از آنجا که مساجد مهمترین مکان برگزارى نمازجماعت است و اگر مسجد نماز جماعت نداشته باشد،نقش خود را به طور کامل ایفا نکرده و تاثیر چندانىبراى حفظ دین دارى افراد جامعه نخواهد داشت.بدینسبب در این قسمتبرخى از احکام نماز جماعتآورده مىشود.
اهمیت نماز جماعت
گذشته از آن که در روایات،براى نماز جماعت اجرو پاداش بسیارى وارد شده است،با دقت در برخى ازمسائل فقهى،به اهمیت این عبادت پى مىبریم و دراینجا به برخى از آنها اشاره مىکنیم.
116-مستحب است نمازهاى واجب،به خصوصنمازهاى یومیه را به جماعتبخوانند.
117-شرکت در نماز جماعتبراى هر کسىمستحب است،به ویژه براى همسایه مسجد.
118-مستحب است انسان صبر کند که نماز را بهجماعتبخواند.
119-نماز جماعت هر چند اول وقتخوانده نشود،از نماز فرادى اول وقتبهتر است.
120-نماز جماعتى که مختصر خوانده مىشود،ازنماز فرادایى که طول بدهد بهتر است.
121-سزاوار نیست انسان بدون عذر نماز جماعترا ترک کند.
122-حاضر شدن در نماز جماعت از روىبىاعتنایى به آن،جایز نیست.
123-وقتى که جماعتبر پا مىشود،مستحب استکسى که نمازش را فرادا خوانده دوباره به جماعتبخواند.
124-امام یا ماموم مىتواند نمازى را که به جماعت خوانده،دوباره به جماعتبخواند،در صورتى کهجماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد (1) .
125-س:اگر کسى در نماز جماعت توجه کافىنداشته باشد ولى در منزل و به طور فرادا نمازش ازتوجه بیشترى برخوردار باشد مىتواند در منزل نمازبخواند به جاى جماعت؟
ج-مانع ندارد و جماعتبهتر است (2) .
شرایط نماز جماعت
126-هنگام برپایى نماز جماعت،شرایط زیر بایدمراعات شود:
ماموم از امام جلوتر نایستد و احتیاط واجب آناست که کمى عقبتر بایستد.
جایگاه امام جماعت از جایگاه مامومین بالاترنباشد.
فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد.
بین امام و ماموم و همچنین بین صفها چیزىمانند دیوار یا پرده مانع نباشد.ولى نصب پرده بینصف مردها و زنها اشکال ندارد (3) .
127-س:طبقه دوم مسجد،مامومین زن یا مرداقتدا مىنمایند و لبه این طبقه یک دیوار نیم مترىوجود دارد،آیا وجود این دیوار ضررى به جماعت آنهامىزند یا خیر؟
ج-اشکال ندارد (4) .
نماز جماعت چند طبقه«اقتدا در طبقات مختلف»
128-اگر جاى ماموم بلندتر از امام باشد،در صورتىکه بلندى آن به مقدار متعارف باشد اشکال ندارد،مثلآنکه امام در صحن مسجد و ماموم در پشتبام بهنماز بایستد ولى اگر مثل ساختمانهاى چند طبقه این زمان باشد،جماعت اشکال ندارد (5) .
129-س:مسجدى در کراچى[هست که در آن]نمازجماعتبر پا مىشود و داراى چهار طبقه و طبقههمکف است،حالت نمازگزاران در طبقات به شرح زیراست:
الف-بعضى از نمازگزاران طبقه اول،مىتوانندامام جماعت و بعضى از نمازگزاران طبقه همکف راببینند.
ب-بعضى از نمازگزاران طبقه دوم و طبقه سوممىتوانند بعضى از نمازگزاران طبقه همکف را ببینندولى هیچکدام از آنان نمىتوانند امام جماعت را که درطبقه همکف استببینند.
ج-و اما نمازگزاران طبقه چهارم نمىتوانندهیچکدام از نمازگزاران طبقه همکف و طبقه اول راببینند آنها فقط مىتوانند بعضى از نمازگزارانطبقه دوم و طبقه سوم را ببینند.در اینجا اضافه مىکنم که در هر طبقه صفهاى نمازگزاران برپاست و هیچطبقه تماما خالى نمىباشد و اتصال مامومین در هرطبقه با طبقه قبل حاصل است،آیا نماز جماعت درطبقات اول،دوم، سوم و چهارم،در مسجد فوق انشاء الله قبول استیا خیر؟
ج-در صورتى که طبقات نسبتبهیکدیگر علو فاحش( بلند زیاد)نداشته باشد و کسىکه در صف اول هر طبقه مىایستد از صفقبل از خودش در طبقه قبل و لو یک نفر راببینند نماز صحیح است (6) .
اتصال صفوف جماعت
130-مامومین باید با امام جماعت مرتبط باشند وارتباط آنها یا بدون واسطه است که بین امام و مامومنباید بیش از یک گام فاصله باشد،یعنى از محلسجده ماموم تا محل ایستاده امام.یا با واسطه سایر مامومین که از جلو یا سمت راستیا چپ باید اینارتباط برقرار باشد و بین نمازگزار و صف جلو یا کسىکه طرف راستیا چپ او قرار دارد بیش از یک گامفاصله نباشد
مانع بین صفوف
131-اگر نمازگزار در صف اول ایستاده،نباید مقابلاو مانعى باشد که نتواند امام جماعت را ببیند،پس اگرامام جماعت در محراب باشد،کسانى که دو طرفمحراب پشت دیوار مىایستند و امام جماعت رانمىبینند نمىتوانند اقتدا کنند،ولى اگر مانعى در کارنباشد و به جهت طولانى بودن صف،امام جماعت رانبیند،اشکال ندارد.
و اگر در صفوف بعدى مىایستد،نباید مانعى ازدین صف جلو وجود داشته باشد،پس اگر صفوفجماعت تا در شبستان برسد،کسى که بیرون شبستان، مقابل در ایستادن که صف جلو را مىبیند و کسانى کهپشتسر او ایستادهاند نمازشان صحیح است ولىکسانى که دو طرف پشت دیوار ایستادهاند و از صفجلو،کسى(حتى یک نفر)را نمىبینند،نمازشان باطلاست (8) .
132-س:از قدیم در مساجد،حائلى مثل پرده بینزنان و مردان بوده و اکنون عدهاى مىگویند،پرده ودیوار بین زنان و مردان در حال نماز خواندن و موعظهکردن لزومى ندارد، نظر امام در این مورد چیست؟
ج-در صورتى که مفسدهاى نیست پردهلزوم ندارد،بلى در نماز،احتیاط مستحبآن است که زن عقبتر از مرد باشد،مگر درصورتى که بین آنها حائلى مثل پرده باشد (9) .
133-س:در وسط مسجد حوضى است که صفهاىجماعت طویل مىشوند و عدهاى در جائى مىایستند که از طرف راستیا چپ متصل هستند ولى پیشروى آنها حوض آب است، اینگونه اتصال کافى است؟
ج-کافى است (10) .
شرکتبانوان در نماز جماعت
134-س:آیا شرکتبانوان در نمازهاى جماعتیومیه و نماز جمعه کراهت دارد یا خیر؟
ج-کراهت ندارد،بلکه در بعض مواردمطلوب است (11) .
135-س:زنانى که عادت ماهانه خود را مىگذرانندو از خواندن نماز معذورند،آیا مىتوانند در نماز جمعهیا جماعات در غیر مسجد شرکت کنند؟
ج-مىتوانند در اجتماع براى نماز شرکتکنند و صورتا متابعت نمایند ولى نبایدنماز بخوانند (12) .
136-س:دختر جوانى هستم که همسایه مسجدمىباشم،با توجه به مساله 894 رساله و با توجه بهرهنمودهایى که در مورد حفظ مساجد فرمودهاید،خواهشمند استبفرمائید که تا چه حد رفتن یک دختربه مسجد جایز است؟
ج-حدى ندارد و با رضایت ولى خودعمل کنید (13) .
شرایط امام جماعت
امام جماعتباید این شرایط را داشته باشد:
بلوغ و عقل
عدالت
رجولیت(مرد بودن)
نماز را به طور صحیح بخواند.
مسلوس (کسى است که کنترل ادار ندارد)و مبطون( کسى است که مدفوع را نمىتواند کنترل کند)نباشد
به واسطه عذرى با لباس نجس نماز نخواند
بیمارى خوره یا پیسى نداشته باشد (14) .
137-س:آیا مامومى که قرائتش فصیحتر از امامجماعت است،مىتواند براى نماز جماعتبه این اماماقتدا کند؟
ج-اقتدا صحیح است (15) .
138-س:شخصى مسجدى،وقف کرده کهامام جماعت مسجد،هاشمى باشد،آیا این شرطلازم الرعایه است؟
ج-لزوم رعایت این شرط معلوم نیست (16) .
آیتالله اراکى قدسسره
حفظ احترام امام جماعت
139-س:شخصى در یک مسجد که نماز جماعتبرگزار شده و امام جماعت نیز عادل و مورد تاییدمىباشد،نماز فرادى مىخواند به قصد این که به دیگران بفهماند که امام،عادل نیست و یا این کهقصدش این نیست ولى عملش طورى است که مردماینطور فکر مىکنند،آیا نماز این شخص باطل است؟
ج-اگر عمل او به قصد هتک جماعت وامام باشد و آیا آنکه موجب هتک جماعتیا امام گردد حرام است (17) .
امام راتب
140-س:خواندن نماز جماعت در مسجدى که امامجماعت دارد چه حکمى دارد؟
ج-با رعایتشرایط و عدم هتک امامراتب،مانع ندارد (18) .
141-س:آیا کسى مىتواند بدون اجازه امام راتبمسجدى در آن مسجد اقامه جماعت نماید و اگرنمىتواند تکلیف مردم نسبتبه اقتداى به این امامچیست؟
ج-اجازه معتبر نیست ولى مزاحمت نکند (19) .
امام جماعت دو مسجد
142-امام جماعت مىتواند نمازى را که به جماعتخوانده،در صورتى که جماعت دوم و اشخاص آن غیراول باشد دوباره به جماعتبخواند (20) .
143-س:امام جماعت در محلى اقامه جماعتمىنماید،پس از اتمام به محل و مسجد دیگر مىرودو براى عده دیگر همان نماز را که خوانده اعادهمىنماید تا آنها هم به فیض ماعتبرسند،آیا اقامهجماعت در دو محل براى امام جایز یا مستحب است؟
ج-مانع ندارد (21) .
144-س:صلوة معاده( نمازى که دوباره خوانده مىشود.)را مىشود بیش از دو مرتبهامام بخواند؟
ج-بیشتر از دو مرتبه نخوانند (22) .
امامت غیر روحانى
145-س:نظر به اینکه امام،اخیرا فتوایى صادرکردهاند و فرمودهاند که امام جماعتباید از اهل علمباشد،با در نظر گرفتن فتواى صادره،شخصى استتمام شرایطى که در توضیح المسائل ذکر شده داراست،فقط از اهل علم نیست،یادآورى مىشود از اهل علمدر محله حضور ندارد آیا شخص مذکور مىتواند نمازجماعتبخواند یا خیر؟
ج-اگر دسترسى به روحانى نباشد،غیرروحانى با وجود سایر شرایط مىتواندامامت نماید (23) .
146-س:طبق فتواى امام در صورتى که دسترسىبه روحانى نباشد مىتوان به افراد غیر روحانى اقتدا کرد(و این کار در بعضى از ادارات و نهادها و جبهههاانجام مىگیرد)آیا این حکم شامل مساجد هم مىشود؟چون مشاهده شده است که در مساجد اگر یک شبامام جماعت نتواند به مسجد بیاید یا دیر برسد،افرادىجوان از غیبت امام استفاده کرده و در محراب قرارگرفته و نماز مىخوانند و در این موقع اگر امام برسد،مىبیند که دیگرى در محراب است، آیا چنین عملىصحیح است؟
ج-در فرض مرقوم امامت غیر روحانى درمساجد درست نیست (24) .
147-س:بعضى از برادران اهل علم با اینکه ازمعلومات بالایى برخوردار هستند ولى معمم نشدهاندآیا امامت جماعتبراى آنها جایز است؟
ج-چنانچه معمم وجود نداشته باشد،امامت غیر معمم اشکال ندارد ولى با وجودمعمم خالى از اشکال نیست،مخصوصا در مساجد و اگر امامت غیر معمم موجبهتک باشد،حرام و جایز نیست (25) .
آیتالله فاضللنکرانى دامتبرکاته
آداب نماز جماعت
148-مستحب است،امام در وسط صف بایستد واهل علم و کمال تقوا در صف اول بایستند.
149-مستحب است،صفهاى جماعت منظم باشد وبین کسانى که در یک صف ایستادهاند فاصله نباشد.
150-مستحب است،بعد از گفتن«قد قامت الصلوة» مامومین برخیزند.
151-مستحب است،امام جماعتحال مامومى راکه از دیگران ضعیفتر است رعایت کند و عجله نکندتا افراد ضعیف برسند و قنوت و رکوع و سجود را طولندهد،مگر آن که بداند همه کسانى که به او اقتداکردهاند به طولانى شدن نماز مایلند.
152-اگر در صفهاى جماعت جا باشد،مکروه است انسان تنها بایستد.
153-مکروه است ماموم ذکرهاى نماز را طورىبگوید که امام بشنود (26
سلام دوست عزیز
سایت کافی نت جهان تمایل به تبادل لینک با شما را دارد ابتدا ما را لینک کرده سپس ما شما را لینک میکنیم.
ما را با عنوان کافی نت جهان
و آدرس : http://www.jahancafe.wex.ir لینک کنید
با تشکر مدیر کافی نت جهان
طراحی رایگان سایت
فقط تا پائیز 89
طراحی انواع لوگو و بنر برای سایت یا وبلاگ
ساخت عکس برای مطالب وبلاگ
برای سفارش به آدرس زیر بروید
http://AhmaDesign.tk/
مشکلات خود را در انجمن احمد دیزاین مطرح کنید
www.Forum-AD.Tk