اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در قران وروایات
این دو از والاترین و شریف ترین واجبات هستند وبه وسیله این دو واجب دیگر واجبات بر پا می شود .
وجوب ان دو از ضروریات دین ومنکر وجوب ان در صورت توجیه به لوازم انکار خود وپزیرش ان کافر خواهد بود . ودر قران وروایات شریفه بر این دو فریضه تحریض وترغیب فراوانی با تعابیر مختلف شده است :خداوند متعال در قران می فرماید :((و باید از شما امتی باشند که دعوت به خیر نمایند و امر به معروف ونهی از منکر کنند و اینان رستگارند )) ودر جای دیگر می فرماید((شما بهترین امتی هستید که برای مردم بیرون اورده شدید تا انان را امر به معروف ونهی از منکر کنید وبه خدا ایمان اورید )) و ایات دیگر .
از حضرت رضا (ع) نقل شده است که فرمود :پیامبر بار ها می فرمدند :((هنگامی که امت من امر به معروف و نهی از منکر راواگذارند پس باید با خدا علان جنگ نمایند ))و از پیامبر نقل شده که فرمود:خدای متعال دشمن دارد مومن ضعیفی را که دین ندارد پرسیده شد دمومن ضعیفی را که دین ندارد چه کسی است ؟ فرمود : کسی که نهی از منکر نمی کند .))
و باز پیامبر فرمود :((مادامی که امت منت امر به معروف و نهی از منکر کنند و بر نیکی کمک نمایند بر خیر هستند و زمانی که چنین نکردند برکات از ایشان گرفته می شود و بعضی از انان بر بعض دیگر چیره خواهند شد و در اسمان وزمین برای انان یاوری پیدا نمی شود.
و در یکی از سخن رانیهای امیر المومنین (ع) پس از حمد و ثنای خدای چنین فرمودند:اما بعد همانا پیشینیان از شما هنگامی هلاک شدند که الوده به معاصی شدند وعتمای انان (دبانیون و احبار )انها را نهی نکردند و از انجا که ایشان به معاصی ادامه دادند واحبار وربانیون انان را منع نکردند بلا وعقوبتها بر انانم نازل شد پس از امر به معروف و نهی از منکر کنید و بدانید که این دو نه مرگی را نزدیک می کنند ونه سبب بریدن روزی می شوند .))
واز امام باقر (ع ) امده است که :((در اخر الزمان قومی خواهند امد که در میان ایشان پیروی از دسته ریاکار صورت خواهد گرفت این قوم قران خواندن و عبادت را در ظاهر پیشه خود می سازند اینان تازه کهران وبی خردانند چرا که انان امر به معروف ونهی از منکر را واجب نمی دانند مگر هنگامی که از زیان در امان باشند پیوسته به دنبال یافتن راه چاره وعذری هستند سپس فرمود: اینان انگونه هستند که اگر نماز هم به انچه با اموال و بدنهایشان انجام می دهند زیانی برساند نماز را هم ترک می کنند چنانکه بالاترین وشریفترین واجبات را کنار کذاشتند همانا امر به معروف ونهی از منکر واجب بزرگی است که در پرتو ان دیگر واجبات به پا داشته می شود . در این حال خشم خدای _عزوجل_بر چنین قومی تمام خواهد شد و عقاب الهی همه انان را فرا خواهد گرفت ونبکان در خانه نابکاران وخرد سالان در کنار بزر گ سالان هلاک خواهند شد ))
همچنین از محمد بن مسلم روایت شد که گفت ((امام صادق ( ع) به شیعه نوشتند که باید سالمندان وعاقلان به نادانان و ریاست طلبان توجه کنند وگرنه مشمول لعنت من خواهند شد وهمه انان مورد لعن من قرار خواهند گرفت )) و احادیث دیگری از این قبیل فروان است .
اثار امر به معروف ونهی از منکر
1) معرفی حکومت اسلامی موجب نابودی حکو متهای ستمگر
2) اشنایی با اسلام موجب بر ملا شدن نقشه های استعمار
3) اعتراض ملت جلوگیری کارهای خلاف
4) قیام امام حسین (ع ) موجب رفع خطر از اسلام
5) امر به معروف و نهی از منکر دو اصلاح کننده
6) اصلاح جامعه در پرتو عمر به معروف ونهی از منکر
7) اگاهی ملت ها مانع قدرت مستکبران
8) اصلاح جامعه به انجام مراتب امر ونهی
: تمام انبیا از صدر بشر وبشریت از ان وقتی ادم (ع) امده است تا خاتم انبیاء (ص ) تمام انبیاء برای این بوده است که جامه را اصلاح کنند و فرد را فدای جامعه می کردند . ما فردی بالاتر از انبیائ نداریم این فرد ها خودشان را فدا می کردند برای جامعه . خدای تبارک وتعالی می فر ماید انبیاء را ما فرستادیم . بینات به انها دادیم ایات به انها دادیم میزان برایشان دادیم و فرستادیم ((لیقوم الناس بالقسط )) غایت این است که مردم قیام به قسط بکنند عدالت اجتماعی در بین مردم باشد ظلمها از بین برود ستمگریها از بین برود وضعفا به انها رسیدگی شود قیام به قسط بشود . دنبالش می فرماید ( وانزلنا الحدید ) تناسب این چیست؟ تناسب این است که با حدید باید اینها انجام بگیرد با بیانات با میزان و با حدید ((فیه باس شدید )) یعنی اگر چنان چه شخصی یا گروهی بخواهند یک جامعه را تباه کنند یک حکومتی را که حکومت عدل است تباه کنند با بیانات با انها باید صحبت کرد نشنیدند با موازین عقلی نشنیدند با حدید .
9) تاثیر سخنرانی در پیشبرد نهضت
10) پیروزی در گروعمل
11) پیشبرد اهداف در گرو اقدام
12) بسیج مردم به گفتار و نوشتار
13) احیای اسلام به تلاش و فداکاری
14) تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در نابودی ستمگران
15) موفقیت در پرتو عمل به امر به معروف و نهی از منکر
نتایج ترک امر به معروف ونهی از منکر
ترک نهی از منکر موجب تسلط فاسدان
امروز روزی است که نسیم روحاین الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است اگر مجال را از دست بدهید وقیام برای خدا نکنید ومراسم دینی را عودت ندهید فردا است که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شود وتمام ایین و شرف شما را دسخوش اغراض باطله خود کنند . امروز شما ها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید ؟> همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بی سر وپا را که تمام ایین شماها را دستخوش ناسزرا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب روحی له الفداء انهمه جسارتها کرد وهیچ کلمه از شما ها صادر نشد امروز چه عذری در محکمه خدا دارید ؟
سکو ت موجب تسلط بیگانگان
وای بر این مملکت وای بر هیات حاکمه وای بر این دنیا وای بر ما وای بر این علمای ساکت وای بر این نجف ساکتن این قم ساکت این تهران ساکت این مشهد ساکت این سکوت مرگبار اسباب این می شود که زیر چکمه اسرائیل به دست همین بهاییها این مملکت ما این نوامیس ما پایمال بشود وای بر ای ن ما وای بر این اسلام وای بر این مسلمین . ای علما ساکت ننشینید نگویید الان مسلک شیخ رضوان الله علیه والله شیخ اگر حالا بود تکلیفش این بود.
نابودی ملت در اثر ترک وظیفه
اینجناب حسب وظیفه شرعیه به ملت ایران و مسلمین جهان اعلام خطر می کنم قران کریم واسلام در معرض خطر است استقلال مملکت واقتصاد ان در معرض قبضه صهیو نیست ها ست که در ایران به خزب بهایی ظاهر شدند و مدای نخواهد گذشت که با این سکوت مرگبار مسلمین تمام اقتصاد این مملکت را با تایید عمال خود قبضه می کنند و ملت مسلمان را از هستی در تمام شئون ساقط می کنند . ملت مسلمان تا رفع این خطر ها نشود سکوت نمی کند واگر کسی سکوت کند در پیشگاه خداوند قاهر مسئول ودر این عالم محکوم به زوال است.
عدم دفاع از دین موجب جری شدن فاسدین
بدیهی است با این شیوه که دستگاه جبار در پیش گرفته اگر مسلمین غقلت کنند و مراقبت شدید نکنند وکوشش در دفاع از حریم قران کریم واسلام نکنند زمانی نگذرد که خدای نخواسته دستگاه ناپاک و اعمال اجنبی از احکام ضروری اسلام تجاوز کرده به اساس اسلام مقدس ضربه وارد خواهد کرد .
ترک نهی از منکر موجب سقوط ملت
اکنون سکوت در مقابل این نقشه ها و فجایح در حکم انتحار است
واستقبال از مرگ سیاه و سقوط یک ملت بزرگ می باشد تا فرست از دست نرفته لازم است که سکوت شکسته شود و استنکار و اعتراض اغاز گردد. بر علما خطبهای اسلام است که در مساجد و محافل نقشه های پشت پرده دستگاه را به ملت برسانند و در این مصیبت بزرگ که برای اسلام و مسلمین وخصوص علمای اعلام و خطبهای محترم پیش امده است از هیچ گونه اقدامی فرو گذار نکنند . مراجهع عظام نظر مبارک خود را با طبع و نشر اعلام نمایند.
زوال و نابودی به جهت سستی
اگر این را مهلت بدهید فردا نه اسلام برای شما می ماند نه مملکت می ماند نه خاندان برای شما می ماند. مخلت ندهید این را فشار بدهید این گلو را تا خفه بشود .
جایگاه تارکین نهی از منکر در قیامت
یک مطلبی است عمومی ((من رای )) هر که ببیند هر کسی ببیند یک سلطان جائری اینطور اتصاف به این امور دارد و در مقابلش ساکت بنشیند نه حرف بزند ونه عملی انجام بدهد این ادم جایش جای همان سلطان جائر است.
اگر کسی ببیند محمد رضا خان را که این اوصاف را دارد سکوت کند جایش جای محمد رضا خان است در جهنم ولو نماز شب بخواند ولو یک عالم باشد ولو تمام عمرش را در اطاعت الله صرف کرده باشد اگر در مقابل این ادم بنشیند ( به حسب این نقلی که از رسول خدا کردهاند ونقلی که از سید الشهدا کرده اند که می فرماید رسول خدا چنین فرموده است ) چطور می شود یک ملت ساکت بنشیند؟ عذر همه منقطع است همه عذرها منقطع است اگر ما چهار نفر هم بودیم قاعده اش بود که قیام کرده باشیم . هیچ کسی نمی تواند بگوید ما تنهاییم . حالا ملت است تمام ملت است الان جمیع ملت ایران ایستاده اند در مقابل این سلطان جائر.
شرایت وجوب امر به معروف ونهی از منکر
لزوم شناخت معروف و منکر
امر کننده و نهی کننده بداند که انچه را مکلف ترک معروف است وانچه را مرتکب شده منکر است . بنابراین بر جاهل به معروف و منکر امر و نهی واجب نیست و در اینجا علم شرط وجوب است مانند استطاعت در حج.
راهای شناخت معروف و منکر
در شناخت معروف و منکر بین اگاهی از راه یقین یا از راههای معتبر اجتهادی و تقلیدی فرقی نیست بنابراین اگر دو نفر از مجتهدی تقلید می کنند که نماز جمعه را واجب عینی می داند و یکی از ان دو نماز جمعه را ترک می کند بر دیگری واجب است که او را به انجام نماز جمعه امر کند و همچنین اگر مجتهد ان دو اب انگوری را که با اتش جوش امده حرام بداند ویکی از انها از اناستفاده کند بر دیگری نهی او واجب است.
حکم امر و نهی در مسائل اختلافی
اگر مسئله ای اختلافی باشد واحتمال بدهد که نظر و عقیده فاعل یا تارک ان کار (اگر خود وی مجتهد است ) یا عقیده مجتهد او ( اگر مقلد است ) با نظر اقیدهاش (امر و ناهی ) مخالف است و انجه را که او انجام می دهد به نظر خودش جایز است در این صورت امر و نهی واجب بلکه جایز نیست و در صورتی بداند نظر و عقیدهاش مخالف با اوست بی تر دید امر و نهی جایز نیست .
جهل به حکم از سوی فاعل مقصور قاصر
اگر مساله مورد اختلاف نباشد و احتمل داده شود که انجام دهنده کار به حکم ان اکاهی ندارد ظاهر ان است که امر و نهی واجب است به ویژه اگر جاهل مقصر باشد و احتیاط ان است که ابتدا او را نسبت به حکم اگاه کند و پس از ان اگر اسرار ورزید مورد انکار قرار دهد بخصوص اگر جا هل قاصر باشد
جهل فاعل نسبت به موضوع
اگر فاعل نسبت به موضوع جاهل باشد انکار او واز بین بردن جهل او واجب نیست مانند انکه نماز را از روی غفلت و یا فراموشی ترک کند یا مایع مست کننده ای را در حالی که نمی داند مست کننده است بنوشد بلی اگر موضوع از مواردی است که شارع هیچ گاه راضی به انجام و یا ترک ان نیست به پا داشتن وامر ونهی واجب است مانند کشتن نفس محترمه.
امر و نهی در صورت تجری
اگر انچه ترک کرده بنا بر نظر او یا مجتهدش واجب باشد یا انچه را انجام داده حرام باشهد و دیگری عقیده ای مخالف با ان داشته باشد ظاهر ان است که انکار واجب نیست مگر اینکه اعتقاد داشته باشیم تجری یا عملی که به ان تجری صورت می گیرد حرام است .
امر و نهی در موارد احتیاط
اگر انچه را مرتکب شده مخالف با احتیاط لازم (به عقیده خود انها یا مجتهد شان )باشد احتیاط ان است که ان را انکار نماید بلکه وجوب انکار دور نیست .
امر ونهی در موارد علم اجمالی
اگر کسی مرتکب هر دو طرف یا یک طرف علم اجمالی مربوط به حرام شد در صورت اول نهی او واجب است ودر صورت دوم نیز نیست نهی واجب باشد مگر انکه احتمال داده شود علم اجمالی به اعتقاد او هیچ گاه تکلیف اور نیست حتی در صورتی که موجب مخالفت قطعی با تکلیف مولی بشود در این صورت نهی او واجب نیست بلکه جایز نیست یا احتمال داده شود که علم اجمالی به عقیده او نسبت به موافقت قطعی مولی تکلیف اور ( منجز ) نیست که در این صورت نیز نهی واجب نیست بلکه در صورت دوم (ارتکاب یکی از اطراف )جایز نیست و حکم مسئله در موارد کاری که وجوب ان به اجمال معتوم باشد نیز چنین است .
حکم سکوت در موارد مهم
حکم سکوت در موارد تغییر معروف و منکر
اگر در سکوت علمای دین و پیشوایان مذهب ترس این باشد که معروف منکر و منکر معروف شود بر ایشان واجب است علم خود را اشکار نماید و سکوت جایز نیست هر چند بداند انکار انان در جلوگیری از فاعل موثر نیست و اتگر موضوع از اموری است که شارع به ان اهمیت فراوان می دهد توجه به زیان و تنگنا نمی شود .
حرمت سکوت در صورت تقویت ستمگر
اگر سکوت علمای دین و پیشوایان مذهب مو جب تقویت وتایید ظالم باشد (( العیاذ با الله )) سکوت انان حرام و ا ظهار حقایق بر انان واجب است هر چند در از بین بردن ستم موثر نباشد
حرمت سکوت در صورت جری شدن ستمگران
ستمگران در انجام حرام های دیگر وایجاد بدعتها بشود سکوت بر ایشان حرام وانکار بر انان واجب هر چند در جلوگیری حرام مورد ارتکا موثر نباشد
وجوب انکار درموارد ایجاد بد بینی
اگر سکوت علمای دین و پیشوایان مذهب موجب بد گمانی و هتک انها به نسبت ایشان به چیزی که صحیح نیست و انتساب ان به انان روا نیست بشود مثل اینکه پناه به خدا از کمک کاران ستمگران شمورده شود انکر بر انان واجب است تا این ننگ از چهره ی انان زدوده شود هر چند در از بین بردن ستم موثر نباشد .
سکو ت در برابر اوضاع کشور
این وضع نفت ما این وضع ارز مملکت ما این وضع هواپیمایی ما این وضع وزیر ما این وضع همهی ما سکوت کنیم باز ؟
هیچ هرفی نزنیم ؟ ناله هم نکنیم ؟ خانه هایمان را خراب کنند اخ هم نگوییم
حرمت تقیه
حضرات اقایان توجه دارند اصول اسلام در معرض خطر است قران مذهب در مخاطره است با این احتمال تقیه حرام است و اظهار حقایق واجب (( ولو بلغ ما بلغ ))
ننگ سکوت در برابر دستگاه جبار
من وشما یک ملت مسلمان کرارا اعلام خطر کردم و می کنم روحانیت و اسلام در معرض خطر است سکوت در مقابل دستگاه فاسد جبار برای ملت اسلام ننگ است با منطق قوی اسلامی مفاسد را بیان کنید قانون شکنی را بر ملا کنید اعتراض کنید اعلامیه منتشر کنید صدای خود را به ملت اسلامی برسانید عالم را از اعمال غیر انسانی اینان اگاه کنید
سکوت موجب نابودی نسلها
امروز مسلمین در خصوص علما اعلام در مقابل خدای تبارک وتعالی مسئولیت بزرگی دارد با سکوت ما نسل های اتیه الی الابد در معرض ضلالت و کفر هستند و مسئول ان ما هستیم خطر اسرائیل و عمال نگین ان اسلام وایران را تهدید به زوال می کند من برای چتد روز زندگی با عار وننگ ارزشی قائل نیستم و از علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین انتظار دارم با تشریک مساعی قران و اسلام را از خطر هایی که در پیش است نجات دهد .
سکوت موجب تایید دستگاه جبار
سکوت در این ایام تایید دستگاه جبار و کمک به دسمنان اسلام است از عوافب این امر بترسید ازسخط خدای تعالی بهراسید اگر به واسطه سکوت شما ها لطمه ای وارد اید نزد خدای تعالی و ملت مسلمانان مسئول هستید (( اذ اضهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه و الا فعلیه لعنه الله )) .
گناه سکوت در برابر کاپیتو لا سیون
ان اقایانی که می گویند باید خفه شد ؟ اینجا هم خفه بشویم ؟ مارا را بفروشند و خفه بشویم ؟ قران ما را بفروشند و خفه بشویم ؟ وا لله گناه کار کسی است که داد نزند و الله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نکند .
امضای خلافها در پرتو سکوت
اگر علمای ایران دسته جمعی اعتراض کنند همه شان را می گیرند؟ همه علمای ایران را می گیرند و عدام می کنند یا تبعید می کنند ؟ اگر از تمام مملکت ایران علمای ایران که اقلا 150 هزار نفر معمم در ایران دارد و ان همه ملا مرجع در حجب السلام و ایت الله دارد اگر اینها اعتراض کنند و این مهر سکوت را بردارند و این امضاء که بسکوت انها امضاء حساب می شود این مهر را بردارند این سکوت را بردارند همه ی انها را از بین می برند .
عدم پذیرش عذر در پیشگاه حق و ملت
امروز ملت شجاع با یافتن راه خود به پا خاسته و به بهانه ی بهانه جویان خاتمه داده راه عذرها منقطع شده ودر پیشگاه ملت پذیرفته نیست و در پیشگاه مقدس حق تعالی هیچ گاه پذیرفته نبوده است آیا کسانی که عذر تراشی می کنند و مهر سکوت را نمیشکنند و گاهی به سکوت توجیه می کنند می دانند چه تحولاتی در شرف تکوین است .
سکوت مخالف مصالح اسلام
امروز سکوت در برابر این ستمگر و بی تفوتی در برابر این جنایات بر خلاف مصالح الیه اسلام و مخالف سیره انبیای عظام و اعمه اطهار (ع ) است امروز هر مطلب که موجب انحراف ملت شریف از مسیر اصلی است شیطانی و با نقسیه شیاطین مطرح می شود .
حرمت سکوت در شرایط نهضت
من چون گذشته در تصمیم خود باقی هستم وملت ایران باید در تصمیم خود باقی باشد بر احدی از افراد ملت جایز نیست که در این موقع حساس که امر بین موت و حیات است بنشیند وساکت باشد ملت ایران به نهضت خود ادامه دهید که قدرت با شماست /
حرمت سکوت در برابر سب به قران
شما اقایانی که نهی از منکر را واجب می دانید و واجب هم هست جزء ضروریات اسلام است نباید این دوستان خودتان را نهی کنید که به ضد قران حکم نکنند به ضد قران ؟ ایا مراجع اسلام علمای بلاد اسلام باید گوش کنند این مطلب را و هیچ صحبتی نکنند؟ ساکت باشند در مقابل سب قران کریم؟ ساکت باشند در مقابل کسی که حکم ضروری اسلامی منصوص در کتاب خدای تبارک و تعالی است ان را غیر اسلام بخواند ؟
بخش سوم
مراتب امر به معروف و نهی از منکر
مرتبه غیر زبانی 1) لزوم رعایت مراتب 2) در جات امر و نهی 3) رعایت درجات در مرتبه اول 4) شرط اکتفا به رو گرداندن و ترک معاشرات 5) روگرداندن علما و تاثیر آن در کاستن ظلم 6) شرط معاشرت علما با ستمگران 7) حکم رد هدایای ستمگران 8) حکم پزیرش هدایای ستمگران 9) حکم ناخوشایندی درونی به منکرات 10)عدم مشروط بودن ناخوشایندش قلبی 11)مبارزه منفی برای جشن شاهنشاهی 12)اشکار کردن قهر و تنفر 13) مخالفت با حزب رستا خیز 14) مقاو مت منفی در برابر خزب رستاخیز 15) حرمت استفاده از تاریخ شاهنشاهی 16) دستور فرار سربازان از پادگان ها 17) لزوم پیوند جوانان ارتش به ملت 18) حرمت اعانت به دولت غاصب 19) لزوم دوری از کمک به دولت 20) مخالفت با دستورات دولت یاغی 21) عدم اطاعت از وزرای فاسد 22) حرمت اطاعت از شاه 23) احتراز از اعانت به دولت 24) خدمت به دولت شاه خدمت به کفر و شرک 25) دستور قطع رابطه با مصر 26) دعوت مسلمین به قطع رابطه با مصر 27) دستور فرار به سربازان عراقی 28) حرمت استخدام در دولت باطل 29) لزوم قیام بر علیه صدام 30) الحاق ارتش عراق در ایران 31) اعتصاب و خوداری از کمک به دولت عراق 32) دعوت ملت عراق به قیام
دوری گزینی و طرد
33) عدم رجوع به حاکم و قاضی ستمگر 34) نفی اجازه از تایید کنندگان ستمگران 35) لزوم احتراز انجمن اسلامی از غیر ملتز مین به اسلام 36) طرد منححرفین از انجمن های اسلامی 37) دور کردن فرصت طلبان گروههای غیر اسلامی 38) دوری از وعاظ السلاطین 39) لزوم سر پیچی از فرامین طاغوت 40) مقابله با موافقان سازش 41)طرد سست کنندگان نهضت 42) عدم همکاری با کمونیست ها 43) عدم پرداخت مالییات به حکومت شاه 44) کنار کذاشتن علمای منحرف 45) اخراج پاسدار منحرف از بین پاسداران 46) کنار کذاشتن کار شکنان در ا دارات 47) بیرون کردن منحرفان به چپ وراست از دانشگاه 48) ترک معاشرت برای نهی از منکر 49) ارشاد رحم وعدم قطع رحم 50) هدایت پدر و عدم جواز قطع رحم 51) امر به معروف ونهی از منکر رحم 52) عدم جواز قطع رحم
فصل دوم امر و نهی زبانی
1) شرط ورود به مرحله دوم 2) موعظه مرتبه نخست زبانی 3) لزوم رعایت درجات در مرتبه زبانی 4) شرط گفتار خشن وبا شدت 5) حکم انکار همراه با ناسزا ....6) رعایت مراتب و درجات نسب به افراد مختلف 7) حکم تساوی درجات مرتبه اول و دوم 8) حکم جمع بین درجات دو مرتبه 9)حکم توسل به ستمگر برای جلوگیری از منکر 10) رعایت تکلیف به طور کفایی 11) حکم انجام تکلیف برای هر فرد 12) وجوب مرتبه پایین در صورت علم اجمالی
نصیحت و بیان مطالب و افشاگری
1) نصیحت دولت شاه 2) گوشزد خلافکاریهای رزیم شاه 3) لزوم اعتراض علما و امت 4) لزوم بیان عدم اسلام 5) نصیحت حکومت توسط علما 6) استفاده از فرصت برای بیان مطالب 7) وظیفه گویندگان در بیان مطلب 8) روشنگری علما پبرامون قیام 9) افشای جنایات رزیم با قلم و بیان
10) رساندن مطالب صحیح نهضت 11) اگاهی دادن به جهانیان از نهضت 12) تبلیغات جهت مصالح اسلام وملت 13) سخنرانی در جهت کمک به نهضت 14) روشنگری مسائل ایران 15) تبلیغات در برابر تبلیغات 16) بهربرداری از مجلس امام حسین ( ع ) 17) رساندن ندای مردم به جهانیان 18) افشای صریع رزیم شاه 18) محکوم کردن دولت غیر قانونی 19)تکلیف اهل قلم در برابر نهضت 20) ایجاد پایگاهها ی اسلامی برای نشر حقایق 21) اگاه کردن فریب خورده ها 22) انحراف استادان و سران قوم 23) افشای اهداف کمونیست ها برای مردم 24) افشای مخالفان اجرای احکام اسلام 25) مقابله با مخالفین به وسیله صحبت 26) ایستادگی و بحث با مخالفان 27) وظیفه مردم در نصیحت جوانان 28) ارشاد فریب خوردگان گروهکها 29) افشای جرایم گروهک ها 30 ) رفع مهجوریت از اسلام 31) نهی از منکر مرتکبان کارهای انحرافی 32) افشای حرکت های تفرقه افکنانه 33) امر به معروف عملی 34) امر به معروف تارک نماز 35) ارشاد خویشاوندان 36) ارشاد مخالفان جمهوری اسلامی 37) نهی از منکر در برابر گناهان 38) وظیفه امر و نهی شوهر نسبت به زن 399 وظیفه شوهر در برابر نماز زن
فصل سوم
مرتبه اقدام و انکار عملی
1)مرحله سوم و حکم انتقال به ان 2) حکم مانع شدن بین فاعل ومنکر 3) حکم تصرف در فاعل وابزار او 4) حکم ورود در خانه و ملک 5) حکم وارد کردن زیان به فاعل منکر 6) وجود ضمان در موارد غیر لازم 7) حکم تعدی و ضمان 8) حکم زندانی کردن فاعل منکر 9) سختگیری بر فاعل منکر 10
) حکم تنبیه و اجازه از فقیه 11) حکم جرح و قتل 12) حکم نهی منکر در موارد مهم 13) رعایت مرتبه جرح وقتل در جلوگیری منکر 14) استقامت در برابر خلاف شرع 15) جلوگیری از دانشگاه بنام اسلامی 16) کمک به آمران به معروف و ناهیان از منکر 17) وظیفه ملت و ارتش در بازداری شاه 18) کوشش در سر نگونوی دولت پهلوی 19)وظیفه ارتش در برکندن ریشه ستم 20) لزوم مخالفت ارتش با شاه 21) سرپیچی از دستورات دولت 22) قتل چماق به دستان 23) دفاع در برابر چماق به دستان 24) قیام در برابر دولت بختیار 25) وظیفه ارتش ودولت افغانستان 26) پشتیبانی از مردم لبنان و فلسطین 27) وظیفه ملت عراق در قطع رزیم بعث 28)وظیفه ملت عراق در اخراج صدام 29) وظیفه قیام برای اسلام و کشور اسلامی 30) استفاده از فرصت برای غلبه خزب خدا بر حزب شیطان 31) اخراج مستشاران بیگانگان 32) وجوب قیام بر مردم مصر و عراق 33) لزوم رد توافق با اسرائیل
اعتصاب
1) اعلام عزاداری برای مخالفت 2) اعتصاب علما از نماز جماعت جهت اعتراض 3) لزوم اعتصاب عمومی ملت 4) پشتیبانی از اعتصابها 5) ادامه اعتصاب تا فلج دستگاه 6) ادامه وگسترش اعتصاب 7) اعتصاب برای جلو گیری از صدور نفت به اسرائیل 8) اجازه خرج سهم امام در حمایت از اعتصاب
فقها و دخالت در امور سیاسی و قضایی
1) تکفل امور مسلمین 2) جانشینان ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر غیبت 3) وظیفه نا یبان عام 4) وظیفه مردم در عصر غیبت 5) تکفل امور از سوی ستمگر 6) حکم اطاعت از ستمگر در صورت اجبار 7)وظیفه فقیه در پذیرش مسئولیت از ستمگر 8) رعایت عدم مفسده در پذیرش مسئولیت 9) حدود اختیارات مجتهد متجزی 10) حکم رجوع به حاکم وقاضی حکومت جور11) وجوب پذیرش قضاوت فقیه 12) وجوب حضور نزد حاکم شرعی 13) حکم پذیرش محاکمات
فصل چهارم
رعایت مراتب در امر ونهی
1)معرفی کارشکنان پس از ارشاد 2) ترک معاشرت از درجات نهی از منکر 3) معرفی روحانی نمایان به مسئولان 4) غیبت متجاهر از مراتب نهی از منکر 4) رعایت شرایت در قیام 5) نصیحت و مقابله با متجاوزان به اسلام و قوانین ان 6) قیام با تمام وسایل و راهها 7) کمک به قیام کنند گان از تمام راهها 8) ادامه مبارزات منفی ومثبت 9) طرد پس از دعوت به حق 10) اعتصاب تظاهرات سخنرانی برای احقایق حق 11) مخالفت عملی و قولی وکارشکنی با ستمگران 12) معرفی فریب خورده ها پس از نصیحت 13) معرفی فرزندان پس از نصیحت 14) معرفی طرفداران غرب وشرق پس از نهضت
موازین شرعی و اخلاقی در امر نهی
1) رعایت مراتب امر ونهی 2) هتک حرمت مسلمانان و اشاعه فحشا 3) رعایت موازین شرعی در امر ونهی 4) رعایت شرایت امر به معروف و نهی از منکر 5) رعیت شرایت امر و نهی 6) رعایت موازین اسلامی در امر و نهی 7) عدم مبارزه با غیر توطئه گران 8) رعایت محبت در امر ونهی 9) تاثیر رحم ومحبت در امر ونهی 10) رعایت لطف و رحمت در انکار منکر 11) عمل وکردار علما بالاترین امر ونهی
با سلام خدمت شما.
مطالب وبلاگ شما بسیار عالی بود.اما اگر دنبال جدید ترین مقالات فرهنگی سیاسی هستید ویا اگر می خواهید نرم افزار خواصی برای موبایل یا کامپیوتر شما به صورت رایگان ساخته شود ویا اگر مطلب خواصی دارید که فکر می کنید برای دیگران مفیده به ما مراجعه کنید.
آدرس ما:http://belagh.ir
info@belagh.ir
مدیر سایت مرکز تحقیقات رایانه ای بلاغ خراسان