بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

یونجه: (Alfaalfa ,Medicago sativa )

ازتیره لگومینوز بوده و به علت غنی بودن از پروتئین ،کلسیم و ویتامین و خوش خوراک بودن و درصد کم سلولز در ردیف بهترین گیاهان علوفه ای قرارمی گیرد و به آن طلای سبز میگویند.   یونجه اولین گیاه زراعی است که بعنوان علوفه کشت شده است .خاستگاه یونجه منطقه شمال غرب ایران ،منطقه آناتولی شمال ترکیه و منطقه قفقاز می باشد. یونجه درحدود65گونه دارد و با تعداد زیادی واریته در تمام نقاط جهان پراکنده شده است که ازاین تعداد33 درصد چندساله و بقیه یک ساله و علف هرز دیده می شود. سطح کشت یونجه درایران 560هزارهکتار می باشد.

گونه های زراعی:

1-یونجه ی معمولی ( Medicago sativa  )  :

با گل های به رنگ ارغوانی، بنفش، آبی مهمترین گونه زراعی در جهان است و بیش از 90 درصد یونجه زراعی در ایران مربوط به این گونه است ارتفاع بوته دراین گونه از60سانتیمتر تا100سانتیمتر متغیر و نسبت به گرما و سرما مقاومت خوبی دارد.

2-یونجه ی داسی شکل یا گل زرد(Medicago falcate  ):

 با گل های زردرنگ و میوه ی داسی شکل در تکامل یونجه معمولی نقش مهمی ایفا کرده است مقاومت به سرمایش بسیاربالا بوده و تحت پاره ای شرایط سرمای 60-  درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل می کند.

3- یونجه Medicago Media  :

این گروه از تلاقی یونجه های گروه 1و2 بوجودآمده و برای کاشت در مناطق معتدل مناسب است گل های این گونه به رنگ های صورتی، سفید، زرد قابل مشاهده می باشد. ارتفاع این یونجه از80-50سانتی متر متغیر می باشد.

مشخصات گیاه شناسی:

الف : ریشه :      یونجه دارای 2 نوع ریشه میباشد     

1 – ریشه اصلی: مستقیم – عمیق – ضخیم که در شرایط مناسب بافت خاک میتواند تا عمق 7 متری در خاک نفوذ کند .

2 – ریشه های جانبی: که از ریشه اصلی منشعب شده و وظیفه استحکام گیاه در خاک و جذب آب و املاح را بر عهده دارند گره های تثبیت کننده ازت از گروه باکتریهای Rhizobium  meliloti    از جنس باکتریهای همزیست ( ریزوبیوم ) بر روی این ریشه ها تشکیل میشوند .

ب – ساقه:

ساقه اصلی یونجه به مرور زمان در نزدیک سطح زمین ضخیم و چوبی شده و به یک طوقه تبدیل میشود در محل طوقه جوانه هایی وجود دارند که بعدا به ساقه های یونجه تبدیل میشوند تعداد ساقه هایی که از طوقه خارج میشود بسته به ژنوتیپ بین  5  تا  40  عدد متغیر است ارتفاع ساقه ها نیز بین  40  تا  80  سانتیمتر و گاهی  1  متر  نیز میرسند ساقه های سبز دارای مغز زیادی بوده و ارزش قابل توجهی دارد در صد پروتئین نیز در اندامهای مختلف یونجه متفاوت است بطوریکه در ساقه های اصلی  10  تا  11  در صد  در شاخه ها  13  تا  16  در صد در برگها  21  تا  23  در صد و در گلها  31  تا  34  در صد میباشد .

ج – برگها:

 یونجه بعد از جوانه زنی یک جفت برگ بنام برگهای کوتیلدون ( برگهای لپه ای ) بوجود می آورد که از مرکز آنها اولین برگ ساده قلبی شکل با دم برگ طویل ظاهر میشود برگهای اصلی بصورت 3 برگچه ای میباشد برگچه ها بیضوی با حاشیه ای مضرس و کرک دار بوده بطوریکه برگچه وسطی با یک دم برگچه کوتاه ولی 2 برگچه کناری بدون دم برگچه به دمبرگ اصلی متصل میشود .

د – گل:

 آرایش گل بصورت خوشه ای مرکب دم گل بسیار طویل که در آن  5   تا  50 گل ممکن است وجود داشته باشد کاسه گل از 5 کاسبرگ متصل بهم درست شده و جام گل شامل 5 گلبرگ به قرار زیر است. بزرگترین گلبرگ استاندارد یا درفش نامیده میشود. 2 گلبرگ کوچک بال( Wing  petal    ) نامیده میشود. 2 گلبرگ از همه کوچکتر ناو( Keel petal    )خوانده میشود.   تعداد پرچم ها 10 عدد است که از این تعداد 9 عدد بهم پیوسته و یکی آزاد می باشد چنین وضعیتی(9+1) را دیادلف میگویند اگه پرچم ها با هم باشند مونودلف می گویند. یونجه گیاهی است دگرگشن( آلوگام) ولی حدود 10درصد نیز خود گشنی دارد. تلقیح بوسیله حشرات بویژه زنبوران عسل انجام میگیرد زمانیکه زنبورها برای جمع آوری شهد بر روی گل می نشینند به محض تماس بدن آنها گلبرگهای ناو پاره شده و پرچم ها آزاد و بشدت به درفش برخورد می کنند در نتیجه عمل لقاح صورت می گیرد عمل آزاد شدن اندام جنسی از گلبرگهای ناو به منظور لقاح و گرده افشانی را تریپینگ می نامند( Tripping   ) لازم به یاد آوری است که به منظور تولید علوفه عمل تریپینگ زمانی لازم نیست و فقط زمانی که هدف بذر گیری  این عمل انجام می شود.

ر: میوه :

میوه یونجه بصورت یک نیام پیچ دار و حلزونی با بذر های کلیوی شکل میباشد بذر ها به رنگ زرد یا مایل به قهوهای با وزن 1000 دانه 2تا 3گرم دیده می شود. ازدیاد یونجه با بذر است ولی به صورت غیر جنسی نیز از طریق قلمه و ساقه و ریشه قابل تکثیر می باشد قوه نامیه در حضور یونجه کم و پس از 3 سال بشدت کاهش میابد لذا برای کاشت بهتر است از بذر های یکساله استفاده شود .

اکولوژی یونجه :

الف : خاک مناسب : به دلیل اینکه یونجه تابع شرایط آب و هوایی منطقه از 3تا 5 سال در یک زمین باقی می مانند و نیز در اثر حرکات ماشین آلات در مراحل مختلف داشت و برداشت خاک مزرعه بتدریج سفت و فشرده می شود لذا باید یونجه را در خاکهایی کشت کرد که عمق زراعی آن کمتر از 20 سانتیمتر نباشد خاکهای رس شنی و شنی رس مناسب کشت گیاه است این گیاه قابلیت کشت در خاکهای شور و آهکی را نیز دارد در محمدوده PH    خنثی تا کمی قلیایی بهترین رشد را یافته و در PH های کمتر از 5/5 قادر به ادامه رشد نخواهد بود .

ب : آب وهوای مناسب : یونجه قدرت سازگاری زیادی به اقلیم های مختلف را دارد لذا در نقاط مختلف دنیا کشت می شود از نظر دمایی از 54- تا 60- درجه سانتی گراد را به شرط وجود پوشش برف تامین میکند دمای مطلوب و بهینه بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد می باشد

کاشت یونجه :

با توجه به اینکه یونجه مدت زیادی زمین را می پوشاند و همه ساله نیز از آن در چندین چین یا نوبت محصول برداشت می شود لذا آماده کردن زمین برای آن دارای اهمیت می باشد بلیل کوچک بودن بذور بستر بذر باید نرم و خاک دانه ها کوچک باشد یونجه گیاهی است که هم به صورت پاییزه و هم به صورت بهاره امکان کشت آن وجود دارد ولی کشت بهاره آن رایج و مرسوم است برای کشت بهاره زمین مورد نظر را در پایییز سال قبل به عمق 15تا 30 سانتیمتر شخم می زند اضافه کردن 20 تا 30 تن کود دامی پوسیده به ازای هکتار قبل از شخم پاییزه توصیه می شود . در بهار 1یا 2 هفته قبل از کاشت شخمی عمود بر شخم اصلی اعمال و مزرعه را دیسک می زنند بهتر است به منظور تسطیع از ماله یا تسطیع کن های ویژه یونجه استفاده شود پس از آماده کردن زمین کشت بذر به 2 صورت انجام می شود .

الف : به صورت دست پاش و یا بذر افشان : کشت دست پاش بدترین نوع کشت در یونجه می باشد زیرا به دلیل عدم توزیع بذور بذوری که در عمق cm  10 خاک قرار می گیرند هرگز سبز نمی شوند .

ب: کشت ردیفی : در اینحالت با استفاده از ردیف کار یونجه کشت انجام می گیرد فاصله ردیفها 20 تا cm  25 و فاصله بذور بر روی ردیفها 3تاcm  4 در نظر گرفته می شود اگر هدف تهیه بذر باشد فاصله ردیفها را میتوان 60 تا cm   90 در نظر گرفت .

برای زیر خاک کردن بذور در حالت دست پاش از ماله یا شن کش استفاده میکنند میزان بذر مصرفی در حالت دست پاش kg  30تا40 و در کشت ردیفی kg  15تا 10 در هکتار می باشد بهتر است کشت به صورت هیرم کاری باشد تا مشکل جابه جایی بذور کاهش یابد .کشت یونجه به صورت مخلوط با گرامینه ها – گراس ها- بویژه جو به نسبت 9به 1 یونجه در مقابل جو انجام می شود . کشت مخلوط دارای محسناتی است از جمله :

1-چون در سال اول و در چین اول یونجه محصول چندانی نمی دهد از محصول گراس – گرامینه استفاده می شود .

  2-رشد گراس در بهار زودتر از یونجه است لذا بوته های جوان یونجه را از تشعشع آفتاب محافظت میکند .

  3-مخلوط یونجه با گراس به علت داشتن کربو هید رات بالا خوش خوراک تر است .

  4- محصول یونجه با گراس به هنگام خشک کردن آسیب کمتری می بیند .

مقدار کود

1-ازت : در بین کودهای مورد نیاز ازت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا گیاه در طی دوران رشد به علت تثبیت ازت توسط باکتریهای همزیست (ریزوبیوم) می توانند نیتروژن مورد نیاز خود را تامین کنند ولی به عنوان کود استارتر (شروع کننده) 20_40 کیلو گرم در هکتار کود نیتروژنه مصرف می شود

2 -فسفر و پتاس :بسته به نیاز خاک  100تا 150کیلو گرم در هکتار مصرف می شود

نکته 3 _به علت اینکه یونجه به مدت چندین سال در زمین باقی می ماند لذا در اثر آبیاریهای مکرر خاک مزرعه بعد از چند سال اسیدی می شود و لازم است برای افزایش ph   و خنثی کردن اسیدهای مضر هر چند سال یک بار به مزرعه آهک اضافه گردد

عملیات داشت :

1-واکاری : در مزارع یونجه معمولا در سال اول لکه های خالی در سطح مزرعه دیده میشود به دلایل زیر:

الف : پایین بودن قوه  نامیه  بذور یونجه،   ب : توزیع غیر یکنواخت بذر در کشت دست پاش،  پ : سبز نشدن بذری که در اعماق قرار گرفته اند،  ج : سله  بستن خاک، خالی ماندن محل گیاه همراه: خالی ماندن این محلها به تدریج موجب توسعه علفهای هرز شده لذا بعد از برداشت چین اول در این محل اقدام به بذر پاشی می کنند

2 - کود دادن : علاوه بر کودهایی که قبلا و در موقع کاشت به زمین اضافه می شود به نسبت محصولی که سالیانه از زمین برداشت می شود همه ساله در آخر پاییز بسته به نیاز خاک از کود  پتاسه  یا فسفره  استفاده می کنند

3-آبیاری : یونجه گیاهی است که برای تولید محصول به آب کافی نیاز دارد و به نسبت آبی که دریافت می کند محصول نیز تولید می نماید به طور کلی نیاز به آب در محصولات به بافت و ساختمان خاک و میزان نزولات آسمانی و عمق خاک و درجه حرارت در یونجه به تعداد چین برداشتی بستگی دارد در یونجه قبل از کاشت آبیاری صورت گرفته و آبیاری های بعدی بعد از ظهور گیاهچه و در اوایل رشد بلافاصله کم و حجم پایین آب انجام می گیرد  با ادامه رشد بر فواصل آبیاری اضافه شده و میزان آب آبیاری نیز افزایش می یابد یونجه در سال 15-30نوبت آبیاری می شود در مناطق معتدل و سرد سیر هر 8-10روز و در مناطق گرمسیر 4-6روز یک مرتبه آبیاری می شود آبیاری به سه صورت :

الف)آبیاری غرقابی یا کرتی: اگر شیب زمین و غیر یکنواخت باشد زارع مجبور به چنین آبیاری می شود

 ب)آبیاری نشتی یا ردیفی: که به منظور جلوگیری از سله بستن استفاده می شود

ج ) آبیاری بارانی: در سال اول به علت کوبیده شدن خاک این نوع آبیاری ایجاد مشکل می کند ولی از سال دوم به بعد دارای محسنات زیر است:

 صرفه جویی در مصرف آب، حفظ رطوبت خاک، امکان توزیع کود همراه آب

4_ مبارزه با آفات بیماریها و علفهای هرز :  یونجه در اوایل رشد از رشد بسیار کمی بر خوردار است که امکان غلبه به علفهای هرز در آن وجود دارد بدین ترتیب نه تنها رشد یونجه به تاخیر می افتد بلکه کیفیت علوفه برداشتی نیز کاهش می یابد مهمترین علف هرز مزارع یونجه گیاه انگل گلداری به نام سس cuscuta   می باشد این گیاه پس از رویش به دور ساقه پیچیده و ارتباط خود را با زمین قطع می کند و با اندام مکنده خود از شیره پرورده گیاه تغذیه می نماید

راههای مبارزه با سس :

  الف ) روش پیشگیری : 1 -بوجاری کردن بذور: بذور یونجه کلیوی شکل و صاف در صورتی که بذور سس تقریبا گرد و نا صاف هستند لذا یا مخلوط کردن توده بذری با پودر آهن و عبور دادن بذور از دستگاه سس گیری که دارای یک آهن ربا است عمل بوجاری انجام می دهد، 2- عدم استفاده از کودهای دامی آلوده، 3-عدم استفاده از آبهای آلوده، 4-لایه روبی وحذف علفهای هرز

ب ) مبارزه زراعی : 1 -انجام تناوب زراعی، 2 -ایجاد دوره خشکی، 3 -سوزاندن بوته های آلوده با شعله افکن

ج ) مبارزه شیمیایی  :

1 -قبل از اتصال سس به یونجه از سم داکتال به میزان 3-5لیتر در هکتار 

2 -بعد از اتصال سس به یونجه 7-15 لیتر در هکتار سم داکتال

3 -از سموم عمومی نظیر رانداب  گراماکسون به منظور حذف بوته های  آلوده استفاده از سموم شیمیایی علاوه بر گران بودن به علت باقی ماندن آنها در زنجیره غذایی خطرات زیادی دارد لذا نکته اصلی در زمان کاشت داشتن مزرعه ای عاری از علفهای هرز می باشد خلوص بذور در زمان کاشت باید بیش از 98% باشد و 2% باقی مانده نیز نباید بذر سس باشد

گل جالیز orobanche   از سایر علفهای هرز یونجه بوده و برای مبارزه می توان از مگس گل گل جالیز استفاده کرد بعضی از علفهای هرز نظیر جو وحشی و گندم دارای خار می باشد و به هنگام تعلیف دام موجبات زخمی شدن مخاط  حیوان می شود برخی ها مانند علفهای پیاز دار موجب تغییر در طعم و بوی شیر می شوند در مورد آفات مهمترین آفات یونجه سوسک ریز به رنگ قهوه ای تا سیاه به نام سرخورطومی یونجه hypera miner   این آفات زمستان را بصورت حشره بالغ در زیر علفهای هرز یا درون خاک سپری کرده و در بهار پس از جفت گیری در ساقه های جوان تخم ریزی می کنند آسیب بوسیله لاروهای این حشره ایجاد می شود که از تمام برگ به جز رگبرگ تغذیه می کند به منظور مبارزه می توان چین برداری اول را به جلو انداخت و یا در اوایل بهار پس از خروج حشره کامل از سموم شیمیایی نظیر دیازینول ولیندین فن والریت استفاده نمود از بیماریهای کتان به بیماری لکه برگی پوسیدگی ریشه ریشه و نماتد اشاره کردکه مهمترین عامل برای مبارزه استفاده از رقم مقاوم می باشد.                                                                                               

برداشت یونجه :

مهمترین عوامل که باید در برداشت یونجه مورد توجه باشند :

1 -میزان عملکرد    2 - کیفیت علوفه    3 - تاثیری که برداشت بر روی دوام گیاه می گذارد

زمان برداشت در یونجه عامل مهمی برای بدست آوردن علوفه با کیفیت بالاست اگر برداشت زودتر از موعد مقرر باشد کیفیت بالا ولی عملکرد پایین می آید و اگر دیرتر از موعد مقرر باشد کیفیت پایین و عملکرد بیشتر می شود بهترین زمان برای برداشت یونجه زمانی است که 10-25 درصد مزرعه به گل نشسته باشد باید توجه داشت که یونجه ای را که در پاییز کشت شده نباید در سال اول برداشت کرد و یونجه ای را که در بهار کشت شده برای تقویت گیاه در زمان گل دادن کامل برداشت نمود هر اندازه فاصله زمانی برداشت چین ها به هم نزدیکتر باشند بدلیل پایین بودن میزان ذخیره کربوهیدرات ها و مواد غذایی گیاه دچار صدمه می شود لذا یونجه هرگز نباید یونجه را قبل از رسیدن به ارتفاع 15-25 سانتی متر برداشت نمود موضوع دیگر در زمان برداشت یونجه ارتفاع برش از سطح خاک که باید 5-10 سانتی متر در نظر گرفته شود بهتر است درو در اوایل صبح انجام شود به منظور برداشت بذر زمانی که 75% غلاف ها به رنگ تیره در آمده برداشت صورت می گیرد .

http://khalilvand.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=33

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد