بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

اصول و مفاهیم کلی سازماندهی

مبانی تفکیک دوایر سازمان بر مبنای وظیفه (هدف): در این نوع سازماندهی , واحدها بر حسب وظیفه و کاری که قرار است انجام دهند تقسیم بندی می شوند .  سازمان بر مبنای نوع عملیات (تخصص) :  در این روش, مبنای تقسیم کار عبارت است از: نوع فعالیت, تخصص و آگاهیهای یکسان به این ترتیب, حرفه و تخصص افرادی که کار را انجام می دهند, ملاک تقسیم بندی واحدهای سازمانی خواهد بود, مثل سازمان نظام پزشکی یا ستاد خدمات کامپیوتری. سازمان بر مبنای مشتری (ارباب رجوع): در این روش , به دریافت کنندگان خدمات سازمان , توجه  می شود و

 

 

 سازماندهی بر اساس گروههای مختلف مشتریان و ارباب رجوع صورت می گیرد .  سازمان بر مبنای قلمرو عملیاتی ( محل جغرافیایی):    در این نوع سازماندهی, محل و مکان عملیات, ملاک قرار می گیرد و کلیه فعالیت هایی که در یک منطقه صورت میگیرند, تحت نظارت یک واحد متشکل می شوند.    سازمان بر مبنای محصول ( نوع تولید ) :  در این روش , مبنای گروه بندی وظایف و تقسیم کارها , نوع کالا یا محصولی است که قرار است تولید شود.  سازمان بر مبنای پروژه :  در سازمانهایی که این امکان وجود داشته باشد تا هدف و ماموریت آنها را در قالب پروژه ها و برنامه های تقریبا مستقلی اجرا کرد, می توان به تعداد پروژه های موجود در سازمان, واحد های مستقلی را به وجود آورد و به این ترتیب, سازماندهی را بر اساس پروژه های موجود, انجام داد . 

سازمان ماتریسی :  سازمان ماتریسی, تلفیقی از سازمان بر مبنای وظیفه و سازمان بر مبنای پروژه است. به این ترتیب که جریان اختیار در واحدهای تخصصی به صورت عمودی و در واحدهای اجرایی, به صورت افقی است و از تلاقی این دو محور, یک ماتریس به وجود می آید.    سازمان با ساخت آزاد یا ادوهکراسی : این نوع سازماندهی, ساختن موقت, فی البداهه و استعجالی دارد و برای رسیدن به هدف معینی, بدون طرح و نقشه قبلی به وجود می آید. این ساخت شباهت زیادی به سازمان ماتریسی دارد که از نیروهای اطلاعاتی و تخصصی, بنا به مقتضای موارد مطرح شده, مناسبترین استفاده های تخصصی و عملیاتی را به وجود می آورد.  سازمان یا گروه های متداخل یا سازمان حلقوی :  این ساخت , در قالب گروههایی که به وسیله اعضای مشترک , با هم در ارتباط می باشند , شکل می گیرد . یک فرد در گروهی به عنوان مدیر , در گروه دیگر به عنوان مرئوس و در گروه سوم به عنوان مشاور میتواند انجام وظیفه کند . به این ترتیب روابط گروهی , در این ساختار , مورد تاکید قرار می گیرد .    ساخت سازمانی مدولار ( ماجولار ) : در این نوع سازماندهی , سازمان از واحدهای مختلفی تشکیل می شود که هر واحد با ضوابط اجرایی مشخص و ماموریتی که خود , مینیاتوری از ماموریت کل سازمان است , به طور مستقل , غیر متمرکز و خودکفا به فعالیت ادامه می دهد . در این نوع ساختار , هر یک از واحدها به عنوان یک مدل (واحد خود کفا), برمبنای معیارها و ضوابط اجرایی معین , عمل میکند .  ساختهای ترکیبی : هر یک از روشهای سازماندهی دارای محاسن و محدودیتهایی هستند که بایستی با در نظر گرفتن ویژگیهای زمانی و مکانی و مقتضیات موقعیتی و شرایط حاکم , آن را برگزیدند که بیشترین سود و کمترین زیان را عاید سازد .  

اصول و مبانی مدیریت و سرپرستی سازمان‌ها

تعریف سازمان: گروهی متشکل از دو یا چند تن که در محیطی با ساختار منظم و از پیش تعیین شده برای نیل به ‌‍‎‏‍اهداف گروهی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

انواع سازمان‎‎‎ها: 1. سازمان‎های انتفاعی و غیر انتفاعی 2. سازمان‎‎های تولیدی و خدماتی 3. سازمان‎‎های دولتی و خصوصی

• سازمان‌های انتفاعی: سازمان‌هایی هستند که با هدف کسب سود تشکیل می‌شوند.

• سازمان‌های غیر انتفاعی: این سازمان‌ها، با اهداف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی تشکیل می‌شوند مانند اتحادیه‌های کارگری و انجمن‌های مذهبی.

• سازمان‌های تولیدی: این سازمان‌ها از مواد خام یا مواد اولیه برای تولید کالا استفاده می‌کنند.مانند کارخانه‌های تولید کفش و تلویزیون.

• سازمان‌های خدماتی: این نوع از سازمان‌ها خدمات ارائه می‌کنند مانند خدمات مشاوره عمومی و خدمات پزشکی.

• سازمان‌های دولتی: این نوع سازمان‌ها تحت کنترل دولت هستند. • سازمان‌های خصوصی: این نوع سازمان‌ها بجای کنترل دولت توسط افراد یا بخش دولتی کنترل می‌شوند.

• تعریف مدیریت: فرآیند برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر کار اعضای سازمان و کاربرد کلیه منابع قابل دسترسی برای رسیدن به هدف‌های تعیین شده سازمان.

• انواع محیط سازمانی: 2)محیط خارجی: مواد اولیه پول انرژی اطلاعات نیروی انسانی 1)محیط داخلی: عواطف ارزشها اعتقادات منافع کارکنان منافع سهامداران

• انواع مدیران: 2) ازنظر فعالیت‌های سازمانی: مدیران وظیفه ای مدیران عمومی 1) از نظر سطح سازمانی: مدیران عملیاتی مدیران میانی مدیران عالی تعاریف مدیران عملیاتی، میانی و عالی

• مدیران عملیاتی(خط اول): مدیران در این سطح مستقیما مسئول تولید کالا و خدمات هستند مانند سرپرستان. • مدیران میانی: این مدیران به طور مستقیم به مدیران رده بالا گزارش می‌دهند و پل ارتباطی میان مدیران عالی و عملیاتی هستند.

• مدیران عالی: گروه کوچکی از مدیران را تشکیل می‌دهند. واین مدیران اهداف، خط‌مشی‌ها و راهبردهای سازمان را تشکیل می‌دهند. تعاریف مدیران وظیفه‌ای و مدیران عمومی:

• مدیران وظیفه‌ای(تخصصی) : 

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 20

حجم :  140   kb

مبلغ قابل پرداخت 20000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد