنظور آشنایی بیشتر خوانندگان برخی از توانایی ها و مشخصات فنی، کاربردی و ایمنی این خودرو ذیلا تقدیم می گردد.

         عملکرد دینامیکی خودرو
مزدا 3 خودروی ایده آل به معنای واقعی برای زندگی است که ایده های جدیدی از بازدهی و هندلینگ را برای یک تجربه به یادماندنی تداعی می نماید. یک موتور 0/2 لیتری بسیار کارآمد که با یک گیربکس چهار سرعته اکتیوماتیک که به صورت شگفت انگیزی نسبت به حالت های مختلف رانندگی، انعطاف نشان می دهد و با یک بدنه بسیار محکم و سیستم تعلیق با کیفیت طراحی بسیار دقیق، هندلینگ بالایی را جهت بوجود آوردن رانندگی نشاط آور ایجاد می نماید.علاوه بر این، وجود دیسک های ترمز با قطر زیاد و بوستر قوی، نیروی بازدارنده مطمئن در ترمزها را ایجاد نموده است.حال اگر به کلیه شرایط فوق، طراحی زیبای روی بدنه را نیز اظافه نماییم بک خودروی کامپکت اسپرت در اختیار خواهید داشت که نیرو محرکه، شرایط هندلینگ و ترمز، سرنشینان را در شرایط ایده آل قرار می دهد.

      آمیخته ای از هنر و صنعت در طراحی بدنه 
فرم ظاهری مزدا 31 با شکل عضلانی آن و خطوط هجومی، یک حالت جسورانه را در طراحی دینامیکی ایجاد می نماید و در نمای داخلی خودرو نیز مزدا رویکرد تازه ای را به نمایش گذاشته است.
سهولت استفاده از تجهیزات داخلی آن به خاطر سلیقه، ظرافت و زیبایی مزدا می باشد. این نمای داخلی با خصوصیات خاص خود احساس رضایت و خرسندی تمام حواس پنجگانه راننده و سرنشینان را به ارمغان می آورد.
برای مثال طراحی دربها به گونه ای است که به آسانی و بایک صدای خوشایندی باز و بسته می شوند و هر کجا که نگاه کنید آمیزه ای از طراحی حرفه ای و کیفیت مشاهده می گردد. فاصله های باریک و دقیق بین پنل ها و بدنه خودرو به زیبایی آن افزوده است و این طراحیمنحصر به فرد و جدید
  باعث می گردد که حتی رانندگی روزمره نیز خوشایند و دلپذیر باشد.

      ایمنی و اطمینان
مزدا 31 یک سطح گسترده ای از سیستم های ایمنی ویژه و پیشرفته را برای حفاظت از سرنشینان آن فراهم نموده است.


سیستم های ایمنی
Active شامل سیستم ABS، تقسیم نیرو ترمز برای تغییر نیروی ترمز چرخ های جلو و عقب نسبت به شرایط بار و سیستم های ایمنی Passive با استحکام بالای بدنه، که انرژی حاصل از برخورد را از انتقال به سرنشینان جذب نموده، ایربگ جلو، ایربگ های پرده ای، ایربگ های جانبی و کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده های نیروی وارد به سرنشین که به هنگام سانحه ازبرخورد سرنشینان با قسمت های داخلی خودرو جلوگیری می نماید.

      حفظ محیط زیست
این خودرو مطابق با آزمون های دقیق استاندارد آلایندگی جهانی(
Euro IV) می باشد. با توجه به افزایش نسبت تراکم و کنترل الکترونیکی دریچه گاز و به حداقل رساندن اتصالات مکانیکی، بازدهی سوخت افزایش یافته است و همچنین شرکت مزدا استفاده از مواد قابل بازیافت را برای به حداقل رساندن آلودگی محیط زیست در مزدا 3 به حداکثر رسانده است.

      سیستم سوپاپ های زمان متغییر(VVT)سیستم (VVT)، دائما زمان باز و بسته شدن شوپاپ هوا را به تناسب دور موتور و میزان هوای ورودی به موتور برای افزایش توان و بازدهی بیشتر سوخت تغییر می دهد.

      سیستم منیفولد ورودی متغییر(VIS)سیستم منیفولد متغییر(VIS) طول منیفولد ورودی هوا را به وسیله باز کردن یک سوپاپ در دور موتور (4500RPM) برای بهینه سازی بازدهی هوای ورودی و تقویت گشتاور موتور، کنترل می نماید.

      زنجیر موتور بدون صدا با سفت کن هیدرولیکی
سفت کن زنجیر تایمینگ، تثیر بسزایی در کاهش طول زملن تعمیرات موتور ایجاد می نماید. با توجه به اینکه در هنگام کار کردن موتور، صدای زنجیر تایمینگ به حداقل رسیده، میزان انتقال صدا به داخل کابین خودرو نیز کاهش می یابد.

      تعلیق جلوی مک فرسون
مجموعه یک سیستم با پایه های لاستیکی چهار نقطه ای برای خنثی نمودن نیروهای وارده به آن و قابلیت مناسب هندلینگ و جلوگیری از ایجاد سر و صدا و لرزش در قسمت جلوی خودرو طراحی گریرده است.

      تعلیق عقب Multi-Link
طراحی تعلیق عقب با فنر لول هایی با فرم منحنی خاص و کمک فنرهای کاملا عمودی و مستقل برای به حداقل رساندن اشغال فضای داخلی خودرو وبدون تاثیر در کاهش هندلینگ خودرو شکل گرفته است.

      بازشدن ساده و بدون نقص درب ها
شبیه سازی های واقعی، ساده سازی بازشدن دربها را نسبت به نمونه های اولیه تائید نموده است.

      نمایشگرها
اتصالات مفهومی، روشنایی جدیدی در داخل نمایشگرها، برای نمایش عملکرد قسمت های مختلف و بهبود دید ایجاد نموده است.

      راحتی صندلی
 
پشتیبانی عالی برای به حداقل رساندن خستگی، به واسطه وجود تشک و پشتی صندلی بر اساس تقسیم فشار به نواحی مختلف بدن صورت پذیرفته است.

 

 

      ساختار جذب تصادفات بدنه
سیستم پیشرفته جذب و تقسیم نیرو ناشی از تصادفات در اطراف یک ساختار سه گانه H شکل که در مقابل تغییر شکل ناشی از برخورد، با یک روش مناسب مقاومت می نماید، طراحی گردیده و نیروی حاصل از تصادفات را از کابین خودرو دور نگه می دارد.

      ستون های صلیبی(Cross pinars)
یک ستون صلیبی مستحکم با دیواره های جانبی، برای تقویت بیشتر کابین خودرو و جلو گیری از حرکت لولاهای ستون به سمت بیرون در موقع تصادفات از جلو طراحی گردیده است.

      سیستم ترمز ضد قفل(ABS)این سیستم هنگام ترمز ناگهانی از قفل کردن چرخ ها برای کمک کنترل پایداری خودرو، جلو گیری می نماید. منطق کنترل، استفاده بهینه از حداکثرپتانسیل نیروی ترمز می باشد.

    پدال ترمز شکننده وستون فرمان جمع شونده
پدال ترمز شکننده دارای ساختار خاصی بوده که در هنگام تصادف اط سمت جلو در هم فرو رفته و از برخورد با پای راننده و رسیدن آسیب جدی به پا جلو گیری می نماید. ستون فرمان مزدا 3 به صورت افقی جمع شده و میزان آسیب به قسمت های سر و سینه را به حداقل می رساند.
      کمربند پیش کشنده و محدود کننده بار
زمانی که برخورد و تصادف شدیدی برای خودرو اتفاق می افتد برای جلو گیری از آسیب جدی در صندلی های جلو، کمربندهای ایمنی سریعا جمع شده و باعث چسبیدن سرنشین به صندلی در لحظه برخورد می شود. بعد از عمل نمودن پیش کشنده، سیستم محدود کننده شروع به فعالیت نموده و

 کمربند را با توجه به نیروی وارد آمده به سرنشین شل می نماید و از وارد آوردن فشار زیاد به اندام سرنشین جلو و راننده جلوگیری می نماید.

     کیسه های هوا(ایربگ ها)

         سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در اکثر خودروهایی که استاندارد های  

جهانی را رعایت می نمایند به کار می رود کیسه هوا نقش  بسیاری  در  تصادفات  بازی می نماید  

در حال حاضر کمربند ایمنی کمربند سفت کن و کیسه هوا موثرترین سیستمهای محافظت در هنگام

تصادف شدید به شمار می روند وقتی سرعت اتومبیل از 40 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد کمربند

به تنهایی کافی نیست تحقیقات پس از حوادث رانندگی نشان داده است که در 68 درصد موارد کیسه

هوا سطح خوبی را تامین می کند بر اساس  بررسی های  به عمل امده پیش بینی می شود که اگر

خودروها در سرتاسر جهان به  کیسه هوا مجهز شوند  تعدا د مقتولان حوداث رانندگی در هر سال

بیش از 50000 نفر کاهش می یابد

روشی که امروزه برای ساخت کیسه هوا متداولتر  است مجتمع کردن اجزای لازم به صورت یک واحد

است بدین ترتیب مقدار سیمکشی و اتصالات کاهش و اعتماد پذیری سیستم افزایش می یابد نوعی

سیستم پایش را نیز باید در کیسه هوا تعبیه کرد زیرا این کیسه را نمی توان امتحان کرد و اصولا فقط

یک بار کار می کند

طرز کار کیسه هوا 

وقتی خودرویی با سرعت حدود 35 کیلومتر در ساعت با سر تصادف کند رویدادهای زیر به ترتیب رخ

می دهند

1- پیش از برخورد راننده در وضعیت  عادی نشسته است

2- در حدود 15 میلی ثانیه پس از برخورد خودرو به شدت شتاب منفی پیدا می کند  و کیسه هوا در

استانه راه اندازی قرار می گیرد

3- مشتعل ساز سوخت موجود در باد کننده را مشتعل می کند

4- پس از حدود 30 میلی ثانیه تای کیسه هوا باز می شود در این لحظه با مچاله  شدن بخشهای از

 جلو خودرو راننده به جلو پرتاب شده و کمربند ایمنی بسته به نوع ان قفل یا سفت شده است

5- در حدود 40 میلی ثانیه پس از برخورد کیسه هوا کاملا  باد شده  است  و اندازه حرکت راننده را

جذب می کند

6- در حدود 120 میلی ثانیه پس از برخورد راننده به عقب بر می گردد و با کیسه هوا از سوراخهای

جانبی ان خال می شود تا راننده دید پیدا کند

کیسه هوای سرنشین نیز به همین ترتیب کار میکند کیسه هوا را به صورتهای  مختلف  نصب می کنند

و متداولتر از همه نصب همه اجزا در وسط فلکه فرمان است به هر حال اساس  کار تفاوتی نمی کند

اجزا و مدار کیسه هوا

اجزای اصلی سیستم کیسه هوا عبارت اند از

1- کیسه هوای راننده و سرنشین                          2 - چراغ هشدار دهنده

3- کلیدهای صندلی سرنشین                        4 - باد کننده اتشی

5- مشتعل ساز                     6-حسگرهای ضربه           7- واحد کنترل الکتریکی

کیسه هوا از پارچه نایلونی ساخته شده است و از داخل استر دارد پیش از ان که کیسه هوا باد شود

تا شده است و زیر درپوش مناسبی قرار دارد این پوشش با خطوط گسست خاصی طراحی شده

است در اطراف کیسه هوا سوراخهای  تعبیه شده است که پس از عمل کردن کیسه به سرعت باد

ان را خالی می کنند حجم کیسه هوای راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه هوای سرنشین در حدود

160لیتر است

مدار پایش این سیستم یک چراغ هشدار دهنده دارد این چراغ راننده را از خرابی سیستم مطلع می

کند و بخش مهمی از مدار پایش است بعضی از سازندگان برای افزایش اعتماد پذیری سیستم هشدار

دهنده از دو چراغ استفاده می کنند

با استفاده از کلید که در طرف سرنشین (طرف شاگرد) قرار دارد می توان از عمل کردن کیسه هوای

 این صندلی وقتی سرنشین ندارد جلوگیری کرد این نکته به ویژه در مورد کیسه های هوای برخورد

از بغل صدق می کند که در بخش بعد به اختصار انها را شرح می دهیم

باد کننده اتشی و مشتعل ساز را می توان  با هم بررسی کرد باد کننده کیسه هوای راننده در وسط

فلکه فرمان تعبیه شده است این باد کننده حاوی تعدادی قرص  سوخت است که در یک محفظه احتراق

قرار دارند  مشتعل ساز  از خازنهای  پر تشکیل  می شود که جرقه ای برای اشتعال سوخت ایجاد

می کند  قرصهای سوخت  به سرعت می سوزند و  مقدار معینی  گاز نیتروژن  با فشار معین تولید

می کنند این گاز از فیلتری می گذرد و وارد کیسه هوا می شود و ان را باد می کند  وقتی کیسه باد

شد از زیر پوشش خود بیرون میزند پس از اماده شدن کیسه هوا مقدار کمی هیدرو کسید سدیم در

ان و در فضای داخل خودرو وجود خواهد داشت در هنگام باز کردن سیستم کار کرده و تمیز کردن اتاق

خودرو باید از تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کرد

حسگر برخورد به صورتهای مختلف  مکانیکی یا الکترونیکی  ساخته  می شود سیستم مکانیکی به

وسیله فنری کار می کند که  غلتکی را  در جای خود نگه داشته است  وقتی ضربه شدید تر از حد

معین به خودرو وارد شود بر نیروی فنر غلبه می کند و غلتک ازاد می شود  وقتی غلتک ازاد شد

حرکت می کند و یک میکرو سوئیچ را کار اندازی می کند این کلید در حالت عادی باز است و مقاومتی

به  صورت موازی با ان بسته  شده که امکان پایش  سیستم را فراهم می کند می توان از دو کلید

مشابه  استفاده کرد تا کیسه هوا فقط  هنگامی  عمل کند  که  ضربه  ناشی از  برخورد  از  روبرو

به اندازه  کافی  شدید باشد  یاداوری می شود   که در صورت  چپ  کردن خودرو کیسه هوا عمل

نخواهد کرد

نوع دیگر  حسگر برخورد  را  می توان  شتاب  سنج  تلقی کرد  البته این نوع   شتاب سنج  شتاب

منفی را اندازه گیری می کند  دو نوع شتاب سنج وجود دارد  یکی براساس کرنش سنج و دیگری

 مبتنی بر بلور پیزو الکتریکی (شبیه حسگر کوبش موتور)

تغییر  شدید سرعت خودرو  سبب حرکت جرم لرزه ای  می شود و  در نتیجه حسگر خروجی  تولید

 می کند خروجی حسگر بلوری به صورت بار الکتریکی و خروجی حسگر  کرنش سنجی به  صورت

تغییر مقاومت  است مدارهای الکتریکی مناسب  می توانند این حسگرها را بپایند  و می توان  انها

چنان  برنامه ریزی  کرد  که  وقتی سیگنال  به استانه معینی  رسید  بیشتر  واکنش  نشان  دهند

مزیت روش اخیر اینست که نیازی به طراحی حسگرهای مختلف برای  خودروهای مختلف  نیست

زیرا تفاوت  بین  سیستمها  مختلف مورد  استفاده  در خودروهای مختلف  را می توان با استفاده

از نرم افزار ایجاد کرد

اخرین جز این سیستم واحد کنترل الکترونیکی یا واحد کنترل عیب یاب است وقتی از  حسگرهای

 مکانیکی استفاده می شود از لحاظ نظری اصلا به واحد کنترل الکترونیکی نیازی نیست

می توان  برای  به کار  انداختن  کیسه هوا  در هنگام  عمل  کردن کلید  حسگر  از یک مدار ساده

استفاده کرد اما مسئله پایش سیستم یا بخش عیب یاب واحد کنترل الکترونیکی است که  اهمیت

خاصی دارد در صورتی که عیبی در هر بخش از مدار اشکار  سازی شود  چراغ هشدار دهنده  به

کار خواهد افتاد حافظه واحد کنترل الکترونیکی  گنجایش  تا  پنج عیب یا بیشتر را دارد این حافظه

را می توان  بازیابی کرد و ان  را به صورت  رمزهای چشمک  زن  و غیره  خواند امتحان  کردن این

سیستم به روش قدیمی و با استفاده از چندین (مولتی متر) و سیم یکسره کن توصیه  نمی شود

زیرا این کار ممکن است سبب عمل کردن کیسه هوا شود

     سیستم کنترل دمای محیط اتوماتیک
این سیستم با اندازه گیری دمای محیط (بیرون از خودرو) و اندازه گیری دمای داخل کابین و همچنین میزان تشعشع آفتاب، به صورت اتوماتیک جریان هوا، وضعیت دریچه ها و دمای داخل کابین را کنترل می کند.

شیشه‌ای جدید : Thermal Comfort: در این نوع شیشه‌ا با استفاده از یک لایه که باعث انعکاس اشعه مادون قرمز ( Infra Red) می شود ، انتقال حرارت به داخل خودرو کاهش می یابد که این امر باعث بهبود عملکرد ایر کاندیشن خودرو خواهد شد . Global Project : همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، استفاده از شیشه‌ای لامینه به عنوان شیشه‌های جانبی و عقب خودرو در حال مرسوم شدن است. از محاسن این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


۱- کاهش احتمال سرقت خودرو ، چرا که شیشه های لامینه به سختی فرو می‌ریزند . ۲- در هنگام چپ کردن خودرو ،احتمال پرتاب شدن سرنشینان به بیرون کاهش می‌یابد .

تا ۹۵ درصد از ورود اشعه UV به داخل خودرو جلوگیری می‌شود . ۴- عایق صوتی برای فرکانسهای بالا پدید می‌آید . در برابر تمامی این محاسن، این شیشه‌ها تنها دارای یک عیب نسبتا بزرگ هستند و آن هم در حادثه‌هایی نظیر

آتش‌سوزی است که در صورتی که درهای خودرو باز نشوند، خروج سرنشینان از خودرو با مشکل مواجه خواهد شد که البته این امر مانند آنچه در اتوبوسها بکار رفته، یعنی استفاده از چکشهای مخصوص برای شکستن شیشه قابل رفع شدن می‌باشد . Improving Vision Glass : با استفاده از یک لایه Hydrophobic (دافع آب)، تمیزشوندگی بهتر، دفع آب ، شبنم و گرد و غبار برای شیشه حاصل می‌شود؛ در صورت استفاده از PVB گرم‌شونده به همراه این لایه می‌توان بدون نیاز به خطوط گرمکن از یخ‌زدگی شیشه نیز تا حدی جلوگیری کرد . dB Control : در این نوع شیشه‌ها به وسیله یک PVB مخصوص می‌توان از ورود صدا با فرکانسهای بالا و پایین به داخل خودرو و همچنین از داخل خودرو به خارج جلوگیری کرد که این امر باعث کاهش ورود صدای موتور و دیگر صداهای مزاحم بیرونی به داخل شده، همچنین از پخش شدن صدای موزیک شما به خارج از خودرو نیز جلوگیری می‌‌کند . Tennafit : این نوع شیشه‌ها، شیشه‌های آنتن‌‌دار هستند. آنتن‌های رادیو و تلویزیون روی سطح شیشه‌های تمپر شده قابل نصب بوده و آنتن‌های موبایل و ساتلایت ( GPS ) در لایه PVB شیشه‌های لامینه نصب می‌شوند . Light Weight Glazing : این شیشه‌ها دارای وزن کمی می‌باشند و در مواردی که وزن خودرو اهمیت داشته باشد، به کار می‌روند. در حال حاضر برای خودروهای Golf و Passat از این شیشه‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین شیشه‌های پلاستیکی نیز در حال توسعه بوده و در آینده نزدیک جایگزین شیشه‌های فعلی خواهند شد . استاندارد DOT :
DOT
برگرفته از Department Of Transportation بوده و استانداردی است برای کلیه قطعات ایمنی خودرو از جمله شیشه، این استاندارد توسط اداره FMVSS کشور آمریکا به متقاضیانی که قطعاتشان موفق به بدست آوردن حد نصاب لازم از آزمایشات مربوطه شوند، اعطا می‌شود . این استاندارد روی کلیه شیشه‌های تولید شده توسط تولیدکنندگان معتبر دیده می‌شود و مجوزی است برای صدور به اکثر کشورها. علامت مشخصه آن همان حروف DOT به اضافه چند عدد می‌باشد که کدی است برای شناسایی قطعه (شیشه)، پس از این اعداد، کدهای AS قرار دارند که مشخص می‌کنند شیشه موردنظر برای استفاده در کدام قسمت از خودرو در نظر گرفته شده ؛ کدهای مورد بحث به شرح زیر می‌باشند :
AS
۱ : قابلیت استفاده در هرکجای خودرو .
AS
۲ : قابلیت استفاده در هرکجای خودرو به جز شیشه جلو .
AS
۳ : فقط قابل استفاده به عنوان شیشه عقب .
AS
۴ : معرف پلاستیکی بودن شیشه بوده و قابل مصرف به عنوان شیشه جلو نمی‌باشد . پس از کدهای AS نیز معمولا حروف و اعداد دیگری جهت شناسایی قطعه وجود دارد . لازم به ذکر است در مواردی نیز کدهای AS در محلی دیگر و جدای از نشان DOT درج می‌شوند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد